Inlägg från: AnooYoo |Visa alla inlägg
  • AnooYoo

Skulle du kunna göra abort?

Spagettimonstret skrev 2016-09-12 00:24:45 följande:

Tack till er som svarat hittills!

Lite nyfiken på hur ni ser på/tänker kring en tidig abort? Att det är en cellklump man tar bort? Början till en person? Ett liv (om en svarar nej då)? Eller nåt helt annat.

Jag betraktar det som en samling celler som tas bort och skulle utan tvekan göra abort om jag blev gravid.
  • AnooYoo

Tillägg: jag har inga barn, vill inte ha några och har gjort flera aborter före vecka 10. Jag har aldrig ångrat eller mått dåligt av det och skulle göra om det oavsett tidsaspekten om jag blev gravid igen.

• AnooYoo
    amandajavisst skrev 2016-09-13 22:54:05 följande:

Jag är HELT emot abort som används som preventivmedel.

Jag kan nog tänka ut lika många situationer där jag är EMOT abort som FÖR.

Jag tycker absolut att man ska ha rätten att göra abort, och t.ex. använda den om man vet att graviditeten kommer att leda till död för barnet eller mamman.

Självklart även vid våldtäkt.

Däremot kommer jag aldrig förstå att människor som är friska, får ett friskt foster i magen väljer att göra abort för att man vill hellre satsa på karriären, inte är "rätt tid" i livet osv.

Men jag antar att man behöver bli ofrivilligt barnlös för att förstå hur jag känner. Jag som kämpar med att få barn, tycker att det är mycket orättvist att man som livmodersbärare väljer abort i vissa fall, men det är vad jag tycker. Jag respekterar även andras val. Men kan aldrig förstå det.

Det är konstigt hur olika det kan vara. Jag kan förstå varför någon annan vill ha barn fastän jag inte vill ha några, och att andra inte skulle kunna göra abort.

Som inte kan användas som preventivmedel av uppenbara skäl.
  • AnooYoo
    Anonym (Va) skrev 2016-09-17 19:41:29 följande:

Man kanske vill ha barn senare? Vill inte ha barn förrän vid 35 års ålder, träffade min partner när jag var 18, dubbla skydd fram tills dess enligt dig då? Sannolikt.

Mig kvittar det Vad du gör eller hur många aborter du gör. Det är upp till dig att leva med. Att jag ser ner på människor som gör flera aborter och att jag anser dem vara mindre begåvade står jag fast vid.[/quote]

Min begåvning har inget att göra med hur jag agerar vid ofrivillig graviditet. Jag ser inte borttagande av embryon som mord, har inga problem med abort och har därmed inte heller någon panik inför tanken att använda det ifall preventivmedel skulle fallera eller önskad graviditet uppstår av någon annan anledning. Du däremot verkar sakna insikt i att begåvning och moraliska åsikter inte nödvändigtvis går hand i hand.
  • AnooYoo
    Anonym (No) skrev 2016-09-18 13:33:07 följande:

Men om man är gift eller sambo i 30 fertila år... ska man ha både hormonella medel plus kondom i 28 år då om man får två barn? Eller leva i celibat när man fått de barn man vill?

Anonym "no " skriver;

"T ex bör man nog inte ha "tillfälligt" sexuellt samliv med vem som helst hur som helst som prisas så idag! Utan enbart ha det med den man kan tänka sig att få ett barn med. Enligt mig bör det i så fall vara den man är gift med ". Men bara för att man är gift betyder det inte att man vill ha hur många barn som helst eller när som helst. Som 45 åring kunde jag absolut inte tänka mej ett barn till med min man fast jag älskar de barn vi har och min man.

Nej självklart kan och troligen är det så att man inte vill ha hur många barn som helst.. Även som gift. ;) Men, nu är det så att barn kommer till, kan komma till, av sexuellt samliv. Det vet var och en, alla bör också veta att det inte finns någon helt 100%-ig preventivmetod mot graviditet. Så har man samlag vet man att det alltid finns en liten liten liten risk för graviditet, även om den är bara säg 0,03% på ett år, men den finns likaväl... Vill man absolut inte men "måste" ha sex, då drar man ner risken för graviditet och barn så mycket som möjligt sas.... då använder man sig TILLSAMMANS av t ex sterilisering av mannen, kondom och p-stav, t ex! Då är man väldigt väldigt skyddad iallafall. :D Vill man inte detta, ja använd bara sterilisering, eller hormonspiral eller dem båda men utan kondom/pessar t ex... Your choice together. MEN att ta död på ett foster är INTE ett preventivmedel!! INTE ett "alternativ"!

Och ha inte sexuellt samliv med någon annan än den du är gift med..... Allt annat är omoraliskt och fel. Det är inte att jag vill döma någon. Jag vet vilken "kultur" vi alla lever i.....[/quote]

Om du inte vill döma någon borde du uttrycka dig annorlunda än 'allt som inte är precis det jag föredrar är omoraliskt och fel'.
Svar på tråden Skulle du kunna göra abort?