Inlägg från: Gladskit |Visa alla inlägg
  • Gladskit

Skrikig bebis+tillreda ersättning

Oj så jag känner igen det där!
    Jag fick aldrig till det med amningen så vi flaskmatade 100% från det att sonen var 5v.  Under hans första tid var vi inlagda på Astrid Lindgrens barnsjukhus en vecka och där förvarade de färdigblandad ersättning i kannor i kylen och då tänkte jag helt sonika att kan de göra så, och ge det med gott samvete till sjuka barn så kan det inte vara farligt. Alltså gjorde vi det hemma också!

Jag kokade upp hett vatten på morgonen och blandade till det som jag uppskattade skulle gå åt under dagen. Först hett vatten, sen pulver, sen kallt vatten så att det totalt sett blev rätt blandning. Kylde ner snabbt och förvarade i kylskåp. Sen hällde vi upp på flaska och värmde när han skulle ha mat. Till natten gjorde vi nytt. Så två ggr per dag.
    Vi hade också tetror som vi använde när vi inte hade färdigblandat eller när vi var ute på stan.

Flaskorna diskade vi nog bara i maskin, däremot napparna kokade jag en gång i veckan kanske.

Vår son kunde inte få upp luften själv och rapade inte hur vi än försökte så vi gav honom Minifom innan varje matning. Det är droppar som ska hjälpa barnet att fördela gaserna i magen. Det funkade jättebra för oss.

Svar på tråden Skrikig bebis+tillreda ersättning