Inlägg från: Linalinalina |Visa alla inlägg
  • Linalinalina

Skrikig bebis+tillreda ersättning

Håller med föregående talare. Ta det lugnt och andas. 3 djupa andetag :)

Jag förstår vad du får igenom. Min bebeis var liten, tappade vikt och blev snabbt gul. Bästa lösningen på det var att ge mer mat. Vi började ge ersättning efter varje mål när hon var 2 dagar. Jag trodde också att flaskmatning var det enkla alternativet men kände som du att det var tröttsamt och krångligt framförallt på nätterna.

Ta kontakt med BB eller Amningshjälpen. Många får till amningen om man får bra hjälp. Jag googlade allt om amning. För oss funkade det att alltid mata med bröst först och därefter med ersättning. När hon nått upp till födelsevikten och inte längre var gul så började vi trappa ner ersättningen. Lät henne amma länge och ofta. Men ibland blev jag desperat när hon ammat 40 min tagit en paus på 10 min och sen ammat ytterligare 40 utan att vara nöjd. Då gav vi mer ersättning. Tror vi aldrig gav mer än 60ml.

Hur suger bebis? Jag använde amningsnapp de första veckorna då hon inte kunde ta ett bra tag. Därefter fasade jag ut även den.

Grejen är den att små bebisar skriker ofta och är hungriga ofta. Det blir bättre sen! Min tjej är nu 3 mån och väldigt nöjd. Och har nu börjat minska ner på kräkandet. Yey!

Säger som ovan. Köp en sjal. När hon ätit men ändå var otröstlig så hade vi henne i sjalen med en napp. Slocknade ganska snabbt. De första veckorna levde hon nästan i sjalen och vi använder den fortfarande varje dag. Många bebisar har även ont i magen vilket kan lindras av att äta vilket kan kännas hopplöst. Prova att vid blöjbyten hålla bebis över vasken/handfatet/toan i grodposition. Då brukar luften lättare komma ut bakvägen vilket ger en lugnare bebis. Varva med att använda sjal vilket också brukar lugna magen.

Det är inget fel med ersättning men det kan verkligen vara supermysigt att helamma. Så ge det ett ordentligt försök att minska ner på flaskan så blir det förhoppningsvis lättare sen.

Ibörjan använde jag en app där man tog tid på amningarna och skrev in hur mkt tillägg man gav. Hjälpte mig att få lite struktur.

Lycka til! Men framförallt, ta det lugnt! Det blir lättare! Första veckorna är tuffast.

• Linalinalina

En sak till, om du är orolig över vikten kan du säkert bara åka förbi BVC och väga själv. På mitt BVC så hade de en våg som man bara kunde komma in och väga på utan avtalad tid.

• Linalinalina

Skrev fel, menade inte att det är supermysigt att helamma, menar supersmidigt! (När det funkar)

Svar på tråden Skrikig bebis+tillreda ersättning