Inlägg från: Andrezinho86 |Visa alla inlägg
  • Andrezinho86

Oense om ett till barn - hjälp!

Vi har ett underbart barn på 3 år som vi älskar mest av allt. Min fru har länge pratat om att ha ett ett till barn, helst med inte så stort åldersglapp mellan barn nr 1. Jag Jagar halvt gått med på att diskutera frågan och överväga att skaffa ett till barn... men vi är inte alls på samma motivationsnivå har vi märkt.

Jag är sååå nöjd med vårt nuvarande barn och min och min frus förhållande har tagit stryk stryk av att ha ett barn. Lite egentid, delad säng, stress m.m. Jag ser mest komplikationer, uppoffringar, ännu mindre egentid och tid tider varandra med att skaffa ett till barn.

På grund av detta så vill jag hela tiden skjuta fram vår "början på försök". Min egentliga enda anledning till att eventuellt gå med på ett till barn är att vårt barn får ett syskon och att de i framtiden ska ha varandra. Och för att göra min fru lycklig.

Förstå mig rätt; jag skulle älska det nya barnet lika mycket som det första, och jag vet att det kommer lyckliga och fantastiska stunder. Men jag ser inte fram emot merparten av de första tre, sex åren. Jag tror att vårt äktenskap kommer drabbas, och att det läns som att jag går emot mig själv om jag säger ja till ett till barn.

Flera i vår vänskapskrets har två barn och de har sagt att "de ville få det gjort". Och att de inte ska ha några ner. De ville ha ett syskon till det första.

Jag läste läste lästen tråd att en anledning till att ha ett ett till ett till barn aldrig ska vara varat enbart ge gett syskon till det detförsta barnet.

Jag vill mer än gärna ha hjälp av er som kanske är/har varit i samma situation, men också av ni som är ensambarn eller bara har ett ett barn och är nöjda med det. Hur resonerar ni och vad kan kannibaler kanniråda mig att göra?

//pappa i en svår sits

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-18 00:31
    Texten är lite konstig på sina ställen pga mobilens självrättelse. Fråga om ni ni inte förstår någon mening.

• Svar på tråden Oense om ett till barn - hjälp!
  • Andrezinho86
    Anonym (Svårt) skrev 2016-09-18 00:34:31 följande:

Har samma typ av funderingar..fast ingen av oss vet säkert vad vi helst vill. Ser samma risker för förhållandet men vägs det på sikt upp av att syskonen kanske leker tillsammans en del och vi vuxna får lite mer tid ihop? Och glädjen att ge sitt barn ett syskon..? Om de nu inte bråkar hela tiden;) Hur vet man?

Jag undrar också om riskerna för förhållandet vägs upp, och efter hur många år. Jag vill ju att syskonen kommer att vara nära varandra hela livet. Där kan man som förälder nog påverka mycket antar jag.
  • Andrezinho86
    Anonym (Det blir lättare) skrev 2016-09-18 02:34:24 följande:

Det är lättare att lämna bort dem om vi behöver barnvakt för de har trygghet i varandra. Den dagen ni blir gamla kommer ert barn vara glada över att inte behöva ta hela ansvaret för er. Jag tycker visst man kan skaffa syskon för barnets skull.

Intressant att även höra "för"-argument. Just att lämna bort barnen, det dröjer av min erfarenhet 1,5 år innan vi kan lämna bort båda och det är det jag tycker är jobbigt.

Ville ni båda ha ett till barn för att ni ville ha ett till barn för er egen skull, eller var främsta drivkraften att:

- ge barnet ett syskon

- få lättare att lämna bort barnen sen

- det underlättar för barnföreenet när ni blir gamla

- det lär bar nr 1 att dela med sig

Dvs, var det främst för barnets skull eller egen del?
  • Andrezinho86

Tack för era kommentarer och att ni delar med er av era tankar och egna upplevelser.Jag och min fru diskuterar ämnet väldigt mycket just nu och jag är kluven. Men hennes längtan är större än min "icke-längtan". Tror jag. Jag vill inte att hennes dröm om ett andra barn ska krossas av mig. Det kanske kommer skada vårt förhållande mer än ett ev andra barn. Så är mitt läge just nu. Från att vara mest negativ är jag lite mer positiv.. men fortfarande osäker om jag tänker på mig själv.

Svar på tråden Oense om ett till barn - hjälp!