38+ och försöker bli gravid.
Nu vet jag inte om detta stämmer men sex för ofta kan vara mer hinder än nytta. Gamla rester av spermier bildar en liten barriär som försvårar nya att ta sig förbi och att det är bättre med sex var tredje dag.
Nu vet jag inte om detta stämmer men sex för ofta kan vara mer hinder än nytta. Gamla rester av spermier bildar en liten barriär som försvårar nya att ta sig förbi och att det är bättre med sex var tredje dag.
Nykär15: Vad gör man åt högt TSH? Låter som du äter något så det ska gå att lösa? Det är ju skönt om man har ett problem som går att påverka i positiv riktning. Men tar tid alltså?
Too tiki: Ja du, senaste 4-5 cyklerna har två legat på 34-35 dagar och går jag på det så borde ÄL vara nu, om jag också tror på en lutealfas på 14 dagar, men det är ju mycket gissningar. Hade ju planerat att ligga från dag 13 och 1½ vecka framåt varannan dag, men så blev jag ju sjuk, och sambon, och barnen så det sket sig. Fick till en snabbis igår, men det skulle ju bara vara för otroligt att just det ger utdelning. Men jag kan ju få leva på hoppet ett tag iaf
Jag är ju ingen läkare men då du haft 4,9 i TSH och det sänkt till 4 med 25 ?g, tror jag inte en ökning till 50 räcker för att få ner det till 2. Möjligen skulle du behöva äta 50 4 dgr i veckan och 75 övriga dgr. Hoppas att ändringar räcker för det är ju olika från person till person men jag tycker det låter som en lite för låg dos.
Kom på en sak som hände mig. Jag började ju äta tillskott av D-vit pga att mina värden var så låga, samtidigt började jag med multivitaminen Apoteket kvinna. Har haft stabila värden hela tiden men efter det att jag tillförde dessa tillskott blev mitt TSH väldigt lågt. Vet inte om det var multivitaminen eller D-vit som gav den effekten eller båda men det är intressant att det ändrades så mkt (jag har haft runt 1 varje gång men sist jag testade hade jag bara 0,06).
Håller tummarna för att dina värden ändras till det bättre. Håller med om att det är segt att vänta så många veckor innan det ger full effekt :(
Min "mens" var tydligen ett tidigt missfall... började som ljusrosa flytning och ett litet hopp tändes att de kunde va genombrottsblödning då det bara va ytterst lite o sen inget mer på hela dagen. Men inatt kom det en störtflod med klumpar och massa smärta. Har haft samma en gång tidigare och då var det missfall =(
Att det ska va så svårt att bli gravid när man vill.
Har haft jättelätt för det med de andra barnen. Så nu tar väl åldern ut sin rätt.
Just nu vill jag bara lägga ner hela bebisverkstaden o skita i det =(
Men vet att om några v växer hoppet igen...
Usch vad tråkigt...hade du plussat innan? Låter som du inte riktigt vet om det var mens eller missfall, därav min fråga. Klumpar i mensen har jag vissa cykler, andra inte. Så tidigt är ju en graviditet bara nån mm så man hinner ju inte få klumpar precis. Slemhinnan är ju densamma om det är mens eller tidigt missfall då det inte hunnit växa till sig något.
Jag vet känslan iaf med hopplösheten med att bli gravid och att man har åldern emot sig...fyller 40 om ett par veckor och känns som jag kanske bara är dum som ännu hoppas på att vi ska klara detta....
Nu är äl i sikte. Jag testar med stickor och igår blev det lite svagt (att det åtminstone är på gång). Idag blir det nog starkare. Stickorna visar att älskaske inom 24-48 timmar eller hur? Så det är ju svårt veta exakt vilken dag det blir men jag känner oftast av äl tydligt. Har ont både före ägget släpper och när det gör det. Då gäller det bara få till det också.
Skönt det närmar sig!
Jag ska kolla mina ägg på torsdag, så himla rädd att det inte ska ha mognat nåt...om det ser bra ut ska jag få ÄL-spruta denna gången för att lossa...har med sambon för om det ser dåligt ut kommer jag bryta ihop...riktigt stressad över att se hur det ser ut...
Håller tummarna Nykär att det kommer se bra ut på torsdag.
Jag tror ju jag har ägglossning som vanligt men märker ju att hela cykeln ändrat sig, ett tecken att allt håller på stagnera. Funderat en del på slemhinnan när du nämnde det för nån vecka sen. Det kan ju vara nåt vajsning med den. Jag fyller också 40 i år. Jag blir alltmer uppgiven att det här nog inte kommer gå vägen men jag vill inte ge upp hoppet än.
Då är vi i samma sits. Min cykel var bra fram till efter vårt MA i somras, sen var allt kaos...så Letrozolen har hjälpt mig få en normal cykel igen. Men vet som sagt var inte om jag lossar äggen...mitt TSH kan ju göra att jag inte lossar normalt...sen borde ju det eg ner innan jag blir gravid, men kliniken har ju inte avrått mig att vänta utan att vi ändå ska fortsätta behandlingen så det är ju skönt, men oroar mig ändå lite vad som händer OM jag blir gravid och vi inte får ner värdena...
Tack för tumhållningen...jag uppdaterar såklart på torsdag hur det såg ut.
Tog för skoj skull ett ÄL test då jag efter att ha hållit mig i drygt en timme bara och fick ett ganska så tydligt streck, dock inte så tydligt som kontrollstrecket men ändå väldigt tydligt, ungefär som jag brukar få dagen före ÄL!!
Har ÄL känningar, därav det tidiga testet och igår fick jag ÄL flytningar men inga idag (än så länge). Om jag nu är på gång med att få ÄL är de ju väldigt tidigt. Är ju bara på cd 7 idag och dag 4 med pergo så jag skulle ju bara vara på cd 8 om jag får ÄL imorgon. Är det ens möjligt att få ÄL under tiden man äter pergo?
Vet ej, fick ju väldigt tidig ÄL förra månaden med Letrozol, redan på CD10. Så denna gången ska vi ju göra VUL på CD10 och om nån blåsa är tillräckligt stor kommer jag få spruta för att lossa.
Jag tog ett ÄL-test igår på CD7 och det var halvstarkt, så gissar ÄL kommer på CD10-11 denna gången med. Vet ungefär hur min stegring brukar ske. Ska bli intressant att se hur det ser ut i em.
Så härligt att allt såg fint ut och att du hade två fina ägg på gång :) Förstår att du var rädd innan undersökningen, jag vet inte hur jag hade tagit det men antagligen skiträdd för att få något tråkigt besked :) Håller tummarna för dig och hoppas, hoppas att allt går vägen för er denna månad!
Jag inväntar ÄL som troligtvis sker dag 14 för jag har låg fertilitet idag cd 9 och förra månaden fick jag hög fertilitet 4 dgr före ÄL. Har lite ÄL känningar nu men det brukar jag ha ett par dgr före ÄL. Skönt att det är på gång i varje fall :)
Ja jag hade med mig min sambo just för om det skulle vara tråkiga besked hade jag ju totalt brutit ihop. Han är mitt allt, vi gör detta tillsammans! Och läkaren verkar uppskatta att han är engegerad så det är skönt. Han har vart med på alla gynundersökningar så han börjar bli en fena på detta hahaha.
Är glad idag och tänker njuta av det även om det absolut ju inte är en garanti för att jag kommer bli gravid så känns det skönt veta att allt är som det ska och chanserna och förutsättningarna iaf finns
Skönt du känner att ÄL närmar sig och det gör ju inget att den dröjer lite. Mitt ägg ska ju släppa inom 30 timmar från ikväll så senast på CD12 då. Men så blir de ju mognare tidigare med Letrozole och Gonal-F så hon tyckte tidpunkten var perfekt nu. Ska bli kul att vi följer varandra mot BIM igen hoppas så att vi får fler plus i tråden snart!