• Ulltand

Kommer Ryssland anfalla Sverige?

Anonym (Förbannad) skrev 2016-11-10 13:42:09 följande:
    En relevant fråga.

Vår försvarsförmåga är i dag alldeles för låg. Vi har knappt något luftvärn tex. Det gör att våra marina ytstridsfartyg knappast kan operera utan att bli sänkta. Våra små kvarvarande arméförband är också oskyddade från luften. Vi har små möjlighetet att flytta de trots allt vassa förband vi har, till platser där de skulle behövas. Vi har avvecklat de flygflotiljer som hade bergrumshangarer. I stället lät politikerna politiska skäl bestämma vilka som skulle vara kvar. Precis som man gjort med armén tidigare. Risken är mycket stor att våra stolta JAS aldrig kommer upp i luften utan blir bekämpade på marken i en överraskningsattack. Ryssarna övar sådana mot oss. Vi har ingen eller liten förmåga längre att basera flyg på våra nedlagda landsvägsbaser. Vidare har vi oansvarigt nog gjort oss av med i stort sett alla våra stora beredskapslager av såväl livsmedel som bränsle och annat. Civilbefolkningen skulle mycket snabbt hamna i svåra situationer.

Som svar på frågan: Jag anser att åtminstone 100 miljarder kr per år i upp till 10 år vore lagom. Då kanske vi kan vara militärt tillräckligt avskräckande för att ingen ska frestas. Det skulle bli väldigt dyrbart att angripa oss då. Men frågan är om vi hinner och om politiken vågar.

Kom inte till mig och säg att vi inte har råd. Gissa hur stor de svenska storbankernas sammanlagda VINST blir i år? Vi snackar bara vinsten alltså. Just det, drygt 100 miljarder kr tjänar de i år. Nu menar jag inte att vi ska konfiskera bankernas vinster. Jag ville bara ge perspektiv på beloppet. Fast några miljarder kan de allt avvara. )
    Ja den politiska hantering av försvaret är ett fiasko av stora mått. Läget känns riktigt dålig.

Putin har  kastat sitt politiska anseende över bord iom Ukarina och har inget mer att förlora där.

Svenska försvaret är i princip avveklat.

Sverige kan högst säkert inte räkna med något Natostöd längre.

Potentiella konfliktområden som tex Nord Stream skulle kunna bli gnistan.

Rimligen behövs en enorm satsning snabbt i ett ekonomisk läge som är bekymmersamt sedan tidigare.
  • Ulltand
    Tecum skrev 2016-11-10 17:17:05 följande:
    . Det enda räddningen vore om vi snabbt utvecklade egna kärnvapen
    Rent krasst så ligger det en hel del i det tyvärr.

Sedan är jag inte säker på att ett väl utbyggt försvar ändå inte skulle kunna vara tillräckligt avskräckande/dyrt att ge sig på.
  • Ulltand

Appropå ingenting så tycker Fredirk Reinfeldt har ett alldeles extra stor ansvar för situationen. Jag kommer ihåg när han sänkte anslagen till den milda grad att försvarsministern Mikael Odenberg avgick. Nya moderaterna twittrade också så sent som för några år sedan att hotet från Ryssland nu är i princip borta. Några månader senare invaderade man Krim.

• Ulltand
    Stolt Farsa skrev 2016-11-10 18:44:37 följande:

Jag tycker inte att vi skall ligga sömnlösa över det. Det skulle bli så hårda konsekvenser för Ryssland i form av sanktioner från omvärlden. Se bara på Turkiet. Trots att de sköt ner ett Ryskt flygplan vig gränsen till Syrien valde Ryssland att inte inleda en offensiv. Det beror helt enkelt på att det inte är ekonomiskt försvarbart, det kostar helt enkelt mer än det smakar.

Jag är iaf inte orolig, jag ser inte någon anledning till att vara det helt enkelt.

Trots landets ekonomiska intressen invaderade Ryssland Ukraina. Det torde ha kostat landet enorma summor. För övrigt är sanktionerna mot ryssland så uppskruvade de kan tänkas bli. Det biter noll på Putin som med sin makt över media kan trycka i ryssarna vad som helst.Hela Ryssland valutareserv håller på att ta slut. Ryssland agerar inte rationellt längre.
  • Ulltand
    Anonym (Förbannad) skrev 2016-11-21 18:03:07 följande:
    Tror du övriga Europa och EU skulle titta på när Ryssland anekterar ett ett antal andra EU-medlemmar?
    Det tror jag. Varför skulle någon som inte är i en försvarsallians kasta sig in i ett krig med Ryssland? Det är ungefär som att Sverige skulle agera militärt mot Ryssland om Esterna blev angripna. Visst det skulle bli "skarpa uttalanden" och fler sanktioner men det har Putin redan med i kalkylen i så fall.
  • Ulltand

Till er som inte kan se någon anledning för Ryssland att hamna i krig mot Sverige kan man påminna om att nästan inga krig har förutsetts i förväg. Det ligger i saken natur att man eftersträvar ett överraskningsmoment. Likaså startar krig ofta utan någon för oss sett rationell anledning. Priset blir för högt för angriparen säger en del men Ryssland betalar idag redan det priset för sin inblandning i Ukraina.

Dem enkla slutsats man måste dra av de senaste årens utveckling är att vi  inte kan förutspå framtiden speciell bra och därför måste vi ha ett starkt försvar över tiden, alltid.

Det viktigaste vi har att värna är vår demokrati och vårt självbestämmande. De kommer att kosta men priset kan aldrig bli för högt det.

• Ulltand
    Anonym (Gotlänning) skrev 2016-11-22 10:01:19 följande:

Nej. Folk har så lite problem så dom skapar värsta dramat. Har väl ingen koll. Kommer från Gotland, är inte ett dugg orolig. Inte min familj därhemma heller. De går inte på tramset i media.

Menar du att för att du kommer från Gotland och inte är ett dugg orolig så kan vi kännas oss säkra? Du kan väl bedömma det ungefär lika bra som huruvida det kommer att snöa på julafton. Såvida du inte har en direktlina till Kreml?

Jag kan förstå pacifistiska argument mot ett försvar men argumenet "jag tror inte" väger tyvärr väldigt lätt både i ett historiskt perspektiv och vad som de facto händer i vår omvärld.
  • Ulltand

Läste idag att Ryssland hotar att slå till mot Natotrupp om man känner sig hotade genom tex ökad upprustning nära sin gräns. Kanske ett skrämskott alt att  Ryssland ursäktar sig nu i förväg för att vara den part som startar en konflikt även uatn att någon kränkt ryskt territorium. Det här blir bara värre och värre..

• Ulltand

På nyheterna i morse intervu med försvarsexpert. Han berättade bla att Ryssland har en försvarsdoktrin där man tänker sig att använda militära medel överallt där det behövs om Rysslands intressen hotade. Man har tydligen tränat för kärnvapenattak mot Sverie också och stora truppinsatser.

Kan inte låta bli att tänka på gasleningen North Stream. Om vi nekar tillträde til våra hamnar för den är det ju i stark konflikt med Rysslands intressen.

Han påminde också om att Ryssland uttalat att de baltiska staterna är Ryskt intresseområde.

• Ulltand
    Tecum skrev 2016-12-14 17:59:57 följande:
    Två fel gör inte ett rätt. Ryssland har mycket riktigt en mer aggressiv framtoning än på många år, dock inte värre än under kalla kriget. Så varför plötsligt förutsätta att Ryssland har territoriella krav på Sverige och att vi hotas av anfall? Eller att den enda åtgärden isf är att stärka försvaret och möta hot med hot? Egentligen är det som hänt en återgång till läget som var mellan 1945-1990, visserligen en tråkig och oroande utveckling men inte skäl för att ropa krig, krig... 
    Militära bedömare verkar tämligen överens om att Gotland  är extremt bra att ha för ryssarna som skydd mot Nato vid en eventuell annektering av baltstaterna. Till det kan tex lägga rysslands intresse med north stream och sin gasexport där Gotland igen är av strategiskt intresse. Ryssland har som bekant i sin försvarsdoktrin att ryska intressen kan försvaras militärt. Även om de inte ligger på ryskt territorium.

Läget är för övrigt  helt olikt det mellan 1945-90 som inte heller var bra.

• Ulltand
    Tecum skrev 2016-12-14 19:48:58 följande:
    Karlshamns hamn är jättestor och har en betydande fartygstrafik från hela världen. Inget företag får eller kan kontrollera hela hamnen, övrig handel måste fungera. Militärens bedömning är inte trovärdig, kom ihåg att de tär samma militär som jagat ubåtar i snart 40 år utan att ha ett enda vattentätt bevis på intrång. De jagar hjärnspöken här också.
    Förutom då att det stod en sovjetisk ubåt på grund i svenskt militärt skyddsområde, Men om man blundar för fakta kan man komma till vilken slutsats man vill...
  • Ulltand

Har läget försämrats ytterligare eller ser vi bara en sen reaktion? Läser att myndighetspersoner nu specialutbildas av försvaret för att klara en krigssituation. En trycksak skall tas fram för medborgarna om hur man klara en större kris. Spara på vatten ha ett matförråd etc. Ryssland tränar storkrig med taktiska kärnvapen mot EU och Nato och har nu kapacitet för ett tvåfrontskrig. 5% av BNP lägger de på försvaret. Vet man någor som inte allmänheten vet? Eller är detta bara en sen reaktion på det som pågått i flera år nu? Vad tror ni?

• Ulltand
    Tom Araya skrev 2017-01-09 15:01:06 följande:
    Både och. Ryssland har rustat under hela 2000-talet, vilket man blundat för eftersom det inte passat den politiska agenda man haft i Sverige.
    Däremot har Rysslands mer direkta aktiviteter som oroar omvärlden ökat på senare år.
    Ja kanske det men tycker mig se en inhemskt "uppvaknande" senaste månaderna...
  • Ulltand
    Flash Gordon skrev 2017-01-10 09:38:11 följande:
    Är du medveten om att det ryska folket aldrig(*) har levt under någonting annat är tyranner, diktaturer och despoter. Sedan nationen bildades någon gång kring 1000-talet, eller så.

Vad tror du det gör med ett folks uppfattning av vad som är normalt styre?

Det finns en välgrundad anledning till att ryssarna vill se en stark man som ledare och att man så lätt ser fiendekonspirationer runt omkring sig.

(*) = några korta kaosartade år med rövarkapitalims under Jeltsin räknas inte riktigt.
    Till det kan man tillägga att det inte finns någon fri press i Ryssland längre. All information som går ut är vinklad till Putins fördel. Trots det finns det så klart en hel del intellektuella ryssar som sedan länge genomskådat vad Putin håller på med. Dessa är dock i minoritet och försedda med munkavle, numera.  Ryska folket är tyvärr vad man brukar beteckna som hjärntvättat.
Svar på tråden Kommer Ryssland anfalla Sverige?