Inlägg från: Zora |Visa alla inlägg
  • Zora

38+ och försöker bli gravid.

Too tiki skrev 2017-06-27 09:49:24 följande:
    Min vän har fått bruna flytningar nu och ska åka in. Låter ju inte lovande men som hon sa, bra att det sker nu och inte senare. Tufft ändå för de har försökt bli gravida i flera år och nu hade de gjort IVF och lyckats på första försöket :(
    Tråkigt, bruna flytningar behöver ju inte betyda att nåt är fel, men det låter inte lovande :(
  • Zora
    3hjärtan skrev 2017-06-27 19:46:44 följande:

Fick konstaterat mf igår

Åh nej! :( Ledsen för fin skull
  • Zora

Funderar lite på det här med slemhinna. Någon som vet hur tjock/tunn den bör vara för att det ska vara optimalt för ett ägg att fästa? Tänkte eftersom jag på kontrollen efter MA hade 12mm kvar på tjockaste stället, om det kanske är dåligt och ingen större chans att det blir nåt nu. Hade Äl i måndags.

• Zora
    Hemflyttad skrev 2017-06-30 11:15:11 följande:
    Vet inte hur det funkar med missfall, men när man gör IVF kollar de slemhinnan, tror de vill ha den på minst 7-8 mm. 12 mm skulle inte vara något problem. Men det beror säkert också på vilken CD det är när man mäter.

Hoppas det tar sig ordentligt för er den här gången!
    Ok, ja jag hoppas ju också, men räknar med att det inte blir något nu
  • Zora
    Nykär15 skrev 2017-06-30 11:36:27 följande:

Optimalt är 10 eller mer lagom vid ÄL när ägget ska fästa. Men om du inte blött ut gammal slemhinna som låg kvar och var såpass tjock så hade jag inte försökt bli gravid förrän den gamla var borta. Man gör ex inte återföring i Sverige senare än dag 5 efter plock för om inget ägg fäst vid den tiden så börjar slemhinnan förfalla och bli mindre mottaglig, därför sägs det ju att graviditeter där ägget fäster tidigt har bättre chans än de som fäster senare, läste en studie om detta. 

Jag hade nog bett om en koll på om slemhinnan är hel och fin eller om det sitter gamla rester på den. Jag hade ju rester som bråkade länge, har läst om de som haft i upp till 6 månader. Så bättre få det undersökt tidigt. 

Jag fick inte bli gravid medan jag hade dessa problem, de sa att en graviditet skulle mycket väl kunna fästa men att den hade mycket dåliga odds i så fall. Så vi avstod tills allt var rent och helt därinne som de rekommenderade, även om det kändes pissigt..tog totalt tre månader innan vi fick försöka igen. 

Aha, ok. Nu har vi ju redan försökt eftersom Äl varit så lite sent att ångra sig... men jag tänker att om det inte är ok där inne ännu så kommer det inte bli någon ny graviditet nu direkt ändå.

Jag gjorde ju en koll då dom sa att på tjockaste delen var det 12 mm, men att det inte var något problem och att jag inte behövde cytotec för att få bort det. Det skulle också vara ok att försöka direkt igen. Efter det blödde jag inte särskilt mycket så antar att det kanske är lite tjockt fortfarande. Men Äl kom snabbt iallafall, 19 dagar efter att blödningen startat (16 dagar efter att allt kom ut)
  • Zora
    Nykär15 skrev 2017-06-30 13:20:29 följande:
    Konstigt av dem att inte kolla igen och att köra på direkt, slemhinnan byts ju med mensen, så om det sitter kvar gammal ovanpå så behöver ju den ut...men det är väl så att kroppen oftast löser det där bra själv och att man inte blir gravid om kroppen inte är redo för det. Hoppas allt är bra därinne och att ni snart får plus igen!
    Dom tyckte att det verkade som att kroppen tog hand om det själv, så är väl därför ingen mer koll gjorts. Skulle bara höra av mig om det verkade som jag fått en infektion.

Ja, bara att hoppas. Om inte annat borde nästa mens rensa bort ev. kvarvarande slemhinna.
  • Zora
    Nykär15 skrev 2017-06-30 13:45:52 följande:

De är oftast inte så öppna för återbesök, jag skulle inte få efter min skrapning, efter den var gjord bad jag om UL innan jag gick hem för att se så resterna var borta, det syntes fortfarande rester, men då de bara var 1-2 mm så sa de att de kommer lossa vid nästa mens men jag fick tjata mig till ett återbesök 4 veckor senare. Men hann aldrig hamna där då resterna såklart inte försvann och ställde till stora problem. 

Jag är lite bitter på sjukvården efter detta så jag försöker bara vara till hjälp att ni ska stå på er för kontroller efter mf om allt inte funkar som det ska!

Nä dom verkar inte vara så pigga på att ta emot en.. jag skulle egentligen inte ens fått komma in "för jag hade ju bara lite bruna flytningar" men iom att mina symptom också var obefintliga så gick dom med på det.

Även om inget går att göra åt ett MF/Ma är jag glad att jag fick komma in och få bekräftat att det inte stod rätt till. Särskilt om det inte hade tänkt komma ut själv. Nu gick det ju (än så länge) bra. Men verkar det krångla framöver kommer jag se till att få det kollat. Man måste nog stå på sig ibland tyvärr..

Vad fick du för problem av resterna? Var det tidigt eller sent MF? Tänkte så jag vet vad jag ska hålla ögonen öppna efter
  • Zora
    Nykär15 skrev 2017-06-30 14:23:22 följande:

Nä de vill helst att man ska gå hemma och vänta i veckor på att kroppen ska sköta det själv, inte riktigt humant i mina ögon. 

Jag fick återkommande blödningar, kunde vara blödningsfri en vecka, sen störtblödningar. ÄL uteblev mm

Usch vad jobbigt! Jag har iallafall inte haft någon mer blödning sedan det slutade och som det ser ut med Äl test och temp så har jag haft Äl. Men jag räknar inte med nåt den här månaden ändå. Kan ju vara nåt som inte är ok som behöver komma ut med mensen. Det visar sig om någon vecka
  • Zora
    Nr 3 på G skrev 2017-06-30 17:35:34 följande:

Jahupp då försöker jag väl hjälpa min kropp lite, har börjat med rosenrot och MittVal kvinna så nu håller jag tummarna för juli

Håller tummarna att det fungerar för dig!
  • Zora
    Nr 3 på G skrev 2017-07-01 17:28:31 följande:

Visst är det så att det är bra att ha kort mellan mens och ÄL så att man har längre tid från äl till nästa mens för ägget att fästa?
    Hur går det för alla som väntar på bim och ni som haft mf nyligen hur mår ni?

Jag mår faktiskt ganska bra nu efter MA:t. Tror det var att kroppen kom igång som gjorde att det känns ok. Var hemskt medan jag blödde... sen känns det förstås fortfarande jobbigt att tänka att jag borde varit gravid nu..

Jag väntar ju på BIM men har väl inga förhoppningar den här månaden. Är mest glad att kroppen verkar fungera igen. Är på Äl +5 och ibland får jag liksom lätt mensvärk. Funderar på om det kan vara så att mensen kanske kommer tidigare den här gången, trots Äl (brukar ha 13-14 dagars luthealfas) Tänkte eftersom jag nyss haft MA och kanske inte all slemhinna kom ut ordentligt, eller nåt, att det kan starta en tidigare mens. Ja, vi får se. Hade varit skönt om tiden kunde skynda på lite för det känns som att de riktiga försöken inte kommer igång förrän jag haft en mens.
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.