• Anki0101

IVF

Vi ska försöka med ivf , många frågor som snurrar i huvudet. Är snart 39 år och har bra med äggblåsor,dock är inte min man på 40+ utredd ännu så hoppas hans spermier är ok. Hur gick det för er, lyckades ni med ivf på första försöket,hur mådde ni efter uttag av ägg ? Som jag förstått så ska man ta sprutor och näspray innnan , har de medicinerna påverkat er positiv eller negativt ? Tacksam för mer info.

• Svar på tråden IVF
  • Jag är bara jag

Allt det fysiska var ganska lätt- även om 2 äggplock gjorde absolut svinont-, men det psykiska med all väntan är mycket värre. Väntan på om det blir ÄP, väntan på om det finns några mogna ägg, väntan på om nåt befruktas och sen väntan på om ens enda befruktade överlever och sen väntan på besked om man går så långt som till ruvning. Men de flesta kommer ändå till ruvning så du får tro på det. Sprayen gav huvudvärk i början, det var allt. Alla sprayar inte, det är bara vid långa metoden man gör det.

Lycka till!

• Cia33

Jag är inne på mitt tredje försök med kort protokoll, så jag sprayar inte, bara sprutor. Tycker det går bra, men är tack och lov inte spruträdd. Äggplocket är inte så farligt. Visst, det gör lite ont, men man får bra med bedövning. Det är mest obehagligt. Jag hade inte speciellt ont efteråt, mest som rejäl träningsvärk i magen. Ruvningen var det som var mest påfrestande för mig. Väntan är jättejobbig. Mitt första försök tog sig inte, mitt andra testar jag positivt, men fick missfall efter en vecka. Har aldrig lyckats få några ägg till frysen tyvärr. Så nu håller jag tummarna för vårt tredje försök. Lycka till.

• Kat74

Jag har precis gjort mitt 4:e IVF försök.

Alla omgångar har jag tagit hormonsprutor, vilket man vänjer sig vid ganska snabbt.

Gjorde mina två första försök på Carl von Linnekliniken (1äggutplock) 2008 Äggutplocket gjorde vansinnigt ont, sköterskan fick säga till mig att andas för jag höll andan för att det gjorde så ont.

Då var jag ny med hormonbehandlingar och hela köret så jag tror jag spände mig vansinnigt mycket.

Har gjort två äggutplock i år hos Fertilitetskliniken i Köpenhamn. Har knappt kännts något alls förutom när de satte bedövningen. Läkaren förklarade det med att de använder en annan metod vid äggutplock.

Hade dock ganska ont efteråt förra gången, hade glömt panodilen hemma så jag led mig igenom eftermiddagen på jobbet. (Ja jag gick och jobbade bägge går efter i år).

Jag blev gravid på mitt 2:a försök (2008) men fick en MA i v8.

Mitt 3:e försök i våras tog inte.

Nu på mitt 4:e försök fick jag insatt 2 ägg som bägge behandlats med Assisted Laser Hatching. Eftersom jag behandlas i Danmark så sätter de in 2 ägg om man är lite äldre (som jag, fyller 42 i vinter).

Ruvningen har kännts extra jobbigt för mig denna gången. Har försökt göra allt rätt från början så att jag inte skulle sabba de två fina äggen.

Ser ut som att jag fått ett mega tidigt missfall på RD 8. (Definitivt inte mens). Har testdag på onsdag men det känns nästan meningslöst att ta det.

Svar på tråden IVF