Inlägg från: Anonym (Miaa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Miaa)

Skulle du kunna göra abort?

Jag kan inte bli gravid längre men om det trots allt skulle ske så skulle jag göra abort, helt tveklöst.
    Under många, många år tänkte jag också så... blir jag med barn så blir det abort. Nu blev jag inte gravid men jag vet med säkerhet att jag skulle aborterat. Tills en dag när min barnlängtan åter väcktes och jag vid 36 års ålder fick mitt sladdbarn som är hela 18 år yngre än sin syster.

Jag ska snart bli mormor, det får räcka med bebis där.

• Anonym (Miaa)
    Jennie med ie skrev 2016-09-12 09:31:12 följande:

Kan förvisso inte bli gravid nu längre men innan så...

Jag har blivit gravid oplanerat och under omständigheter som var långt ifrån de optimala. Gjorde inte abort, det var inte ett alternativ jag ö h t övervägde. Jag är emot abort.

Med så stor säkerhet man ö h t kan säga det: nej jag skulle inte kunna göra abort.

Är du emot abort generellt eller menar du bara för egen del?
  • Anonym (Miaa)
    8295 skrev 2016-09-12 23:41:42 följande:
    Jag är inte alls emot abort, utan gränsen för hur sent en abort kan beviljas. Fri abort upp till v 18 är för mig fruktansvärt. V 18 kände jag min sons första rörelser. Men även veckorna innan det kände jag oerhört stark kärlek till honom. Självklart finns det tragiska fall där ultraljud/andra tester visat ett foster som är svårt sjuk, inte kommer ha någon livskvalitet efter födsel eller inte ens kommer klara sig - då ifrågasätter jag inte föräldrarnas beslut att låta barnet slippa de få smärtsamma dagar i livet hen kan få.

Att däremot abortera ett helt friskt foster som inom några få veckor kan överleva utanför moderns kropp är inte OK. Oavsett skäl. Är man jätteung eller inte upptäckt graviditeten under 4,5 månad av olika orsaker har barnet ändå möjlighet till ett bra, kärleksfullt liv. Även om det inte är med de biologiska föräldrarna. Och att bli beviljad abort efter v 18 för att man är ung tycker jag inte är ett giltigt skäl övh.
    Det är tur att det inte är du som bestämmer.
  • Anonym (Miaa)
    8295 skrev 2016-09-13 22:44:08 följande:
    Vad syftar du då på?
    Jag menar precis det jag skrev till det inlägg jag citerade.
  • Anonym (Miaa)
    amandajavisst skrev 2016-09-13 22:54:05 följande:

Jag är HELT emot abort som används som preventivmedel.

Jag kan nog tänka ut lika många situationer där jag är EMOT abort som FÖR.

Jag tycker absolut att man ska ha rätten att göra abort, och t.ex. använda den om man vet att graviditeten kommer att leda till död för barnet eller mamman.

Självklart även vid våldtäkt.

Däremot kommer jag aldrig förstå att människor som är friska, får ett friskt foster i magen väljer att göra abort för att man vill hellre satsa på karriären, inte är "rätt tid" i livet osv.

Men jag antar att man behöver bli ofrivilligt barnlös för att förstå hur jag känner. Jag som kämpar med att få barn, tycker att det är mycket orättvist att man som livmodersbärare väljer abort i vissa fall, men det är vad jag tycker. Jag respekterar även andras val. Men kan aldrig förstå det.

Håller med om att abort dfinitivt INTE ska användas som preventivmedel.
    I övrigt går våra åsikter isär men vi har också olika erfarenheter av livet.
  • Anonym (Miaa)
    8295 skrev 2016-09-14 18:25:19 följande:
    Det är inte det enklaste att diskutera om du inte kontrar mina åsikter med dina egna. Vad är det du inte håller med om? Att fri abort till v 18 enligt mig är för sent?
    Inte att det är det enligt dig, men att det skulle vara för sent håller jag inte med om.
    De som satt gränsen har nog fog för det. Den ännu senare aborten (med tillstånd) kommer nog rätt snart att backas. Anledningen är att prematurer överlever allt längre ner i åldern.
  • Anonym (Miaa)
    8295 skrev 2016-09-14 21:53:19 följande:
    Så du la en smått dryg kommentar om att det är tur jag inte bestämmer, då den enda punkt av mina åsikter du hade en kommentar på var att du inte höll med om gränsen för fri abort är satt försent?
    Nja, du får nog läsa igen.
  • Anonym (Miaa)
    8295 skrev 2016-09-14 21:53:19 följande:
    Så du la en smått dryg kommentar om att det är tur jag inte bestämmer, då den enda punkt av mina åsikter du hade en kommentar på var att du inte höll med om gränsen för fri abort är satt försent?
    Nja, du får nog läsa igen.
Svar på tråden Skulle du kunna göra abort?