Inlägg från: Anonym (hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hmm)

Efternamn och barn sedan tidigare

jaolii skrev 2016-08-31 12:48:14 följande:
    För mig så känns det fel i hjärtat att ta hans efternamn på vår son så blandas det med den tidigare relationen och deras gemensamma dotter, jag lämnas alltså som utanför då jag inte får samma efternamn som de andra. Att jag känner så här tycker jag inte är något konstigt i och med att jag bärt detta barn över 9 månader och fött det.
    Ni kan väl gifta er och du ta hans efternamn, så får ni alla samma? Jag har nog inte möjlighet att förstå dig riktigt, då jag inte är i samma situation, men för mig sitter inte tillhörigheten i efternamnet. Om din sambos barn bär hans namn och inte mammans, ser jag inte riktigt problemet, bara för att inte du heter samma sak. För mig var det självklart att barnen skulle få sin pappas efternamn (av våra), för att det är mycket vackrare och ovanligare än mitt efternamn. Själv behåller jag mitt eget, för att det är en så viktig del av min identitet. Barnen är mina även om vi inte heter samma och jag känner inte behov av att markera ägarskap eller tillhörighet med namnet. Att vi hör samman är självklart ändå.
Svar på tråden Efternamn och barn sedan tidigare