Inlägg från: Anonym (Syskonförsök) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Syskonförsök)

38+ och försöker bli gravid.

Hej!

Jag är 38 år nyss fyllda och har en son på 16 månader. I morse slog Äl-testet om till glad gubbe och jag gjorde min första inseminering i hopp om att få ett litet syskon till sonen.

Ser fram emot ett följa er alla!

• Anonym (Syskonförsök)
    Anonym (Sanna) skrev 2018-08-07 08:49:34 följande:
    Håller tummarna för dig!

Själv väntar jag på glad gubbe idag eller imorgon. Brukar inte testa med äl tester så jag vet inte om jag kommer då utslag.

Vilken tid på dagen är bäst att testa?
    Tack :)

Jag tror många tester råder att man testar mellan 10 och 20 och att det ska ha gått minst 4 timmar sedan man kissade sist. Men Clearblue skriver att man kan testa när som helst på dygnet. 

Jag som gör inseminering vill dock veta mer exakt när ökningen sker så jag kan pricka så nära ägglossningen som möjligt och inte riskera att missa den, så jag testar 2-3 gånger om dagen när jag vet att det är nära. Jag känner det kanska väl. 
    Jag använder billiga teststickor, och när stegringen kommer och den är tvetydig dubbelkollar jag med en clearblue. 
  • Anonym (Syskonförsök)

Hej! 

Jag ser att det finns endel som använder diverse hjälpmedel för att bli gravida. 
    Själv har jag regelbunden cykel på 30 dagar med en lutealfas på ca 16 dagar.
    Jag märker tydligt av mina äl och får pos på äl-test. Har gjort en fertilitetsutredning bara för att verifiera att allt är som det ska och allt ser bra ut och jag har bra ahm-värde.
    Jag har dessutom en son som är 1,5. 

Alltså torde det inte vara några problem att bli gravid igen, men kan man hjälpa naturen på traven gör jag självklart gärna det då åldern trycker på. 

Men som jag förstår det finns det inga direkta hjälpmedel för någon där allt liksom funkar som det ska? Eller har ni tips?

Det enda jag kör med är Progesterall, för det kan väl inte skada som jag förstår det. Inne på försök nr 2.

• Anonym (Syskonförsök)
    UndrandeSökare skrev 2018-09-06 10:17:16 följande:
    Hut länge har ni försökt nu med syskonförsök?

Det du kan göra är att boka in en äggledarspolning hos en privat gyn för att kolla så att det är fri passage. Om du inte redan har gjort det.

Min läkare rekommenderar att alla som försöker bli gravida tar folsyra, d-vitamin och Omega 3. Så det kan du ju också börja äta.
    Jag är bara inne på andra försöket än så länge så det är inga konstigheter. Vill bara helst inte att det ska behöva ta år då jag gör insemineringar.
    Min gyn sa att har man passage så har man. Det kloggas liksom inte bara igen rätt som det är? Ja såvida man inte får en massa STDs  och konstigheter vill säga. 
    Jag gjorde en spolning någon månad innan jag plussade men sonen för drygt två år sedan, och sedan dess har jag inte varit direkt aktiv så passagen borde det inte vara något fel på (om det stämmer som hon säger).

Ja, förutom Progesterall äter jag givetvis vitaminer så som ovan nämnda: folsyra, d-vitamin omega3, samt multivitamin kvinna, C-vitamin, Zink, Magnesium och Better You´s Bär Boost
  • Anonym (Syskonförsök)
    Anonym (Tilly) skrev 2018-09-08 12:44:11 följande:

Hej! Har nästan läst hela tråden, tog några dagar :) Men stort grattis till er som lyckats, det ger mig hopp och ni som kämpar fortfarande, ni är väldigt inspirerande! Jag är också 38+ och hade bestämt att det inte skulle bli fler barn, har två sedan tidigare. Men ett tidigt missfall förra månaden gjorde att både jag och mannen insåg att vi vill ha barn, är lite rädd att det ska vara försent. Har haft värk i nedre magen under ÄL och även nu, drygt en vecka senare, kanske är ÄL nu? Hur bra är appar att beräkna ÄL om man har regelbunden cykel? Någon som vet?

Appar har svårt att ta i beräkning din lutealfas vilken är det viktiga att ha koll på för att beräkna ägglossning. Jag skulle rekommendera alla som vill veta med säkerhet att köpa ägglossningstest och testa i några månader. Sedan kan man mata in cykellängd och längden på lutealfasen i appen om man vill ha ett bra hum men inte hålla på med stickor i all evighet. Då vet man att det stämmer med din cykel sen. 
  • Anonym (Syskonförsök)
    Anonym (Tilly) skrev 2018-09-08 18:58:05 följande:
    Tack! Ok, får köpa ältester till nästa månad! Vi har haft oskyddat sex i tre år och inget har hänt, så känner att vi kanske inte är så fertila, ska bli intressant och se om jag ens har äl :)

Hur länge hade ni försökt?
    Jag har ett barn sedan tidigare och det tog några månader. Dock var det något knas med min livmoder så den opererades och andra försöket efter det var jag gravid. 
    Nu ser det ut som sonen ska bli storebror då jag igår plussade igen efter andra försöket!
    Så fantastiskt  och helt oväntat att det skulle gå så snabbt när man är 38 :)

Nu är det bara att hålla tummarna att det håller hela vägen i mål :)

Beställ tid och gör en fertilitetsutredning om ni inte redan gjort det så vet ni om ni måste ta till andra åtgärder.

Lycka till :)
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.