Inlägg från: Rosenlarv |Visa alla inlägg
  • Rosenlarv

38+ och försöker bli gravid.

Nykär15 skrev 2016-10-01 08:10:27 följande:

Galna ägglossningssmärtor här, positivt äl-test...och så får man inte ens försöka. :(

Återbesök på måndag så missar det med ett par dagar bara och det känns skit.

Hur gick återbesöket?
  • Rosenlarv

Insåg att jag inte skrivit i den här tråden tidigare. Har följt den men skrivit i två andra. Jag kanske är för ung för att få vara med? "Bara 37". Hur som helst försöker jag bli gravid med tredje barnet och tycker att det går trögt. Hade dessutom två MF (eller nog ett MF och ett MA) innan mitt första barn (visserligen med annan pappa) så nu när jag dessutom är 10 år äldre är jag rätt inställd på att nästa graviditet kan sluta i ett MF.

• Rosenlarv
    Nykär15 skrev 2016-10-05 07:44:25 följande:

Det gick jättebra, tack för att du frågar 

Undersökningen med kontrast-UL av livmodern var en mindre angenäm upplevelse, var inte så jättejobbigt under tiden, lite obehag när de satte katetern genom livmodertappen och sprutade in vätskan. Men efter när vi hade åkt därifrån fick jag hemska smärtor när livmodern drog ihop sig igen, den var INTE nöjd om man säger så, var som att kastas rakt in i en förlossningsvärk som inte avtog förrän efter 15 minuter. AJ AJ! Men sen har det varit bra, lite öm som mensvärk bara. 

Men känns underbart att ha fått ok på att allt är bra äntligen och att vi kan köra igång på nästa ÄL! Äntligen! Turligt vi är mitt i renovering så tiden går nog rätt fort fram till dess ändå hoppas jag...

Låter jobbigt! Men vad skönt att allt såg bra ut! Hoppas det tar sig nästa gång.
  • Rosenlarv

I dag kom mensen trots svagt plus på predictor early för tre dagar sen. Så trist:(

• Rosenlarv

Här kom mensen i dag igen trots att vi lyckades pricka in ägglossning. Så tråkigt!

• Rosenlarv

Har nu fem misslyckade försök bakom mig. I går var jag hos en fantastisk läkare på ultragyn i Stockholm. Hon tog mig direkt på allvar undersökte med vaginalt ultraljud, blodprov och skrev ut Pergotime, trombyl och flera extra starka vitaminer. Hon sa att jag hade massor av ägg och fin slemhinna och livmoder och att hon trodde att det skulle lösa sig inom kort. Ska försöka en månad till nu och sen köra pergotime och hon skulle spräcka äggblåsan när den var 20 mm. Om inget händer på två månader skulle hon skicka mig på spolning av äggledarna. Så skönt med någon som lyssnar och direkt försöker hjälpa.

Hon sa dock att pergotime skulle sluta säljas om några dagar vilket hon tyckte var synd eftersom medicinen är så effektiv. Någon som hört om det? Hämtade därför ut mitt recept direkt. Läkaren påstod att Pergotime oftast gav fler ägg än letrozol vilket ökade chanserna för flerbörd med enligt henne även chanserna att bli gravid. Någon som har erfarenhet av pergotime och trombyl?

Har beräknad äl 21 november. Blir sista försöket innan medicinering.

• Rosenlarv
    hannis skrev 2016-11-14 09:50:56 följande:

Idag fyller jag 38 år så jag passar ju in här nu. Bim idag också och negativt gravtest så nytt försök nästa månad. Är lite bekymrad över jobbet. Fick reda på i fredags att jag förmodligen kommer ha chansen till ett nytt jobb. Massor av mer betalt och en chefsposition. Passar ju sådär så att komma redan efter några månader kanske och säga att man är gravid... Hur skulle ni tänka? Jag blir ju liksom inte yngre precis och vill så gärna ha ett barn till. Men vill väldigt gärna ha det här jobbet också. 

Jag tycker inte du ska tacka nej till jobbet och inte att du ska vänta med barnet. Det kan ta längre tid än du tror att bli gravid och även om det går fort löser det sig säkert ändå med jobbet. Är själv i liknande situation. Har två barn sedan innan och ett väldigt krävande arbete där det är jättesvårt att vara föräldraledig. Jag var jättestressad när jag tog bort min hormonspiral för att försöka få nummer 3. Nu har nästan 6 månader fått utan att något hänt trots att vi har prickat in äl varje månad. Nu oroar jag mig istället för det och den andra oron har avtagit. Det finns ju inte så många år kvar att skaffa barn men rätt många år kvar att jobba trots allt. Jag var inte hemma så länge med förra barnet utan hade barnflicka. Nu har vi au pair. Jag har full förståelse för att många inte vill eller kan lösa det så men för oss har det fungerat jättebra.
  • Rosenlarv

Har också börjat med progesterall. Blir nu nojjig för att jag började för tidigt och istället har skjutit upp äl. Jag fick positivt på cb digitala äl-test i lördags kväll. Körde sedan med stickor som fortsatte vara starkt positiva fram till måndag morgon då strecket blev svagare och började då smörja med krämen. Kan det ändå ha varit för tidigt? Hade starka äl-känningar men nu känner jag mig också spänd över äggstockarna/livmodern. Antar att det också kan bero på krämen? Om jag inte lyckas bli gravid denna cykel kommer jag att testa Pergotime och träffa min gynekolog ca dag 10 i cykeln. Jag har uppfattat att gynekologen kan kolla antalet äggblåsor med vul. Too tiki: hade du tänkt beställa pergotime på nätet? Varför inte få det utskrivet av läkare och istället hålla koll på antalet äggblåsor?

• Rosenlarv
    Too tiki skrev 2016-11-24 17:46:51 följande:

Precis samma svar som jag fått, så himla trist :(

Nu är ju jag lite yngre men jag sökte gynekolog i första hand för annan orsak visserligen på privat klinik men landstingsfinansierat. Hon skrev ut pergotime utan vidare och skickade mig på diverse blodprov. Jag har redan två barn så jag tror inte att jag är berättigad till utredning egentligen. Vilken läkare som helst kan ju skriva ut Pergotime. Jag tror absolut att du kan få det på recept om du bara träffar rätt person. Du kanske inte ska ange att det är det du söker för i första hand. Pergotime försvinner dock ur sortimentet vid årsskiftet men enligt min läkare kommer någon sorts ersättning komma. Annars finns ju också letrozol. Vilken stad bor du i?
  • Rosenlarv
    Too tiki skrev 2016-11-24 22:13:37 följande:

Jag bor i Strömsund i jämtland. Om man ska ta upp att man vill ha recept på Pergotime men inte säga att man vill ha den för att stimulera ÄL för att skaffa barn, vad ska man säga då? Används medicinen i något annat syfte?

Oj, hade ingen aning om att Pergotime försvinner vid årsskiftet :(

Ok, då förstår jag att det blir svårare. Jag antar att valmöjligheterna inte är jättestora i Jämtland. Själv bor jag i Stockholm. Jag hade sedan tidigare haft kontakt med den här läkaren via privat sjukvårdsförsäkring och sökte då först för pms. Jsg märkte direkt att hon var en jättetrevlig person som verkligen lyssnade och ville hjälpa. Jag hörde sedan av mig och bokade in ett nytt besök av samma orsak. När jag kom dit berättade jag att hormonspiralen var borta sedan 6 månader men att inget hänt. Hon undersökte då mig, skrev ut pergotime, trombyl och vitaminer, och föreslog att vi skulle testa pergotime nästa cykel om jag fortfarande inte blivit gravid. I Göteborg tror jag du får det lättare. Har för mig att nykär 15 skrivit att hon är därifrån. Hon kanske har något tips. Jag tror att du initialt skall söka för något annat närbesläktat (typ värk i äggstockarna) då kommer du bli undersökt och få status på hur många ägg som finns m.m. Du borde ju även kunna få dem att av sen anledningen kolla om dina ägglossningar sker eller inte. Där och då kan du ju berätta att du gärna vill bli gravid och be om hjälp för det. Kanske knasiga tips men min erfarenhet är att man måste trixa lite med svensk sjukvård för att få den hjälp man vill ha.

Förstår att det måste vara så frustrerande när ingen vill hjälpa. Såg även att det finns en tråd för personer ofta långt över 40 som lyckats under "svårt att få barn". Vet du något om din status på när det gäller ägg?
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.