• Kezza

IVF-hösten 2016

Niaa skrev 2016-09-27 12:57:36 följande:

Hej! Jag hoppar gärna in här då fler verkar ligga i fas med vår egen ifv behandling :) vi är inne på ivf nummer två efter ett avbrutet försök i våras och sedan ett misslyckat försök med blactocyst i juni. Inget till frysen så vi kör det långa protokollet även denna gång. Börjar med sprutorna imorgon och förväntat ÄP lär bli vecka 41. Känner just nu väldigt mycket biverkningar av sprayen med värmevallningar, nedstämdhet och huvudvärk men för övrigt glad över att vara igång igen :)

Välkommen!

Jag ska börja med sprutorna på torsdag och har också beräknat äggplock vecka 41 så vi ligger ju väldigt lika till :)
  • Kezza
    Juliii86 skrev 2016-09-27 18:26:10 följande:
    ja det känns jätte bra att äntligen komma igång. tackar :)

Välkommen Kezza!

Kezza och Niaa, åh ska ni också ha ÄP i vecka 41? För det ska jag också göra om det inte blir ändringar :)
    Ja, ÄP är planerat till vecka 41 om inget händer :)
  • Kezza
    Niaa skrev 2016-09-28 06:54:45 följande:
    Så roligt att följas åt kezza & juliii86! Går ni också i Malmö? Vi åker på weekend och laddar batterierna i eftermiddag och kommer hem igen på söndag sedan är det VUL på onsdag morgon. Fick börja med lägre dos denna gången. Enbart 100 enheter då jag är ganska liten av mig och var på gränsen till att bli överstimulerad sist. Känns iaf skönt att man har varit igenom detta en gång tidigare och tar hela behandlingen lite mer med ro än vid tidigare försök!
    Ja, roligt med fler som är "på samma ställe" i behandlingen :)
    Jag går också i Malmö.

Vad skönt att få komma iväg och ladda. Hoppas att ni får en trevlig resa :)

Detta är min första ivf och jag börjar med 200 enheter Gonal-f. Jag antar att de höga dosen beror på min låga äggreserv. Jag ska ta första sprutan i morgon och är lite nervös inför att sticka mig själv. Ska man ta sprutan vid samma tidpunkt som kvällssprayen?
  • Kezza
    Niaa skrev 2016-09-28 10:03:20 följande:

Ja så kan det säkert vara :) känns otroligt skönt att vara igång va? Har du märkt av några biverkningar av sprayen än?

Jag har inte fått några restriktioner kring huruvida spray och spruta ska tas tillsammans men jag vill minnas att jag gjorde så sist - mest av praktiska skäl. Det viktigaste är att du tar sprutan och sprayen ungefär samma tid varje dag sen om du tar dom tillsammans eller inte tror jag spelar mindre roll :)

När har du VUL inbokat? Borde vara nästa vecka då också?

Ja, det känns riktigt bra att äntligen få vara igång :) Jag har änsålänge inte kännt av sprayen speciellt mycket. Inget av de vanliga biverkningarna som huvudvärk och värmevallningar.

Då tar jag sprutan tillsammans med kvällssprayen så blir det lättare att komma ihåg :)

Jag har vul inbokat nästa torsdag 6/10. Det ska väl väldigt att se om det då har växt till en massa äggblåsor :)
  • Kezza
    Juliii86 skrev 2016-09-28 18:03:32 följande:

Nä, jag går i göteborg, Sahlgrenska sjukhus :) Åh, vad mysigt med en weekend resa, hoppas att ni får det skoj på eran äventyr. Jaha, så ni ska ha VUL på onsdag, jag fick inbokad till söndag denna veckan, riktigt spännande och se hur det ser ut. Det är mitt första IVF så jag är rätt ny på det här.Ok vad spännande :) Hoppas det blir många fina ägg plock. När ska du göra VUL?

Jag ska på vul nästa torsdag 6/10. Jag hoppas att det visar att jag då har många äggblåsor :)
  • Kezza
    Yonnahanna skrev 2016-09-29 17:43:28 följande:

Åh jag var till kliniken idag. Vips har fler ägg vuxit så pass att det blir plock på måndag! :) fy vad nervös jag är!! Hoppas hoppas allt blir bra!!

Vad spännande! :)
  • Kezza

Nu har jag tagit första sprutan. Det gick förvånansvärt bra :)

• Kezza
    Niaa skrev 2016-09-28 06:54:45 följande:

Så roligt att följas åt kezza & juliii86! Går ni också i Malmö? Vi åker på weekend och laddar batterierna i eftermiddag och kommer hem igen på söndag sedan är det VUL på onsdag morgon. Fick börja med lägre dos denna gången. Enbart 100 enheter då jag är ganska liten av mig och var på gränsen till att bli överstimulerad sist. Känns iaf skönt att man har varit igenom detta en gång tidigare och tar hela behandlingen lite mer med ro än vid tidigare försök!

Hur gick ditt vul Niaa?
  • Kezza
    Niaa skrev 2016-10-05 10:13:39 följande:

Det gick bra! Jag har 5 stora äggblåsor och flera små som dom tror växer till sig. Jag fortsätter med 100 enheter purugon tills på lördag när vi har nytt VUL:) gissar på ÄP på tisdag eller onsdag nästa vecka.

Åh, vad roligt att höra! :) Det måste kännas spännande att det är så nära nu? :)
  • Kezza

Jag ska göra mitt första äggplock imorgon och är sjukt nervös!

Brukar det göra mycket ont under själva ingreppet och hur brukar det kännas efteråt? Har ni kunnat arbeta dagarna efter äggplock?

• Kezza
    Niaa skrev 2016-10-16 15:10:32 följande:
    Det ska inte göra särskilt ont, men kan kännas lite obehagligt. Du får lugnande och morfin och skulle du ändå få ont så ger dom dig mer. I Malmö är personalen otroligt gulliga under ÄP och gör verkligen allt dom kan för att det ska gå bra och inte göra ont.

Samma dag som ÄP ska du bara ligga och vila men dagen efter kan du jobba som vanligt igen såvida du inte har ett väldigt tungt jobb.

Kommer säkert gå jättebra ska du se :)
    Tack så mycket för ditt svar, nu kan jag vara lite lugnare :)

Jag hade en stor äggblåsa/cysta som de stack hål på förra lördagen. Det var ju inte allt för skönt men det gick ju att genomlida. Det kanske kommer att kännas liknande fast en massa fler stick än ett?
  • Kezza
    gammelpysen skrev 2016-10-16 18:57:33 följande:
    jag tyckte det var rätt obehagligt. Åkte hem och sov efter, jobbade dagen efter men åkte hem tidigt. räkna med att ta det lugnt några dagar. 
    Jag har förberett mina kollegor på att jag kanske behöver vara hemma några extra dagar om jag inte mår så bra efter äggplocket.
  • Kezza
    91erica skrev 2016-10-17 16:59:30 följande:

Hur gick de för er idag? Hade också äggplock idag! :)

Jo, det gick väl ändå rätt bra måste jag säga :)

Förra helgen fick jag en cysta punkterad och det gjorde så ont att få lokalbedövningen att jag idag bad att få morfinet först vilket jag fick. Morfinet gjorde att jag inte kände av sprutan lika mycket. Själva ingreppet gjorde lite ont men gick att genomlida då jag fick mer morfin vid två tillfällen.

Vi fick ut 7 st ägg vilket jag är jätteglad för jag inte hade räknat med så många då jag har dåliga äggreserver. Labbet ska ringa imorgon mellan 15-16 och berätta hur många ägg som blev befruktade.

Hur gick det för er? :)
  • Kezza
    91erica skrev 2016-10-18 11:01:34 följande:

Va bra att du bad om de.

Kul att du fick ut såpass många då. Jag hoppas på goda besked för er. :)

Allt gick bra för oss med. Lite obehagligt va de ju men mestadels blir jag så imponerad av vad man egentligen kan göra! Så otroligt!

Dom plockade ut 10 ägg och ska ringa innan 15 om inget av äggen lyckats bli befruktat. Hoppas inte se deras nummer på telefonen idag, så nervöst ju.

Förhoppningsvis blir de återföring imorgon. :)

När ska ni tillbaka?

Vad roligt att det gick bra för er också :)

De olika klinikerna verkar ha olika sätt de gör det på för "vårt" labb ska ringa i eftermiddag och berätta hur många ägg som blev befruktade och då berättar de även vilken dag det blir återföring. Läkaren sa igår att det blir antingen onsdag, torsdag eller lördag.

Vilken klinik går ni på?

Det är ju så fruktansvärt nervöst och jag har svårt att inte tänka på resultatet!

Kör ni vanlig ivf eller icsi?

Jag håller tummarna för att de inte ringer till er idag då! :)
  • Kezza
    91erica skrev 2016-10-18 18:14:59 följande:

Ja, de är nog olika på många plan. Dom har inte ringt i alla fall. Så de blir insättning imorgon! :)

Vi kör ICSI och går i Linköping. Ni då?

Har ni hört något om hur de gått? :)

Vad roligt att ni får insättning imorgon. Hoppas att det går bra! :)

Vi går på RMC i Malmö.

Vi fick veta att av de 7 äggen var endast 2 st mogna och bara ett ägg blev befruktat (via icsi). Vi ska ringa till labbet kl.09.00 imorgon och se hur den lille rackaren mår. Om allt är som det ska blir det insättning 11.30.

Hoppas att det är vårt lilla guldägg! :)
  • Kezza

Nu ruvar jag för första gången på ett litet embryo. Det känns så overkligt :)

Vad har jag att vänta mig fram till testdag (3/11)?

• Kezza
    91erica skrev 2016-10-19 19:02:39 följande:

Det gör jag med. Så fantastiskt häftigt! :) Jag fick testdag den 7/11...

Åh, vad roligt! :)

Hur många av era ägg blev embryon?

Vilket läkemedel tar du nu efter insättningen?
  • Kezza
    91erica skrev 2016-10-19 22:01:33 följande:

Dom plockade ju 10 och 9 av dom var mogna. 5 blev befruktade. Jag upplever de lite men dom sa att de va normalt. 1 var bättre än dom andra. När vi kom hade de delat sig till 4 celler men innan insättning hade de hunnit dela sig till 6.

Jag tar lutinus.

Ni då? :)

Det låter ju toppenbra med 5 embryo :)

Jag tar crinone.
  • Kezza
    91erica skrev 2016-10-20 06:44:20 följande:

Ja de kanske är bra. Haha har ingen uppfattning om vad som är bra eller inte. ;)

Hur många av era ägg blev embyon då? :)

Vi har bara det embryot som jag nu ruvar på. Labbet sa att embryot såg fint ut och att de trodde mycket på det så vi hoppas att det utvecklas till en liten sommarbebis :)
Svar på tråden IVF-hösten 2016