Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

38+ och försöker bli gravid.

Jag är 39,5 år och försöker få till en trea, min killes första...blev gravid i februari, slutade i tidigt missfall en vecka senare...blev gravid igen i maj och allt gick så himla bra, såg hjärtat slå i vecka 8. Gjorde KUB i vecka 13 och hjärtat hade stannat bara ett par dagar tidigare...

Efter det har vi haft en helvetestid med att först läggas in och starta igång det, vi valde att titta på vårt lilla foster...vet ju inte om vi kommer få till nåt mer barn och ville ändå se det vi hade skapat, det kändes fint och inte alls hemskt. 

Sen hade jag rester kvar och har nog vart inne 12 ggr, opererats två gånger och just nu äter jag mediciner för att laga slemhinnan som tagit stryk av allt. Ska på återbesök om precis en vecka och hoppas då innerligt på att vi får klartecken på att köra i nästa cykel igen! Känns som tiden rinner ifrån oss...

Har just nu ÄL-flytningar så gissar den kommer om ett par dagar, men får ju inte bli gravid nu så får ju bara hålla koll på den så allt funkar som det ska innan återbesöket. 

Enda fördelen är ju att vi verkar kunna bli gravida ihop iaf. Men sen får vi innerligt hoppas att livmodern blir hel igen...just nu är jag mest rädd den är förstörd för alltid. Gråter

• Nykär15

Oj! Låter som du ev fått sammanväxningar, det ser man inte på UL utan man måste göra en hysteroskopi, som jag fick göra nu sist när de behövde se var och hur resterna satt, då går de in med kamera.

Om man endast får små och sparsamma blödningar beror det oftast på en skadad slemhinna. Googla lite på Ashermans syndrom.

Min skadades förmodligen vid första skrapningen :/ kan hända just om rester sitter eller om man skrapas.

Jag äter just nu medicin för att slemhinnan ska bygga över det skadade partiet själv förhoppningsvis, annars får man ta bort det med operation.

Det låter iaf som du behöver mer hjälp, helst om du fick gå nästan ett halvår efter ditt MA innan operation!

Det kan inte försvinna av sig själv.

whippitwhippet skrev 2016-09-26 20:14:32 följande:

Åh, jag känner igen mig i din historia. Är visserligen "bara" 37. Men försöker precis som du få till en trea, min mans fjärde. Blev gravid i fjol i augusti men det slutade med ett MA och precis som du hade jag kvar rester och slutligen blev det operation i februari. Efter den har min mens inte kommit igång, jag har sedan i maj en blodig flytning med 28 dagars mellanrum, men det är så lite blod. Ett trosskydd räcker oftast och blödningen håller på två till tre dagar.

Jag har inte lyckats plussa på någon ägglossningssticka så jag tror inte att jag har ägglossning heller. Vården är dock inte intresserade av att hjälpa mig utan säger att allt är normalt och att det snart kommer att komma igång. Men hur länge ska man behöva vänta??

Hur fick du veta att slemhinnan tagit stryk, och var det något som märktes på något sätt?

Håller tummarna för att ni får klartecken att börja försöka igen!

• Nykär15
    GrönaDruvan skrev 2016-09-27 09:17:23 följande:

Vad tror ni...? Jag har trott mensen är på g hela tiden men det kommer bara lite lite blod ibland när jag tar på tappen... Negativt test i torsdags, och bim i söndags....

Ser ju onekligen ut som du är gravid! Grattis!
  • Nykär15
    GrönaDruvan skrev 2016-09-27 09:27:06 följande:
    Måste köpa ett digitalt sen! Herregud, satt igår och letade fertilitetskliniker..tänk om jag är gravid nu?
    Åh vad kul! Hoppas du får fint på digitalt med!
  • Nykär15

Beklagar <3 vet hur tufft det är. Kram

GrönaDruvan skrev 2016-09-30 22:20:58 följande:

Tack,men tror tyvärr inte det...

Möjligtvis om det är tvilling graviditet och det är en som försvinner, men så är det nog inte...

Känns väldigt jobbigt nu..det var försök 16 och andra missfallet i år...

• Nykär15

Galna ägglossningssmärtor här, positivt äl-test...och så får man inte ens försöka. :(

Återbesök på måndag så missar det med ett par dagar bara och det känns skit.

• Nykär15
    GrönaDruvan skrev 2016-10-04 20:04:42 följande:

Nu har jag i stort sett slutat blöda, så det här missfallet va i stort sett som en mens. Blödde lite mer och hade mer ont såklart, men tidsmässigt var det ungefär samma. Skönt, och nu hoppas jag att äl kommer som vanligt. När jag fick missfall sist så tog det ju 6 veckor efter jag slutat blöda innan mensen kom. Nu var ju missfallet såpass tidigt, så känns som det blir som vanligt.

En fråga till er som fått missfall... Både förra gången och denna gången värkte det på något konstigt sätt i min livmodertapp innan det hände och under tiden. Det kan jag inte minnas att det gjorde under mina graviditeter innan. Blir orolig att något är fel med min tapp. Är det därför jag får missfall? Är det någon av er som upplevt det?

Skönt att det slutat blöda. Med mitt första mf blödde jag mindre än en vanlig mens faktiskt och hade knappt ont. Då kom ÄL som vanligt i relation till första blödningsdagen. 

Känner inte igen det du skriver om tappen faktiskt...mitt första mf märkte jag av då jag fick ljusrosa flytningar lite i taget och då testade jag igen och då fick jag ej gravid på det digitala fast jag hade fått plus en vecka innan..så det fäste nog inte så bra och hormonen var redan på väg bort, så jag förstod vad som var på gång och två dagar senare började jag blöda som en sparsam mens och det höll på i ca 1 vecka. 

Jag har ju blivit undersökt på alla sätt nu det sista, med hysteroskopin kollar de ju insidan med en kamera och nu i måndags kollade hon ju slemhinna, tapp och att det inte var några sammanväxningar, så känns skönt veta att allt ser friskt och fint ut nu. Min livmoder är lite bucklig av ärret från kejsarsnittet men det ska inte störa sa hon (födde med ks med första barnet och vaginalt med andra). 

• Nykär15
    Rosenlarv skrev 2016-10-04 21:38:36 följande:
    Hur gick återbesöket?

Det gick jättebra, tack för att du frågar Hjärta

Undersökningen med kontrast-UL av livmodern var en mindre angenäm upplevelse, var inte så jättejobbigt under tiden, lite obehag när de satte katetern genom livmodertappen och sprutade in vätskan. Men efter när vi hade åkt därifrån fick jag hemska smärtor när livmodern drog ihop sig igen, den var INTE nöjd om man säger så, var som att kastas rakt in i en förlossningsvärk som inte avtog förrän efter 15 minuter. AJ AJ! Men sen har det varit bra, lite öm som mensvärk bara. 

Men känns underbart att ha fått ok på att allt är bra äntligen och att vi kan köra igång på nästa ÄL! Äntligen! Turligt vi är mitt i renovering så tiden går nog rätt fort fram till dess ändå hoppas jag...

• Nykär15
    Allex skrev 2016-10-10 09:05:58 följande:
    Tack

Vi försöker själva. Inte helt lätt att komma på varför det inte går..... Visst - det blir svårare när man är äldre - det vet jag. Jag har hyfsat regelbunden mens och tydliga ältecken. Jag ältesta och tempar, så vi missar inte den fertila perioden iallafall Det som krånglat är nog att jag varit östrogendominant. Men det har tagit tid att komma på det själv. Har gjort salivtest och smörjer med progesteronkräm. Har haft problem med spottings 2-5 dgr innan mens..... Men förra cykeln var den första där jag inte hade några spottings! Synd bara att det tagit mig 2 år att komma dit. Det är först nu som jag ser att vi har en ärlig chans...... tråkigt bara att jag hunnit bli 2 år äldre :-/

Förstår nojjan över åldern...fyller snart 40 och hela året har gått åt till att kämpa, ett tidigt och sen ett sent mf...men vi blir ju gravida, och det är ju bra. Men något gör ju att vi inte når fram. Ska på utredning snart iaf och det känns skönt att göra nåt nu, se om det går att hjälpa till på nåt sätt. 

Drömmen känns långt bort och sorgen efter vår förlorade lilla kommer mer tillbaka nu när vi närmar oss att faktiskt kunna få börja försöka igen efter 3 månader...är ju så rädd att hamna i samma skit en gång till. 

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.