Jag tror att det beror på hur stort behov man har av närhet respektive ensamhet, samt att leva ihop i vardagen.
Jag har liknande erfarenheter, men inte av att gå från sambo till särbo, utan vi har varit särbos från början och kommer så förbli. Jag har äldre barn som klarar sig nästan själva, han har yngre barn som jag inte vill ta ansvar för (jag har inget emot dem och vi går bra ihop, men att bo under samma tak vore en annan sak).
Vi träffas ofta, sover ofta hos varandra osv. Även när han har sina barn. Men vi har samtidigt vårt eget. Jag föredrar det framför gemensamt hushåll, då jag har stort behov av egentid mm.
Men det passar kanske inte alla att ha det som vi har det. Å andra sidan kan det (bevisligen) bli svårt att få bonusfamiljer att fungera också.
Kanske ska tillägga att vi bara bor några km från varandra, så några långa pendlingsavstånd är det ju inte heller frågan om. Det tar ca en halvtimme att gå, 10 min att cykla och några minuter med bil
Min särbo skulle nog egentligen vilja flytta ihop. Han säger iaf att han vill göra det när hans barn är äldre. Vem vet, kanske det blir så då. Men han verkar samtidigt acceptera att jag inte vill. Och de närmaste åren förstår han varför det inte är en bra idé.