Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

Hur hanteras mobiltelefoner i era barns skola (åk F-3)

Jag tror att de tas på morgonen och återlämnas vid hemfärd. Så är det iaf på mellanstadiet och jag har svårt att tro att det är andra regler för lågstadiet (men då har mina inte haft mobil)

• cosinus
    Marten skrev 2016-09-13 17:28:33 följande:

Mer nyfiken på motiveringen till varför en 6, 7 eller 8-åring skall ha med sig mobiltelefon till skolan. Ni som i denna tråden svarar att ni skickar med telefon, varför? Vad motiverar detta?

Har aldrig tänkt i dessa banor, skulle inte kunnat tänkt mig att skicka med mina barn en telefon i 2a klass men kanske jag förbisett något.

Mina barns kompisar går på en skola där barnen inte får låna skolans telefon om de behöver ringa föräldrarna för att fråga om de får följa med en kompis hem. Låter jättetjorvigt och i mitt tycke helt värdelöst för då tvingar man ju mer eller mindre med barnen en telefon fast de eg inte hade behövt (och köper sig problem med små barn som ska hålla rätt på en telefon de eg inte behöver).

Annars är ett vanligt svar att de får telefonen när de börjar gå hem själv vilket mina barn fått göra från åk 2. Dock har just mina barn inte fått någon telefon föränn mellanstadiet då jag ansett att vågar de bara gå hem för att de har en telefon med sig då får de vänta. De ska våga och känna sig trygga utan telefon för telefonen kan ladda ur, glömmas hemma och det finns ingen garanti för att jag svarar precis första gången de ringer ändå (skakig jobbväxel bl a). När de provat lösa lite roliga problem av typen glömda nycklar, hoppade kedjor på cykeln o s v utan telefon då får de telefon för då vet både de och jag att de klarar sig även om det inte funkar att ringa precis när de tänkt sig. Då är de också självsäkra nog att lämna telefonen hemma om de inte anser sig ha bra fickor eller ska göra saker där en telefon mest är i vägen, vilket jag tycker är jättebra.

Sen är det sjukt jobbigt för mig ibland att de inte går att nå, man får träna sina nerver. Men det är det värt för det är ruskigt bra träning för barnen att lära sig ta ansvar för att komma hem i tid (eller ta konsekvenserna för att de inte gjort det), att lösa problem, att inte ringa i tid och otid o s v.
Svar på tråden Hur hanteras mobiltelefoner i era barns skola (åk F-3)