Dyslexi Åk3
Vår dotter går i åk 4 och hon har anpassningar i skolan för att hon är en långsam läsare. Hon har inte blivit utredd för dyslexi men hon har svårt att hinna med all text + att hon blir väldigt trött av att läsa längre stunder. Hela åk 1-3 har skolan fokuserat på att träna hennes läsförmåga och läsuthållighet. Hon har haft egen tid med speciallärare och övningar som hon fått jobba med. Nu hade vi möte med skolan (ny skola för åk 4-9) förra veckan. Nu kommer skolan istället att hitta anpassningar som kompenserar för henne. Anpassningar är jätteviktig för att hon ska kunna tillägna sig kunskaper i alla ämnen. Exempel på anpassningar är att hon har Inläsningstjänst dvs alla läroböcker är inlästa och hon kan lyssna på texten istället för att läsa den. Hon kommer få en egen skoldator. Nu lyssnar hon med sin mobiltelefon. Sen sitter vi föräldrar alltid med henne när hon jobbar med sina läxor. Hon frågar och vi pratar om det som hon läser/lyssnar på. Tyvärr har vår tjej dåligt självförtroende över sin läsning och tror inte hon kan bli bättre. Forskning visar dock att det krävs mycket läsning för att bli en god läsare. Nu vill vår tjej inte läsa mer utan hon vill bara lyssna. Svårt som förälder att hitta en lagom nivå på läxor och lästräning tycker jag. Dottern och hennes klasskompisar har olika uppgifter/läxor beroende på hur mycket dem kan sen innan.
Hoppas er dotter får hjälp att hitta lämpliga anpassningar utifrån sin nivå.