Skrikig bebis+tillreda ersättning
Jag har min första bebis som är en 9 dagar nu. Håller på att noja sönder mig... hon var liten när hon föddes och fick ersättningstillägg vid sidan om amning från första dagen på bb. När vi åkte in på efterkontroll i torsdags hade hon gått upp i vikt, de sa att jag skulle trappa ner ersättningsmaten och övergå till helamning. Saken är den att jag vet inte om vi klarar att sluta med ersättningen helt, vi gör mellan 50-200 ml per dag då bebisen får stunder, speciellt kvällstid, när hon blir helt galen och otröstlig.. Det är som att hon vill suga på bröstet men blir arg och bara släpper taget, hackar och flänger runt det och börjar skrika som en dåre. Varför? Vi hittar ingen annan orsak till att hon blir så arg (har försökt med allt, hittar ingen åtgärd bortom matning)... När hon får ersättning blir hon oftast lite lugnare, fast hon kan fortfarande vilja suga på mig efteråt. Det jobbiga med ersättningen är att hon spyr upp allting, hickar ALLTID, hostar ibland efter den och hon dricker 50 ml grymt fort på 5 min. Vi har provat 2 olika nappflasketyper; avent och medela calma... jag vet inte vad jag ska göra. Bebisen kanske har ont? jag försöker rapa henne då och då men det är inte alltid det lyckas.
Är allt detta jag beskriver normalt??
Vi har bokat bvc-besök som är så långt som 9 dagar framåt från idag då de hade sina första möjliga tid för hembesök. Tänk om bebisen inte går upp i vikt som hon ska under tiden mellan återkontrollen vi var på och bvc om 9 dagar?
Sen blir jag tokig på flaskmatning ur hygiensynpunkt. Man ska koka sakerna varje dag, diska, koka allt vatten till ersättningen (??)... det känns som att all tid man får lägga på hygien tar tid från bebisen och när hon väl ska ha ersättning så behövs det fort... jag hade aldrig en tanke på ev flaskmatning kunde vara såhär omständigt innan bebisen kom, det är ju ett rent h******. Bröst borde väl vara en bakteriehärd att suga på?
Vi har förmodligen tillagat sempers ersättning på fel sätt när det kommer till temperatur under blandningen. Vi har blandat kallt vatten från kranen med varmt vatten från vattenkokare och när det nått 40 grader blandat ihop med pulvret. Jag har nu läst att ersättningspulvret ska tillredas i 70 grader. Hur tillagar andra ersättningen?