Harvester skrev 2016-10-08 21:12:08 följande:
Så bara för att du inte hört talas om något tror du det är dåligt? Konstig inställning..
Som nån skrev ovan finns nog rätt många konstiga kemiska beteckningar du inte hört talas om i potatis, vitkål och köttfärs också...
Att man kan beskriva en potatis med kemiska beteckningar är helt irrelevant då detta inte görs i innehållsförteckningar, utan då står det potatis. Det är ju precis det som är poängen... I normala fall så får man som normal konsument förlita sig till att man känner igen ingredienserna på de produkter man köper.
Om jag ska köpa någon färdigmat till mina barn så föredrar jag t.ex. den här:
Gris- och nötkött (87%), lök, ÄGG, ströbröd (VETEMJÖL, salt), rapsolja, salt, socker, kryddor.
... över den här:
Griskött (80%), vatten, salt, potatismjöl, ärtmjöl, SOJAPROTEIN, kryddor, dextros, surhetsreglerande medel (E 331), stabiliseringsmedel (E 451), antioxidationsmedel (E 300, E 301), emulgeringsmedel (E 471), konserveringsmedel (E 250), färgämne (E 120). Kokt och rökt.
Innehåller SOJAPROTEIN.
Jag förstår att allt i den andra förteckningen inte måste vara dåligt bara för att jag inte vet vad allting är, men när jag letar efter mat som känns så 'bra' som möjligt (och inte vill/kan/hinner laga allt från grunden själv) så är det så jag resonerar. Och säkerligen många med mig...
Och läser man då innehållsförteckningen på ersättning så känns ju det inte så förtroendeingivande...
Men, som jag redan förklarat, jag förstår att det inte går att göra modersmjölkersättning av potatis och nötkött... Så jag litar på att ersättningen var ett fullgott alternativ och gav det glatt till det barn jag inte ammade.