• Stemia

Bara besvärligt

Har en bebis som är en vecka gammal men jag vet inte hur jag ska bära mig åt med amningen, för varje dag som går blir det mer en plåga än något fint och mysigt.

Jag har mjölk, hur mycket vet ja inte men läcker mycket och ofta.

Men problemet ligger på att jag och min bebis inte får till något bra grepp, så de är en massa bök å stök innan man får till det, och bebis hinner ofta bli väldigt ledsen vilket gör de svårare.

Jag har kolla på olika amningsställningar men ingen är enklare än den andra.

Till saken hör dessutom att han kan gärna amma 3 gånger på 1timme, minst en gång i timmen och då båda brösten.

Detta tär verkligen på mig, ska det vara så här svårt?

• Svar på tråden Bara besvärligt
  • Alexi

Ja faktiskt. Oerhört många, framför allt förstagångsmammor, har det svårt i början. En vecka är, tyvärr, inte länge i sammanhanget. Både du och bebis kommer lära er det där, om du är beredd att kämpa lite för det.

Men du behöver läsa på, alternativt söka hjälp och få bra info. Amningsmottagningen på ditt sjukhus eller amningshjälpen är bäst.

Här är en lättläst början:

beckahbitch.blogg.se/2009/june/amning.html

Och här massor:
    www.amningshjalpen.se/

Du kommer kunna amma om DU vill! Men du måste bestämma dig för om du vill och orkar kämpa för det. Men börjar du blanda in ersättning nu är sannolikheten ganska stor för att det inte blir någon helamning sen. Det är nu bebisen bygger upp lagom mjölkproduktion osv.

• annikasater

Hej. Att amma är inte alltid lätt och något som både du och bebisen måste öva på. Jag känner igen mig i vad du skriver. Min dotter är nu tre månader och amningen är numer problemfri och smidig. Det var den inte i början , dottern hade också svårt att få till ett bra grepp så jag använde amningsnapp . Be om hjälp på amningsmottagningen, det är verkligen inte lätt att sitta hemma med barnet och känna att man drar sig för varje amningstillfälle. Med lite hjälp och envishet så kommer ni säkert att fixa detta galant. För jag tolkar det som att du vill amma? Om så är fallet så be om hjälp och försök att tänka att problemen är övergående. Lycka till.

• Carambolan

I början är det verkligen både smärtsamt och dööööötråkigt. Mina barn har också ammat typ en timme i streck de första veckorna, och inom en timme är det dags för nästa marathonpass. Känns som att man sitter fast i soffan. Men det går över! Efter bara några veckor har de gjort sitt på 5-10 minuter, med bra grepp och större magsäck att fylla. Då har jag istället varit tacksam över enkelheten i att langa fram bröstet istället för att stå och värma vatten och diska flaskor stup i kvarten.

• Kristalii

Det är jättejobbigt i början. Både du och barnet behöver lära er.

Om dina bröst är spända använd Cottermans handgrepp. sagogrynet.wordpress.com/2012/01/29/cottermans-handgrepp/

Om barnet har svårt att ta tag kan hamburgargreppet hjälpa. www.babybaby.se/2015/10/video-hamburgergreppet-3-min/

Strunt i hemmet. Se till att du och barnet får lugn och ro.

Sov när du kan. Ät och drick ordentligt.

Ladda upp med tv-serier och filmer. Eller böcker. Sjunk ner bekvämt med barnet och sitt där och amma amma amma.

Sök hjälp. Jag har fått underbar hjälp från Amningshjälpen. På babybaby.se finns bra och informativa filmer. Sagogrynet har en bra blogg om amning.

Jag har fyra barn. Ingen amningsstart har varit lätt. En gick åt skogen och det blev flaska. Med fyran tog det drygt två månader innan vi kände oss säkra.

• Stemia

Tack för alla svar, ska prata med hon på BVC imorrn och se vad hon kan ge mig för tips. Inatt har de funkat bättre men nu på dagen är de svårare, förstår inte varför de inte riktigt vill till sig dagtid, verka även som att han inte blir mätt ibland för han kan vara missnöjd och ledsen direkt efter dubbelamning men får han lite ersättning blir han nöjd.

En ond cirkel som gör att jag är nervös ständigt

• Alexi
    Stemia skrev 2016-09-19 20:52:27 följande:
    Tack för alla svar, ska prata med hon på BVC imorrn och se vad hon kan ge mig för tips. Inatt har de funkat bättre men nu på dagen är de svårare, förstår inte varför de inte riktigt vill till sig dagtid, verka även som att han inte blir mätt ibland för han kan vara missnöjd och ledsen direkt efter dubbelamning men får han lite ersättning blir han nöjd.

En ond cirkel som gör att jag är nervös ständigt
    Fast snälla, sök hjälp av de som verkligen kan! Jag vet ju inget om just din bv-sköterska men Bvc är inte kända för att vara duktiga på amning.

Och att bebisen verkar mättare av ersättning är för att det är mycket tyngre än bröstmjölk, det liksom knockar ut barnet. Du måste amma för att få amningen att fungera!
  • Gladskit

Ofta finns specialutbildad personal på förlossningssjukhusen. Du har inte möjlighet att ringa dit och kolla om det finns någon amningsmottagning där?
    //En annan som inte heller hade särskilt bra erfarenheter av BVC

• Linalinalina

Åh, förstår dig!

Håller med övriga, kontakta BB eller Amningshjälpen, inte BVC.

Lita även på din magkänsla då olika personer kan säga olika saker.

Amning är mkt en teknikgren så med rätt hjälp kan många lära sig amma.

För mig var hjälpen amningsnapp som jag fick från BB. Sem var det bara att amma amma amma. Tyckte det var dödligt tråkigt. Jag även lite lite tillägg efter amning om bebis skrek hysteriskt och jag var slutkörd. Men använd med måtta och amma mkt. Mer än du tror.

Efter ca 4 veckor kunde jag ta bort tillägg och efter 6 veckor amningsnapp. Därefter har det gått superbra. Tror man säger att amningen blir etablerad efter ca 3 mån, så du är i den jobbiga starten men det kommer bli bättre.

Min bebis är nu 3 mån och det funkar super. Så ta proffshjälp så slipper du lida och vara orolig!!

Svar på tråden Bara besvärligt