Monchichi skrev 2017-01-12 21:06:56 följande:
Too tiki: Jag äter inga vitaminer... Ja utöver det som finns i maten då alltså. Och nu får jag nästan dåligt samvete. Men vad ska man som du säger äta då? De du rabblade upp, är det viktiga för graviditet? D-vitamin, hur vet du att du haft brist på det? Trodde inte det var så vanligt, men jag är väl godtrogen. Kanske ska snatta från dotterns flaska då Jag tröstar väl mig med att jag inte äter socker heller.
Jag har fått kollat mitt d-vit och hade bara 11 vilket är väldigt lågt, trots att jag är mkt ute i solen (när den nu visar sig) och använder inte solskyddskräm. Nu ligger mitt värde på 100 och det är jag nöjd med men det kan vara högre också utan att det gör något. Vid fertilitetsutredningar vet jag att vissa kliniker kollar d-vit och säger att det ska ligga på minst 100.
Folsyra har jag läst att man ska ta redan innan man försöker bli gravid. Minns ej varför nu men jag har för mig att det var något med att barnet annars kunde drabbas av ryggmärgsbråck? B-vit äter jag sen innan för jag hade sån värk ett tag och blev tipsad om att äta b-vitamin och då försvann min värk. Vet att min mamma hade ärftlig brist på b-vit och möjligen har jag det också men har inte testat för det ännu.
Har läst om andra vitaminer som ska vara bra för äggkvalité od men har glömt av vilka nu för jag har läst så mkt om fertilitet det sista att det bara snurrar