Inlägg från: Fru Ve |Visa alla inlägg
  • Fru Ve

Hur hanteras mobiltelefoner i era barns skola (åk F-3)

Är inte helt säker. Men tror inte de tillåter att barnen håller på med mobilen under rasten. Min son går i trean och har egen mobil men den förvaras i klassrummet i hans väska hela dagen tills han går hem. Han ska bara ha den till att ringa mig efter skolan om det behövs (går hem själv).

• Fru Ve
    Marten skrev 2016-09-13 17:28:33 följande:

Mer nyfiken på motiveringen till varför en 6, 7 eller 8-åring skall ha med sig mobiltelefon till skolan. Ni som i denna tråden svarar att ni skickar med telefon, varför? Vad motiverar detta?

Har aldrig tänkt i dessa banor, skulle inte kunnat tänkt mig att skicka med mina barn en telefon i 2a klass men kanske jag förbisett något.

I vårt fall är det ju för att min son ofta vill ringa efter skolan och fråga om han får följa med en kompis eller ta med en kompis hem. Lättare då om han har egen telefon. En del barn har haft telefon redan från åk 1 eller 2 men det är då barn som åker skolbuss själva till och från skolan. Kan förstå då att det känns bra för föräldrarna att lätt kunna nå barnen. Däremot barn som alltid följs eller skjutsas, då finns ju ingen vits att ha telefon med.
Svar på tråden Hur hanteras mobiltelefoner i era barns skola (åk F-3)