• Swindle

Förstört mitt hår, kan jag få det att växa ut fortare?

Hejsan!

Jag behöver er hjälp. Det är så att jag gått från mörkt till ljust och sista gången jag blekte så brändes mitt hår sönder och gick av en del (kommer ALDRIG göra om detta igen, tro mig). Jag har klippt mig lite grann, men det behöver klippas en bra bit till för att vara fräscht. Dock har jag alltid haft långt hår och vill verkligen inte klippa av mig allt nu, då kommer håret inte ens vara ner till axlarna. Så jag försöker ta så bra hand om håret som jag kan så att jag kan klippa mer när det vuxit en bit till osv.

Men tålamod är inte riktigt min starka sida, jag vill ju att håret ska växa på nu så jag kan få klippa bort tuggummidelen någon gång. Så jag kollade lite på google och hittade några tabletter som heter Silica som ska vara bra för bla hår och naglar. Så jag undrar:

Är det någon av er som provat Silica och har ni fått resultat? Är det värt att prova eller får jag gladeligen sitta här och vänta? Eller har ni kanske något annat tips för hur jag ska få mitt hår att växa lite snabbare?

• Svar på tråden Förstört mitt hår, kan jag få det att växa ut fortare?
  • elinlinnea

Har använt silicia flertal gånger. Märker ingen större skillnad, även köpt dessa shampoon som sägs få håret att växa snabbare. Ingen större wowkänsla där heller. Klippte det kort och fräsch och sedan dess växer det som ogräs. Må vara trist men det växer ut. Trasigt hår mår inte bra vilket resulterar i att det inte heller växer lika bra.

Vill du ändå inte klippa dig så erbjuder väl friösrsalonger olika "må bra" behandlingar för håret. Sen går det ju att köpa olaplex(om det heter så?) som tydligen ska hjälpa hela trasiga strån.

Dock är bästa rådet att klippa av det trasiga så ska du se att det växer ut snabbare o friskare än någonsin ? o håll dig borta från plattången

• Kakmonsterarg

Till dig som skrivit över, Silica hjälper visst :) använt de i flera år o de växer både hår på fingrar o tår som de inte gjort innan :p min pojkvän tycker jag blivit som en gorilla haha, många som säger Silica inte hjälper har inte provat de tillräckligt länge, de tar MINST ett halvår innan de märks. Sen köper jag sån flytande Silica från Apoteket man blandar ut i vatten, med mycket högre halt av kisel. Finns oerhört mycket billigt skit där ute som inte hjälper.

Min mamma hade cancer för 16 år sen o hon fick mycket dåligt hår, hon börja äta samma Silica som jag o hon får beröm hos frisörer för hennes hår blivit så tjockt. Återigen med hälsakost så tar det TID, ge de ett halvår ska du se du blir en gorilla du med :) lycka till!

• elinlinnea
    Kakmonsterarg skrev 2016-09-07 02:24:29 följande:

Till dig som skrivit över, Silica hjälper visst :) använt de i flera år o de växer både hår på fingrar o tår som de inte gjort innan :p min pojkvän tycker jag blivit som en gorilla haha, många som säger Silica inte hjälper har inte provat de tillräckligt länge, de tar MINST ett halvår innan de märks. Sen köper jag sån flytande Silica från Apoteket man blandar ut i vatten, med mycket högre halt av kisel. Finns oerhört mycket billigt skit där ute som inte hjälper.

Min mamma hade cancer för 16 år sen o hon fick mycket dåligt hår, hon börja äta samma Silica som jag o hon får beröm hos frisörer för hennes hår blivit så tjockt. Återigen med hälsakost så tar det TID, ge de ett halvår ska du se du blir en gorilla du med :) lycka till!

Vad kul att höra att det fungerade för dig! :) Jag skrev som sagt ur mitt eget perspektiv och för mig har det inte fungerat överhuvudtaget. Men det är ju inte så vidare dyrt så det kan ju absolut vara värt för ts att testa själv :)
  • Anonym Miranda

Silica fungerar för vissa.

Kokosolja är också väldigt bra. Det gör att det brända inte märks lika mycket samt hjälper håret att byggas upp snabbare. Jag gör hårinpackning med det, så länge jag orkar, sen schamponerar jag med ett silikonfritt schampo med sulfater (tex barnängen yoghurt aloe vera). Det tar några gånger innan håret vänjer sig och inte blir lika fettigt. Så var beredd på några veckor med håret i knut.

Andra grejer som hjälper är det vanliga: borsta inte så ofta och använd bra hårborste, ha det uppsatt och använd tygsnoddar utan metallbit, använd inga värmeverktyg.

• Lena

Lider du inte av några brister kan du inte få håret att växa fortare. Håret har en förutbestämd växthastighet.

• mammaåten

Tvätta håret så sällan det bara går! Borsta så lite som möjligt och inte när det är blött.

När du duschar använd bra produkter.

• Swindle
    Kakmonsterarg skrev 2016-09-07 02:24:29 följande:

Gud det vore ju en dröm om det kunde fungera så bra för mig! Jag ska absolut testa, utan tvekan :) men det blir väl en kamp med rakhyveln på de övriga delarna av kroppen haha. Fast nu blev jag lite rädd att den hårväxten kommer fortsätta även när man slutar med tabletterna... Vill ju inte gärna ha hår på tårna för alltid ;)
  • Swindle
    elinlinnea skrev 2016-09-07 01:27:04 följande:

Har använt silicia flertal gånger. Märker ingen större skillnad, även köpt dessa shampoon som sägs få håret att växa snabbare. Ingen större wowkänsla där heller. Klippte det kort och fräsch och sedan dess växer det som ogräs. Må vara trist men det växer ut. Trasigt hår mår inte bra vilket resulterar i att det inte heller växer lika bra.

Vill du ändå inte klippa dig så erbjuder väl friösrsalonger olika "må bra" behandlingar för håret. Sen går det ju att köpa olaplex(om det heter så?) som tydligen ska hjälpa hela trasiga strån.

Dock är bästa rådet att klippa av det trasiga så ska du se att det växer ut snabbare o friskare än någonsin ? o håll dig borta från plattången

Har tänkt att jag ska göra en Olaplexbehandling hos frisören snart. Men tänkte vänta tills jag klippt lite till och tills jag inte skäms lika mycket över detta längre, haha.
  • Swindle
    mammaåten skrev 2016-09-07 07:30:56 följande:

Tvätta håret så sällan det bara går! Borsta så lite som möjligt och inte när det är blött.

När du duschar använd bra produkter.

Ja det gör jag nu. Jag tvättar gärna håret varannan dag men efter detta hatar jag känslan när håret är blött. Jag vågar knappt ta i det, plus så känns det så jäkla äckligt när håret är i brutal tuggummi-form. Så nu är torrschampo min bästa vän.
  • mammaåten
    Swindle skrev 2016-09-07 23:42:31 följande:

Ja det gör jag nu. Jag tvättar gärna håret varannan dag men efter detta hatar jag känslan när håret är blött. Jag vågar knappt ta i det, plus så känns det så jäkla äckligt när håret är i brutal tuggummi-form. Så nu är torrschampo min bästa vän.

Jag gjorde samma misstag när jag var mindre. Fick order om att tvätta högst två gånger i veckan - i början var det svårt men man vande sig hyfsat snabbt och det blev bättre. Sen klippte jag mig oftare för att få bort tuggummit :p
  • Anonym Miranda
    Lena skrev 2016-09-07 06:59:52 följande:

Lider du inte av några brister kan du inte få håret att växa fortare. Håret har en förutbestämd växthastighet.

Fel. Tillskott ökar uppbyggnaden. Kokosolja tex innehåller byggstenar vilket gör att de alltid finns tillgängliga. Detta gör att det växer snabbare och hårstrået blir kraftigare.
  • Hi5

Mitt bästa tips är att fläta in dreads i håret. Då sliter du inte på det alls, och kan knappt tvätta det. Så räddade jag mitt blekta, katastrofhår förra gången det begav sig... 
    Om du inte kan eller vill göra det, så börja iallafall med balsammetoden (no poo) och uteslut alla silikoner och skit som torkar ut håret.
    Finns många bra sidor om det, bland annat denna:
    stinamarkan.se/blogg/balsammetoden

Och låt bli att bleka håret! Jag har gått över till att henna det istället för att bleka och färga, och håret mår fantastiskt bra :)

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
Svar på tråden Förstört mitt hår, kan jag få det att växa ut fortare?