Var ska vi bo?
Hej!
Är medveten om att detta är en gammal tråd men puffar liv i den då jag tycker det är ett intressant ämne. Vi har precis varit i samma val och insåg vilken vattendelare detta ämne Är. Vi har i 8 år bott i innerstaden med våra barn och tog precis beslutet att flytta till en närbelägen villaförort. Inte för barnens skull per se utan snarare för att vi kände att livet i övrigt ledde oss dit. Barnen trivs jättebra i stan och vi med men just nu är flytt Familjens bästa. Har mer och mer börjat känna att lägenheteslivet skaver, speciellt nu när barnen börjar bli större och vill röra sig mer fritt.
Orsaker som fick oss att landa i beslutet att lämna stan;
*Mer utrymme. Vi ville ha space för en gångs skull. vi har bott på 90 kvm och vill ha väsentligt mer än så.
*Priserna i stan: att köpa 130 kvm eller mer i stan blev helt enkelt för dyrt för oss
*Två toaletter (blir också dyrt i stan)
*Uteplats: vill kunna gå ut med kaffet i morgonsolen, ha gäster över på grillmiddag.
*Gräsmatta: så enkla saker Som vattenspridare, uppblåsbar barnpool osv. En liten odlingsplätt, blommor osv. Vi har en jättefin innegård i stan där de har kunnat leka med grannbarn men den är inte ?vår?, Alltid någon annan som bestämmer när utemöbler ska in För säsongen, när leksaker är i vägen osv.
*Kunna vara hemma en hel helg utan att känna sig instängd i en lägenhet. att inte behöva göra en aktivitet så fort solen skiner Men istället njuta hemma
*Ej störa grannar: med barn i stan känner man sig ofta i vägen. De låter i trapphuset, de stänger dörren lite för högljutt osv.
*Ej själva bli störda av grannar: Vi har haft grannar med bebisar som vi hört i tid och otid. Inte en stor orsak men ett litet störningsmoment som man måste acceptera när man bor i stan
*Tvättstuga: Oj så trött jag är på att dela tvättstuga med grannar. Behöva boka tvättid, glömma att man har en tvättid osv osv.
*Gästrum för vänner och familj
*Nytvättade kläder i lägenheten som ligger och dammar tills man haft tid och lägga in dem. I huset har vi en litet tvättstuga där rena kläder kan ligga tills de vikts.
*Vara i naturen mer. Våra citykids värderar lekparker, cafebesök, gå i affärer osv. Trevligt förvisso men kände att det blev lite mycket av den varan
*Testa på något nytt: Efter att livet varit relativt detsamma under dessa år i stan kände vi oss redo att prova på något nytt.
Saker vi kommer att sakna:
*Närheten till allt. Men vi jobbar mycket hemma så pendligen blir inget problem. Dessutom finns det tunnelbana där vi kommer bo. Förskola och skola ligger inte. mer än 500 meter från vårt hus så just den biten blir ingen skillnad. Ska vi på museum och restaurang i stan så tar det inte mer än 15 min med taxi. Sånt har vi ändå inte nyttjat de senaste åren till fullo.
*Vännerna vi lärt känna under våra år i stan. Men barnen får ju nya vänner och vi får se till att de håller kontakten med de gamla.
Vi såg att vårt beslut att flytta provocerade en del. Som att folk började försvara sitt val att bo kvar i stan. Sen verkar folk tro att OM man väljer att flytta så tror man inte att barn som bor i stan inte kan ha en bra uppväxt. Så är det såklart inte. Barn i stan kan ha det precis lika bra. Men för oss kändes det helt enkelt som att det blev för mycket jobb för att det skulle funka bra. Jag och min man har stort behov av lugn och ordning och reda hemma vilket blev utmaning på för liten yta. Har man inte det bekymret så är det ju inget problem att bo i stan.
Vi funderade en del på landställe och bo Kvar i stan men då vi redan har ställen att åka till så kändes det inte som att det skulle göra någon större skillnad i livet. Vi vill kunna vara hemma på helgen med och ändå ha plats att röra oss,
Långt inlägg och kanske var det mest för min egna del jag skrev det. Men kanske kan det ändå vägleda någon som står inför samma val.. Jag har våndats ofantligt mycket i detta beslut men känner ändå att vi landat i rätt beslut. Förmodligen flyttar vi nog tillbaka till stan den dagen vi har råd att köpa tillräckligt stort boende.. eller när barnen är utflugna. vi får se :)
Sen skulle det vara intressant ts att höra hur det blev för er och om ni blev nöjda med beslutet ni tog :)