Anonym (bellinda) skrev 2017-01-28 10:32:58 följande:
Senast i de svarta hade jag Betty(Åhléns, Tempo) från 1980. Flera av de gamla, svenska varumärkena lever kvar än idag men innehållet i förpackningarna tillverkas nån annanstans och är sämre. Nästan samtliga svenska tillverkare hade hel fotförstärkning och förstärkt byxdel även på sina tunnaste varianter i 15 denier.
Sheer- to- waist lanserades av just Betty 1971 men den floppade rejält då.Reklamen löd: " Du måste nypa dig i benet, för att känna att de finns där. Och man ser inte övergången från strumpa till byxdel. Bra med tanke på vårmodet"
Idag testar jag en av de insomnade fabikernas produkter. Vinetta Fest i 15 denier från 1985 då modefärgen hette Sorbet. " Barbent? Nej, Sorbet, löd reklamen på stortavlor runt alla Domuslador i landet. Byxdelen här är lite kortare än på de ordinarie och är stickad i 30 denier. Men det är inget som undgår ett tränat öga om nu kjolen skulle blåsa upp. Den här tillverkaren hade ett alldeles osannolikt stort sortiment under 70- talets glansdagar: TOLV olika storlekar och tre för flickor 110- 160 cl. Alla i tunn crepe 20 denier. Till detta fanns de med bomullsbyxdel och som gördelvariant. Plus då som tunna fest i 15. Hyllorna var meterlånga....
Du kan din historia du!
Har du kvar gamla som du köpt upp eller går det fortfarande att köpa?
Saknar 80-talet då det fanns kalasbyxor i alla färger i det flesta affärer.
Jag vet också att stl 160 och 170 för ung flickor ofta passar bra för oss vuxna.