Inlägg från: Anonym (Vet ej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vet ej)

Skulle du kunna göra abort?

Jag svarade "vet ej". Jag har svårt att tänka mig att jag skulle klara av en abort under omständigheter som inte är extrema (t.ex. svåra fosterskador eller vid våldtäkt). Att jag skulle grubbla för mycket om vad för person det skulle ha blivit för att kunna göra det. Samtidigt vill jag inte bli förälder just nu och tycker graviditet och förlossning verkar fruktansvärt jobbigt. Så det är svårt att veta hur man skulle agera om situationen uppstod.

• Anonym (Vet ej)
    amandajavisst skrev 2016-09-13 22:54:05 följande:

Jag är HELT emot abort som används som preventivmedel.

Jag kan nog tänka ut lika många situationer där jag är EMOT abort som FÖR.

Jag tycker absolut att man ska ha rätten att göra abort, och t.ex. använda den om man vet att graviditeten kommer att leda till död för barnet eller mamman.

Självklart även vid våldtäkt.

Däremot kommer jag aldrig förstå att människor som är friska, får ett friskt foster i magen väljer att göra abort för att man vill hellre satsa på karriären, inte är "rätt tid" i livet osv.

Men jag antar att man behöver bli ofrivilligt barnlös för att förstå hur jag känner. Jag som kämpar med att få barn, tycker att det är mycket orättvist att man som livmodersbärare väljer abort i vissa fall, men det är vad jag tycker. Jag respekterar även andras val. Men kan aldrig förstå det.

Spontant känner jag liknande, även om jag inte är ofrivilligt barnlös själv. Dock vet jag inte hur jag själv skulle reagera inför en oönskad graviditet och försöker (delvis därför) att inte döma andra i den sitsen.
Svar på tråden Skulle du kunna göra abort?