Kommer Ryssland anfalla Sverige?
Vår försvarsförmåga är i dag alldeles för låg. Vi har knappt något luftvärn tex. Det gör att våra marina ytstridsfartyg knappast kan operera utan att bli sänkta. Våra små kvarvarande arméförband är också oskyddade från luften. Vi har små möjlighetet att flytta de trots allt vassa förband vi har, till platser där de skulle behövas. Vi har avvecklat de flygflotiljer som hade bergrumshangarer. I stället lät politikerna politiska skäl bestämma vilka som skulle vara kvar. Precis som man gjort med armén tidigare. Risken är mycket stor att våra stolta JAS aldrig kommer upp i luften utan blir bekämpade på marken i en överraskningsattack. Ryssarna övar sådana mot oss. Vi har ingen eller liten förmåga längre att basera flyg på våra nedlagda landsvägsbaser. Vidare har vi oansvarigt nog gjort oss av med i stort sett alla våra stora beredskapslager av såväl livsmedel som bränsle och annat. Civilbefolkningen skulle mycket snabbt hamna i svåra situationer.
Som svar på frågan: Jag anser att åtminstone 100 miljarder kr per år i upp till 10 år vore lagom. Då kanske vi kan vara militärt tillräckligt avskräckande för att ingen ska frestas. Det skulle bli väldigt dyrbart att angripa oss då. Men frågan är om vi hinner och om politiken vågar.
Kom inte till mig och säg att vi inte har råd. Gissa hur stor de svenska storbankernas sammanlagda VINST blir i år? Vi snackar bara vinsten alltså. Just det, drygt 100 miljarder kr tjänar de i år. Nu menar jag inte att vi ska konfiskera bankernas vinster. Jag ville bara ge perspektiv på beloppet. Fast några miljarder kan de allt avvara.
![](https://www.familjeliv.se/Chatt/ikoner/smile5.gif)
Putin har kastat sitt politiska anseende över bord iom Ukarina och har inget mer att förlora där.
Svenska försvaret är i princip avveklat.
Sverige kan högst säkert inte räkna med något Natostöd längre.
Potentiella konfliktområden som tex Nord Stream skulle kunna bli gnistan.
Rimligen behövs en enorm satsning snabbt i ett ekonomisk läge som är bekymmersamt sedan tidigare.