• Birdie79

Asperger

Hej.

Någon jurist som kan svara på en enkel fråga?

En vän till mig har otroligt elaka bröder. Normala bröder tar hand om sin syster, vet vissa köper bilar o allt till sin syster...

De här kräken har bl.a. hotat henne skriva på fullmakt för att sälja hennes arvdel o köpt hus till sig själva, åkt utomlands, köpt allt deras fruar önskat sig med systerns pengar.

Frågan är, om de igen, kan efter hennes död, dumförklara henne för att få ärva, om hon har asperger diagnos?

Tips på vad hon ska skriva i sitt testamente?

• Svar på tråden Asperger
  • Aniiee

Han behöver ingen aspergerdiagnos. Hon kan dra dem inför rätta helt på det du skriver. Hot och svindleri är brottsligt. 

Om hon dör utan andra arvingar (barn, ex) så ärver hennes bröder ändå, helt utan diagnos.

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2016-08-30 16:04:57 följande:

Han* behöver ingen aspergerdiagnos. Hon kan dra dem inför rätta helt på det du skriver. Hot och svindleri är brottsligt. 

Om hon dör utan andra arvingar (barn, ex) så ärver hennes bröder ändå, helt utan diagnos.

Hon*
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Birdie79

Blev lite fel skrivet kanske, ska försöka igen :)

De hotade henne för mer än tio år sedan... o hon måste skriva testamente nu. Jag vet att de ärver om hon dör, frågan är

om hon gör de arvslösa i sitt testamente, kan dem påstå att hon är psykiskt sjuk, om de får veta att hon har asperger?

• Aniiee
    Birdie79 skrev 2016-08-30 17:48:19 följande:

Blev lite fel skrivet kanske, ska försöka igen :)

De hotade henne för mer än tio år sedan... o hon måste skriva testamente nu. Jag vet att de ärver om hon dör, frågan är

om hon gör de arvslösa i sitt testamente, kan dem påstå att hon är psykiskt sjuk, om de får veta att hon har asperger?

Tror inte att hon kan göra dem arvslösa över huvud taget, om hon inte har barn eller föräldrar, MEN hon kan testamentera bort resten, och DET kan det inte göra något åt. Asperger är inte en sjukdom och man är inte korkad/utom sina sinnen/whaterver för att man har det. 

Och hotet för 10 år esdan bör hon fortfarande göra något åt. Ett brott är ett brott...
  • Kerubmamman

Jo, hon kan göra dem arvlösa. Det är bara barn och barnbarn som har rätt till laglott.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Aniiee
    Kerubmamman skrev 2016-08-30 18:13:36 följande:

Jo, hon kan göra dem arvlösa. Det är bara barn och barnbarn som har rätt till laglott.

Ok, då minns jag fel. Hade för mig att föräldrar ärver om man inte har barn, men det kanske bara är om man inte skriver testamente.
Svar på tråden Asperger