Inlägg från: Anonym (Tjejkompisen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tjejkompisen)

Skrikig bebis+tillreda ersättning

Skippa pulverersättning, köp färdiga tetror istället. Lite dyrare men du vet att det är rätt blandat vilket minskar magont och att det är sterilt samt går superfort att fixa i ordning. Häll upp rumsvarm tetra och häll varmaste vattnet från kranen i en behållare av metall typ liten tillbringare och ställ i flaskan i några min. Kanske tom din bebis gillar rumsvarm ersättning, då kan du skippa det steget.

Du kan koka flaskorna en gång/dag och ha några stycken beroende på hur ofta bebisen äter per dag. Nappar till flaskan behöver ej bara kokas en gång/vecka om du har okej vatten (detta enligt info från neonatalen som har mycket känsliga bebisar) och sköljer direkt efter.

Rapningen är jobbig, min är också svårrapad men får så ont i magen annars. Nästan alltid när hon hackar som din gör/kräks så är det rapningen som inte funkar. Sitt med henne mot dig upprätt länge, hennes armar ska vara uppåt och buffa i rumpan. Det kan ta en halvtimme att få ut all luft. Du kan också prova att ha henne sittande i knät och liksom rotera överkroppen i en liten cirkel. Det kan också hjälpa. Jag brukar alternera mellan dessa.

Om hon rapat och du lägger ner henne och hon efter en stund börjar kråma sig och gnälla så ta upp och upprepa rapproceduren. För mig så kommer det nästan alltid en rap då även om hon rapat innan. Sedan brukar hon lugna sig/somna. Kan hända 1-2 går mellan måltider.

Hon lugnar sig även av mer mat men kräks då lätt och det fungerar bara en kort stund, man skjuter bara upp problemet.

Matar du oftare än var 2-4h timme (med ersättning, vet ej hur amning funkar) så hinner inte all luft komma ut och hon får ännu lättare gaser. Försök undvika det och rapa henne istället.

Svar på tråden Skrikig bebis+tillreda ersättning