• emiwal

Blivande bonusförälder - krav på 4-5 åring?

Jag och min kille har varit ihop i drygt ett år och vi känner att vi skulle vilja bli sambos. Han har ett barn på 4 år sedan tidigare. Vi har också pratat om barn. Min oro just nu är att vi ser uppfostran på olika sätt. Jag och barnet har en nära relation, vi leker mycket och jag kan ibland få säga ifrån när något inte är ok.

Är följande krav för höga?

Maten äter vi tillsammans vid matbordet som rutin, men ibland framför tvn men bara någon gång på helgen.

Grönsaker ska finnas på tallriken. (Blivande sambon/pappan är mr korv och makaroner)

Äta upp maten (tillräckligt med mat) innan man får gå från bordet.

Tvätta händerna efter toabesök, och spola efter sig.

Passivitet. Barnet ska kunna leka själv på sitt rum ibland. Jag förstår att det kan krävas att föräldern är vägledande, dvs "nu får du leka själv en stund".

Sovtider. Absolut senast kl 21. Vissa helger har det gått till 22. (Är på dagis vid 8-9)

Varva ner innan läggdags, inte bollspel utomhus och sen ner i sängen.

Borsta tänder innan läggdags.

Sover (somnar) i egen säng.

Det känns som att jag kommer bli den "tråkiga bonusföräldern som alltid tjatar". Men å andra sidan tycker jag att mina "krav" känns basic, och som jag upplever att andra familjer har det.

• Svar på tråden Blivande bonusförälder - krav på 4-5 åring?
  • emiwal

Vill tacka för kloka svar! Vill förtydliga lite att om jag skulle vara förälder så skulle jag jobba för att uppnå dessa punkter. Jag skulle inte skriva det i sten, "krav och tvång" blir liksom fel ord, och självklart är jag införstådd i att livet som förälder innebär kompromisser. Jag menar, jag vet att även om dessa "krav" inte finns hos andra familjer så är dom lyckliga endå.

Givetvis är kommunikation A och O. Men just nu får jag intrycket av att pappan är på tok för bekväm och att jag i sambolivet skulle känna att det är jag som håller ihop och får hjulet att snurra. Jag vill inte känna mig överkörd och inte heller känna att jag kör över.

Jag antar att jag med tråden skulle vilja se liknande exempel på när en person önskat ett specifikt "krav" och hur en kompromiss har sett ut...

• vampyria2

Hm låt barnen äta tills de känner att de är mätta, alla har vi dagar när man äter mer eller mindre och det bästa man kan jag göra är att lära barnet äta sig lagom mätt, annars kan det leda till ätstörningar längre fram.

Sen så undrar jag varför så små barn ska behöva somna själva, jag nattar min 8 åring än och gjorde även det med mina äldre barn tills de var väldigt stora, hm vad har du egentligen med att göra hur han väljer att natta sitt barn ;)

Finns massor av bra saker med att natta sina barn så varför du vill neka honom att göra det förstår jag inte riktigt.

När det gäller toan så är det något vi som jobbar i förskoleklass fortfarande får tjata massor på ungarna att göra, är ju självklart att man tjatar redan på väldigt små barn om det men man kan nog inte förvänta sig att barn i den åldern ska komma ihåg det hela tiden :)

• emiwal
    vampyria2 skrev 2016-08-31 20:38:32 följande:

Hm låt barnen äta tills de känner att de är mätta, alla har vi dagar när man äter mer eller mindre och det bästa man kan jag göra är att lära barnet äta sig lagom mätt, annars kan det leda till ätstörningar längre fram.

Sen så undrar jag varför så små barn ska behöva somna själva, jag nattar min 8 åring än och gjorde även det med mina äldre barn tills de var väldigt stora, hm vad har du egentligen med att göra hur han väljer att natta sitt barn ;)

Finns massor av bra saker med att natta sina barn så varför du vill neka honom att göra det förstår jag inte riktigt.

När det gäller toan så är det något vi som jobbar i förskoleklass fortfarande får tjata massor på ungarna att göra, är ju självklart att man tjatar redan på väldigt små barn om det men man kan nog inte förvänta sig att barn i den åldern ska komma ihåg det hela tiden :)

Tack för input :)

Jag har inte skrivit så utförligt på punkterna men menade givetvis inte att barnet ska somna själv, vissa nätter är det jag som nattar :)

Om maten, se förtydligande i tråden :)
  • Ego Lovers

Du och din pojkvän måste utforma detta tillsammans om ni planerar gemensamma barn för det kommer inte funka att han har sina regler för era barn och sitt barn och du har dina regler för dina barn och inte får säga till hans barn. Därför är det viktigt att man är synkroniserad. Vissa saker som att tvätta händerna efter toabesök, tvätta händerna innan maten och borsta tänderna morgon och kväll är allmänt basala hygienrutiner som ska sitta i ryggmärgen som vuxen pga att minska smittspridning och risk för hål i tänderna. Det är inget man ens tummar på. Visst borsta tänderna kan man glömma nån gång om man är jätte trött och det är sent tex men tvätta händerna är ett måste! Sovtider är bra och att äta tills man är mätt är rimligt. Grönsaker är inte superviktigt utan det viktigaste som liten är att man blir mätt.

• Anonym (Mamma2)

Gör regel tillsammans med barnets pappa.Han är ju i första hand ansvarig för sitt barn.

• Anonym (ee)
    emiwal skrev 2016-08-31 19:34:20 följande:

Jag och min kille har varit ihop i drygt ett år och vi känner att vi skulle vilja bli sambos. Han har ett barn på 4 år sedan tidigare. Vi har också pratat om barn. Min oro just nu är att vi ser uppfostran på olika sätt. Jag och barnet har en nära relation, vi leker mycket och jag kan ibland få säga ifrån när något inte är ok.

Är följande krav för höga?

Maten äter vi tillsammans vid matbordet som rutin, men ibland framför tvn men bara någon gång på helgen.

Grönsaker ska finnas på tallriken. (Blivande sambon/pappan är mr korv och makaroner)

Passivitet. Barnet ska kunna leka själv på sitt rum ibland. Jag förstår att det kan krävas att föräldern är vägledande, dvs "nu får du leka själv en stund".

Sovtider. Absolut senast kl 21. Vissa helger har det gått till 22. (Är på dagis vid 8-9)

Det känns som att jag kommer bli den "tråkiga bonusföräldern som alltid tjatar". Men å andra sidan tycker jag att mina "krav" känns basic, och som jag upplever att andra familjer har det.

det kan väl vara rätt ok saker, men små barn äter inte alltid upp och de äter inte alltid det man tänker sig (tex grönsaker) , då kan man inte alltid envisas och tänka att man alltid till hundra procent måste "vinna" varje tillfälle. har barnet en hängig dag, är ledsen eller något, kanske de inte vill äta upp. 

borta tänder, tvätta händer osv ska man givetvis göra. 

läggning kl 21 för en 4-åring låter på tok för sent i mina öron, iaf på vardagar

somna i egen säng är väl bra men barn kan ha perioder då de behöver mer vuxenkontakt och funkar inte läggningen av nån anledning kan man ibland få backa på eller ändra sina rutiner. 

att äta mat tillsammans är en bra grund så länge det funkar i familjen, äldre barn kan ha olika aktiviteter så det inte fungerar tex. Tonåringar ska vi inte tala om, haha

passivitet tycker jag beror på hur varje barn är och i vilken ålder de är. men visst kan det vara bra att vänja sig vid att vara lite självständig.
  • Anonym (...)

Har själv en fyraåring (och en pojkvän sen ett år) och tycker det är alldeles för tidigt att flytta ihop redan. Då känner jag ändå min pojkvän sedan 13 år tillbaka. Tänker mer på barnet, har läst någonstans att 2-4 år är lämpligt att vänta innan man flyttar ihop med någon ny när man har barn i den åldern.

• Anonym (Mamma till snart 4:a)
    Anonym (...) skrev 2016-08-31 22:23:06 följande:

Har själv en fyraåring (och en pojkvän sen ett år) och tycker det är alldeles för tidigt att flytta ihop redan. Då känner jag ändå min pojkvän sedan 13 år tillbaka. Tänker mer på barnet, har läst någonstans att 2-4 år är lämpligt att vänta innan man flyttar ihop med någon ny när man har barn i den åldern.

På vilket sätt skulle det påverka barnet hur länge man är tillsammans innan man flyttar ihop? Var läste du det? Har du en källa? Tror du verkligen barnet skulle lägga märke till hur länge ni var tillsammans innan?
  • Fru Ve

Jag tycker du ska låta pappan styra mest över reglerna. Det är ju ändå hans barn. Min 5-åring leker sällan själv och absolut inte på rummet. Somnar i min säng men läggs i egen säng sen. Annars har vi lite liknande regler.

• sextiotalist

Jag hade nog inte gillat om någon som flyttade ihop med mig satte nya regler kring barnet.

Om jag tänker tillbaka

Vår son åt alltid framför TV´n, det var det enda sättet att få honom att äta alls, så den regeln hade strukits direkt.

Det är upp till den som lagar maten.

Ingen regel som har varit aktuell här hemma, vi löste detta genom att låta sonen äta framför TV´n och då åt han. Det vi också gjorde var att vi lade upp mikroportioner

Det är något som är ett vuxenansvar i den åldern. Man får påminna och hjälpa till hela väldigt mycket 

Eftersom sonens rum var vårt sovrum (han hade inget eget rum i den åldern) så hade det varit en mycket svår fråga att lösa logistiskt

Sovtider. Absolut senast kl 21. Vissa helger har det gått till 22. (Är på dagis vid 8-9).
    Här fångade vi upp sömntåget. Vår son var en (och är fortfarande) en person som sover mindre än medel. Han somnade efter 20 men ofta före 21, men vaknade strax efter fem varje morgon

Det var nog något vi försökte

Vuxenansvar

Vi samsov tills sonen var drygt fem

• sextiotalist

Och jag skriver som andra har gjort, vänta, det är för kort tid för de flesta. Var särbo minst ett år till

Svar på tråden Blivande bonusförälder - krav på 4-5 åring?