tikki masala skrev 2016-09-17 14:05:04 följande:
Min dotter är 10 år nu och hon "försöker" svära men jag säger alltid till henne att det är fult och att hon inte får prata så hemma.
Istället när hon blir arg säger hon JÄÄÄÄÄÄÄÄÄLar . Och jag säger också att det får hon inte säga.
Hon får bli arg och upprörd men hon behöver inte svära och säga fan, fuck eller jävlar. Hennes kompisar svär däremot obehindrat ute. Hemma hos mig vet de att jag inte gillar det och svär aldrig.
Är det fel av mig att alltid säga till henne. Det känns som så mycket tjat! Och hon blir ju också arg för att hon inte får svära. Men jag tycker det är så himla fult när barn springer omkring och svär.
Det är BRA att du säger ifrån. Jag gör det också när min 11-åriga dotter svurit...:( har börjat sista två månaderna ca... Men, jag erkänner att det händer att jag också svär.... :/ och att det är lika fel och fult av mig! Om man själv svär ibland och då inte erkänner det och säger förlåt och att det var fel, så kan man inte förvänta sig att mellanstadie-barn och tonåringar ska lyssna på oss när vi ber dem att undvika svordomar..... ;) De gör som bekant gärna det vi gör..... Men det är något vi ska få bort, att svära är helt onödigt, fult på alla språk och utvecklar inte vår kommunikation direkt. Det är destruktivt och ger en dålig stämning.. Så bra mamma/pappa som försöker undvika svordomar och berätta för sina barn varför det är onödigt att svära!