Anonym (Konstiga jag) skrev 2018-07-10 13:53:48 följande:
Hej!
Jag är ny här och hoppar in:) Jag är 39 (fyller 40 i november) och vi har typ bestämt oss för ett syskon för vår 7-åriga dotter. Typ - det var väldigt svårt att bestämma sig av olika anledningar. För det första, så har jag aldrig varit galen i bebisar (dock älskar jag min dotter över allt annat). Själva beslutet egentligen kommer från medkänsla för dottern - hon ska inte ha några kusiner, så när vi är borta så är hon helt ensam (man vet ju aldrig hur lycklig man blir i sin familje liv, trots att jag hoppas att hon blir det, självklart). Samtidigt nu är jag kluven - har äntligen ett fantastiskt jobb med mycket intressant som händer där (som inte gärna vill missa medan jag är mammaledig), samtidigt som är orolig för min kollega (jag kom in precis i tid innan hon skulle gå in i väggen, så jag typ räddade henne, och nu är orolig hor det ska gå för henne om jag försvinner för ett år). Samtidigt när jag läser alla trådar om bebisar, hur de utvecklas i magen och sånt, så känner jag att jag vill uppleva det igen.
Åh, det är så svårt! Vi har bestämt att börja efter semester (åker nästa vecka), så det är typ nu, men det är så läskigt. Sen vet jag att det antagligen inte händer på en gång (ska inte följa ÄL eller nåt sånt - det händer när det händer). Vi ska göra alla prov och sånt för att säkerställa att bebisen är frisk (dvs inga syndrom som medför stora problem då det minsta jag vill är att sabba min dotters liv genom att tvinga henne att ta hand om sin syster/bror resten av sitt liv). Och vi kan inte vänta längre - min man är mycket äldre än mig, så det är nu eller aldrig.
Så, det var det - alla mina snurriga tankar kring det Men hoppas ändå att ha plus snart och var här i en annan roll, trots att det är så läskigt
Välkommen hit : )
Förstår dig precis, även om jag inte är i samma sits gällande jobb men i tankarna om ett syskon så det barn man har inte blir ensam om något skulle hända, nu eller när vi blir gamla... kusiner har han inga heller just nu.
Jag är fyllda 38 precis, sambon är 9 år yngre men för min del är det nu eller aldrig. Och vi vill ha en till sen tänkte vi. : ) Snabba puckar får det bli då, haha.
Min är 11 år sen ett tidigare förhållande så det blir vårt första gemensamma. Dock har vi försökt 1 år nu och väntar på ivf till hösten... tycker det är super läskigt att börja om nu, kommer jag orka, kommer vi klara det, blir det roligt, jobbigt, kommer 11 åringen tycka det är kul (trots att han nu tjatar om syskon) Ja många tankar är det!