Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Kommer Ryssland anfalla Sverige?

Anonym (danne) skrev 2016-12-14 19:11:10 följande:
    Vi bör inte markera alls om det hotar landets säkerhet. Enligt mig.
    Att inte markera hotar landets säkerhet.
  • Tom Araya
    Anonym (danne) skrev 2016-12-14 19:26:45 följande:
    Det jag menar är att allt Sverige gör bör göras med sveriges nationella säkerhet som högsta prioritet.
    Ja och svaghet och undfallenhet inför kränkningar är en misslyckad metod eftersom kränkningarna i sig är ett hot mot rikets säkerhet.
  • Tom Araya
    Tecum skrev 2016-12-14 19:48:58 följande:
    Karlshamns hamn är jättestor och har en betydande fartygstrafik från hela världen. Inget företag får eller kan kontrollera hela hamnen, övrig handel måste fungera.
    Precis, varför skulle man göra annorlunda i fallet Slite hamn på Gotland? Du har väl förstått att avsikten var att hyra hamnen och därmed ha full kontroll över den som en egen hamn under hyrestiden, inte bara bruka den som vilken brukare som helst?

Sedan bör man ifrågasätta Nord stream 2 överhuvudtaget och byggs inte gasledningen behöver bolaget heller inte nyttja Slite hamn. Hela grejen med Nord stream var en säkerhetspolitisk miss från början.
    Tecum skrev 2016-12-14 19:48:58 följande:
     Militärens bedömning är inte trovärdig, kom ihåg att de tär samma militär som jagat ubåtar i snart 40 år utan att ha ett enda vattentätt bevis på intrång. De jagar hjärnspöken här också.
    Det finns vattentäta bevis i flera fall, trots att det är oerhört svårt att få fram bevis av den graden fast man har säkra uppgifter på att så är. Jag undrar just vem som jagar järnspöken här...
  • Tom Araya
    i-o skrev 2016-12-16 01:52:34 följande:

Pass på rökat nurå.

Det som Ryssland och Sverige företar sig kan man rimligtvis överlåta till försvarsmakten och politikerna. Vi som användare på ett internetfora har inte så mycket att säga till om där.

Någon gång röstar väl vi och någon här kanske går och blir politiker.

Se politiska diskussioner som opinionsbildning och det är där allt startar för att förändra något.
  • Tom Araya
    Anonym (General Svammelman.) skrev 2016-12-16 03:08:29 följande:

Nej. Det blir inget krig mot ryssen.

Om det får framtiden utvisa...
  • Tom Araya
    Anonym (General Svammelman.) skrev 2016-12-17 02:44:55 följande:
    Precis. Men jag oroar mig särskilt mycket......
    Personligen väljer jag att agera efter de oroväckande signaler man haft i över 10 år...
    Förbereda sig på det värsta och hoppas på det bästa, så får vi se vad det blir.
    Att försöka gissa sig till vad som händer om 3, 5 eller 10 år är bara löjligt.
  • Tom Araya
    Anonym (General Svammelman.) skrev 2016-12-17 03:13:40 följande:
    Så varför agera  efter vad som hänt i över 10 år i så fall?
    Hänt? Ingenting har hänt. Men om framtiden vet vi inte ett skit.
  • Tom Araya
    Anonym (Va) skrev 2016-12-17 15:53:32 följande:

Vad ska något land vilja anfalla ett land som Sverige för? Vi är betydelselösa och värdelösa i stort sett.

Så kan det låta om man inte bättre vet.

Den mest troliga orsaken till att ett annat land går in med militär trupp i Sverige är att antingen påverka Sverige och hur vi agerar internationellt/utrikespolitikist eller för att de har strategiska behov av att militärt kontrollera och nyttja svensk mark.
    Så vi kan bli indragna i en konflikt som från början inte har med Sverige att göra, utan står mellan två eller flera andra parter i vår närhet.

Senast ett land försökte påverka Sverige nöjde man sig med en jätteövning i Östersjön och strax därefter vände motstånd till ett stöd för den första Nord stream-ledningen utanför Gotland.
  • Tom Araya
    Ascendere skrev 2016-12-17 12:50:19 följande:

Jag vill bara påpeka till alla diskussiondeltagare att ni bör vara medvetna om att det garanterat finns sk "rysstroll" i tråden, dvs psyops avlönad av främmande makt. Jag pekar inte ut någon individ men alla svenskar bör vara medvetna om att detta förekommer flitigt på flera internetforum och är en väldigt viktig del i främmande makts påverkanskampanjer, såväl som i fred, ofred och hela skalan däremellan.

Eftersom Familjeliv är en populär sajt finns ingen anledning att tro att det inte skulle finnas här.

Och detta är absolut inte någon "foliehattsteori" utan väl belagt, till exempel har DN skrivit en artikel i ämnet där man bland annat gjort på-platsen intervjuer med psyops-operatörer.

www.dn.se/nyheter/varlden/de-ar-putins-soldater-pa-natet/

PS: Den som svarar på detta inlägg med "Men USA då!" eller något om "russofobi" är definitivt psyops...

Japp, de översållar vissa av diskussionsgrupperna på fejan jag är med i. "Allt är USA's/NATO's fel och allt Ryssland gör är bra och har alltid mycket goda skäl."
  • Tom Araya
    Anonym (PelleStrojka) skrev 2016-12-17 10:47:22 följande:
    Jag hade också önskat att våra politiker skulle göra det, dvs förbereda sig på vad som skulle hända om sanktionerna mot Ryssland skulle minskas och handeln öka. Det vore inte bra om vi skulle missa goda handelsrelationer bara för att någon tomte inom militären har tyckt dig se ryska grodmän på någon kobbe i skärgården. Jag tror att danska Bornholm har tänkt helt rätt beträffande nordstream.

Jag delar dock din uppfattning om att det är löjligt att spekulera om katastrofer som skulle kunna inträffa långt fram i tiden. Bättre att hålla olika alternativ öppna och inte bränna broar eller måla in sig i hörn med aggressiv utrikespolitik.
    Det enda sätt att klara svåra lägen är att i god tid förbereda sig inför dem. Tror du inte Ryssland gör det som rustat i 15 år nu?
  • Tom Araya
    Ascendere skrev 2016-12-17 12:50:19 följande:

Jag vill bara påpeka till alla diskussiondeltagare att ni bör vara medvetna om att det garanterat finns sk "rysstroll" i tråden, dvs psyops avlönad av främmande makt. Jag pekar inte ut någon individ men alla svenskar bör vara medvetna om att detta förekommer flitigt på flera internetforum och är en väldigt viktig del i främmande makts påverkanskampanjer, såväl som i fred, ofred och hela skalan däremellan.

Eftersom Familjeliv är en populär sajt finns ingen anledning att tro att det inte skulle finnas här.

Och detta är absolut inte någon "foliehattsteori" utan väl belagt, till exempel har DN skrivit en artikel i ämnet där man bland annat gjort på-platsen intervjuer med psyops-operatörer.

www.dn.se/nyheter/varlden/de-ar-putins-soldater-pa-natet/

PS: Den som svarar på detta inlägg med "Men USA då!" eller något om "russofobi" är definitivt psyops...

Tom Araya skrev 2016-12-17 17:21:51 följande:
    Japp, de översållar vissa av diskussionsgrupperna på fejan jag är med i. "Allt är USA's/NATO's fel och allt Ryssland gör är bra och har alltid mycket goda skäl."
    För att nyansera debatten så ska jag även säga att även USA har folk som sitter på nätet och propagerar. Dock ser vi nog inte så mycket av dem här i Sverige, det är nog mer i fd WP-länder.
  • Tom Araya
    Tecum skrev 2016-12-17 18:34:36 följande:
    De flesta höga militärer är inne på att det var en felnavigering. Ubåten gjorde ungefär alla fel som tänkas kan om de var ute på spionuppdrag. Inte nog med att de hade tomma ballasttankar på grunt vatten, de gick in redan tidigt på kvällen när folk och båtar fortfarande var i rörelse. Redan vid sjutiden på kvällen hörde lokalbefolkningen hur de körde motorerna på max för att komma loss. Så klantigheten talar emot spionuppdrag och för sjöfylleri.
    Klantighet och spionuppdrag talar inte nödvändigtvis mot varandra...
  • Tom Araya
    Tecum skrev 2016-12-17 18:28:37 följande:
    Nu börjar argumenten ta slut för kanonkramarna och då går man över till att misstänkliggöra de som inte har "rätt" åsikter...
    Vilka är "kanonkramarna"? Ryssar?
  • Tom Araya

Angående ubåtsjakter så läser jag just nu boken Från periskop och brygga, skriven av Bror Stefenson där han berättar om sin karriär från sjöman till Amiral i marinen från 1948-1991. Han redogör i boken på ett mycket ingående och nyanserat sätt om turerna med misstänkta främmande aktiviteter i svenska vatten, alla svårigheter, begränsningar, spekulationer, mediabevakning mm. Värt att läsa för den som är intresserad.

• Tom Araya
    Tecum skrev 2016-12-19 19:02:42 följande:
    Och om det nu var rutin att tuffa omkring i svenska skärgården på fyllan, varför i h-e lyckades aldrig vårt försvar fånga någon ubåt? Då hade vi ändå ett på pappret starkt försvar.
    Att begå misstag (vilket det såklart var, oavsett vad det ursprungliga uppdraget var, villket mycket väl kan ha varit att gå in på svensk vatten i underrättelsesyfte) är förstås inte en rutin.

Ett starkt försvar på papper plockar inte upp några ubåtar. Läser man på lite kan man konstatera att ubåtsjaktsförmågan var eftersatt under stora delar av kalla kriget samt att skärgården är oerhört svårjobbad vad det gäller ubåtsjakt.

• Tom Araya
    Ulltand skrev 2017-01-09 11:36:29 följande:

Har läget försämrats ytterligare eller ser vi bara en sen reaktion? Läser att myndighetspersoner nu specialutbildas av försvaret för att klara en krigssituation. En trycksak skall tas fram för medborgarna om hur man klara en större kris. Spara på vatten ha ett matförråd etc. Ryssland tränar storkrig med taktiska kärnvapen mot EU och Nato och har nu kapacitet för ett tvåfrontskrig. 5% av BNP lägger de på försvaret. Vet man någor som inte allmänheten vet? Eller är detta bara en sen reaktion på det som pågått i flera år nu? Vad tror ni?

Både och. Ryssland har rustat under hela 2000-talet, vilket man blundat för eftersom det inte passat den politiska agenda man haft i Sverige.
    Däremot har Rysslands mer direkta aktiviteter som oroar omvärlden ökat på senare år.
  • Tom Araya
    Ulltand skrev 2017-01-09 16:50:05 följande:
    Ja kanske det men tycker mig se en inhemskt "uppvaknande" senaste månaderna...
    Ascendere skrev 2017-01-09 21:45:40 följande:
    Ja, men det går fortfarande trögt, det är mycket snack och lite verkstad ännu så länge. Men attityden har förändrats, absolut.
    Attityden har förändrats, helt klart, även Löfven uttrycker oro...
    www.svd.se/just-nu-lofven-talar-pa-folk-och-forsvar
    Men i praktiken händer ingenting...
    www.dn.se/nyheter/sverige/ygeman-kalla-krigets-civilforsvar-ska-inte-tillbaka/&utm_medium=page&utm_campaign=dn

Svar på tråden Kommer Ryssland anfalla Sverige?