Skrikig bebis+tillreda ersättning
Ta det lugnt. Andas lite. Visst är det jobbigt i början men du verkar överväldigad.
För det första, ring BB och be om hjälp med amningen om du tycker att du behöver det. De har hand om dig och bebisen nu i början även fastän ni åkt hem. Eller om du vill ha mer experthjälp med amning så kontakta Amningshjälpen, de finns på Facebook också.
När det gäller ersättning så ha flera flaskor om du hellre vill ge flaska. 5 st brukar vara lagom. Jag använde Tomme Tippie med minsta hålet så liten inte kunde suga i sig så fort. Köper du såna så kolla med en nål att hålet är öppet och kläm ihop ventilen så den inte klibbar ihop.
Flaskorna behöver inte kokas varje dag. Varannan första veckorna, sen en gång i veckan i nån månad. Sen bara när du känner att det behövs.
Koka upp mycket vatten och låt svalna. Blanda ihop ersättning i flaskorna och ställ i kylen. Sen när barnet blir hungrig så värmer du flaskan i varmt vatten. (Vattenkokare är ersättningens bästa vän).
Eller så kokar du upp vatten och blandar lite kokt vatten med pulver, fyller på till rätt mängd med kokt, kallt vatten från kylen. Sen känner efter om det är lagom eller om det behöver värmas lite eller kylas lite. Det här metoden är bra när man har varmt vatten på termos. Jag hade alltid en lite kanna med kallt vatten i kylen för att kunna kyla flaskan lite.
När du är ute så använd färdiga tetror, de är supersmidiga! Mina har lärt sig att tycka om dem rumsvarma så det var bara att hälla upp i flaskan och mata.