• elyse

    Nyttan med diagnos?

    Utan en diagnos sätts sällan extra resurser in, trots att en diagnos egentligen inte ska behövas för det. En diagnos brukar också ge tillgång till människor med specialutbildning i barnets problematik.

    Utan en diagnos har barnet fortfarande samma svårigheter som med en diagnos. En diagnos stigmatiserar inte för andra barn (som det kan göra för vuxna kring barnet) utan ett avvikande beteende gör det. Om barnet fungerar i skolan, har vänner och MÅR BRA ser jag ingen större poäng i att diagnostisera.

  • elyse
    Blueskillen skrev 2016-09-07 14:05:58 följande:

    Är det verkligen så? Det låter ju helt sjukt om det skulle vara så. Jag trodde man vände sig till bup och fick hjälp där oavsett vad skolan tycker. Det är ju mitt barn och inte skolans.


    Det där funderar jag också över. Känner personligen till familjer där man utan skolans inblandning tagit kontakt med BUP/habilitering och fått diagnos inom autismspektrat.
  • elyse
    160905 skrev 2016-09-07 14:15:19 följande:

    Att man hatar skolan, tycker det är meningslöst, knappt aldrig äter någon skolmat och inte kan somna pga ångest inför morgondagen är lite av de problem vi upplever kring skolan..


    Då låter ju verkligen BUP som en god idé.
  • elyse
    160905 skrev 2016-09-07 16:04:29 följande:

    Det som är svårt är att jag inte riktigt vill utsätta barnet för en utredning. Avskyn för att dela med sig av sig själv, både styrkor och svagheter, är stor.

    Det har ingen utomstående med att göra liksom.

    Den personliga integriteten är väldigt stor och beröring från andra än familjen känns som ett övergrepp.


    Fast ingen är en ö. Så fungerar ju inte världen. Reflekterar barnet kring relationer och hur andra bygger sådana?
Svar på tråden Nyttan med diagnos?