• 91erica

IVF-hösten 2016

Juliii86 skrev 2016-09-14 18:58:13 följande:

Jaha, åh vad skönt att din mens är som en klocka. Ja, jag hoppas det också :)

vi är i Sahlgrenska sjukhus, vart går ni? :)

Ja de är jag verkligen tacksam för. :)

Tiden skulle bara gå lite fortare med..haha.

Vi går i Linköping. :)
  • 91erica

För er som inte lyssnat på Ivf-podden så vill jag rekommendera den.

Jag tycker de har varit skönt att lyssna på den, vissa avsnitt passar en själv bättre än andra men överlag är den kanon.

• 91erica
    Tomkartong skrev 2016-09-16 10:50:00 följande:

Igår sattes ett liiitet embryo tillbaka in i mig. Ingreppet var smärtfritt och gick väldigt snabbt.

Nu det det den långa väntan innan jag får/kan testa mig.

Jag har dock börjat oroa mig för skador på fostret(om jag skulle bli gravid) Jag har läst att det eventuellt är större risk för kromosomfel och andra skador. Jag vet att jag inte ska oroa mig men det är svårt att tänka bort.

Jag hoppas verkligen att det går på första försöket!!

Åh va kul att höra!!! :)

Jag hoppas på ett plus för er såklart.

Det finns alltid saker att oroa sig för är de värsta...är de inte de ena så är de det andra. Så är de för mig i alla fall..

Jag försöker tänka bort så många tankar som möjligt. Men de är lättare sagt än gjort tyvärr.. ;)
  • 91erica
    Yonnahanna skrev 2016-09-19 21:34:40 följande:

Åh imorgon klockan 8 ska jag på ultraljud å provtagning, för att se hur jag svarat på menopur. Nervöst å spännande samtidigt :)

Stort lycka till! Jag ska hålla tummarna! :)
  • 91erica
    angiiee skrev 2016-09-20 11:41:46 följande:

Hoppas det gick bra idag :)

Själv var jag på andra kontrollen och som det ser ut så blir det plock på torsdag redan :) nu blev man lite nervös :)

Åh va kul att allt ser så bra ut! Lycka till på torsdag! :)
  • 91erica
    angiiee skrev 2016-09-20 20:04:30 följande:

Åh tack så mycket :) hur går det för dig ? :)

Jo tack. Här hos mig är väntan lång..men den som väntar på nått gott..:)

Har 13 dagar kvar till mens. Och då hoppas jag få starta. Verkar som många blir nekade..framförallt i Malmö. Vi går i Linköping, någon som vet om de är samma där? :)
  • 91erica
    Juliii86 skrev 2016-09-25 14:46:19 följande:

Imorgon börjar jag äntligen med sprutan gonal-f, så spännande samtidigt nervöst att spruta sig själv :) Är det någon som ska snart börja med sprutan eller har ni redan kommit längre? Känner mig lite ensam här hehe

Förstår dig. De är verkligen med blandade känslor man gör allt de här. Jag börjar med gonal-f om ca 1 vecka.
  • 91erica
    Newbie84 skrev 2016-10-01 07:17:40 följande:

Hej,

Jag har tagit min 2 kur pergotime då jag har pco och oregelbunden äl.

Nu har jag vart på VUL dag 11 i cykeln och min äggblåsa var bara 11 mm så det är för litet. De vågar inte stimulera mer med ökad dos eller annat nästa gång då jag har 22 ägg enligt något blodprov. Så rekommendationen vi fick är ivf. Nästa mens ska båda ta lite prover och sen skickas en remiss till Falun då kötiden i Sthlm är lång. Dock ska vi ligga nu i tio dagar tyckte gyn.

Är väldigt oinsatt i vad ivf är och hur det fungerar, någon som vill dela med sig? Måste man vara ledig och borta mkt från jobbet osv?

Vi har ett barn sedan tidigare som var oplanerat så detta var ju lite oväntat. Undrar då varför vi behöver en remiss dåjag antar att det kostar pengar? Någon som vet vad det kostar? Tänker att vi då lika gärna kan gå privat?

Många frågor här som jag hoppas ni kan hjälpa mig med :)

Jag kan varmt rekommendera IVF-podden. Där tar dom upp de mesta. ????
  • 91erica
    91erica skrev 2016-10-01 09:47:52 följande:

Jag kan varmt rekommendera IVF-podden. Där tar dom upp de mesta. ????

Hoppsan, emojis blev visst massa ??? Såhär ska de vara :)
  • 91erica
    Juliii86 skrev 2016-10-01 08:30:00 följande:

Hej och välkommen!

Jag är också ny på det här med IVF men jag kan försöka svara på dina frågor, de som jag vet om annars får ni andra tjejer rätta mig om jag har fel. När man gör IVF kan man räkna med att man blir borta en del från jobbet men det kan vara olika från person till person då det ser olika ut VUL. Då menar jag att en del får gå flera gånger till läkare för att se om ägget har växt tillräckligt. Man får även olika protokoll som är långa och korta. Långa och korta protokoll kan jag inte riktigt förklara vad skillnaden är. När man tar sprutor behöver man inte avstå från tunga lyft endast när du har gjort äggplock och då behöver man ta ledigt den dagen du utfört den för man får morfin mot smärtan. Efter det håller dom koll på om ägget (beroende på hur många ägg dom plockar ut) hur dom växer och vilka som är ok att frysa och sätta tillbaka. Då ger dom dig tid när insättning blir. Så det blir en hel del frånvaro. Landstinget får du 3 försök gratis, den första köpet på medicin står du för kostnad sedan gäller högkostnadsskydd. Privat får du betala själv och det kan bli väldigt dyrt, vet inte hur mycket. Självklart glömde jag ju säga att första möte med läkare går ni igenom om hur ivf fungerar och vilken behandling ni får göra och när. När mensen kommer igång får man ringa in och säga det. På andra dagen eller flera dagar efter på börjar du med sprutan. En del sjukhus jobbar på helgerna ex på min sjukhus i gbg jobbar dom på söndagar. Nu blev det lite rörigt i texten men jag hoppas du förstår lite hur det går till. Jag var tvungen att googla mig lite för att veta hur ivf går till men en del sak blir oklart i hjärnan så det kan vara några saker som är fel i texten. Annars är det bara rätta mig :)

Eftersom newbie84 redan har ett barn så får man inga försök gratis vad jag vet..?
Svar på tråden IVF-hösten 2016