Inlägg från: Oviss01 |Visa alla inlägg
  • Oviss01

Efternamn och barn sedan tidigare

Hej,

Jag är gravid nu och min sambo har ett barn sedan tidigare. Vi har haft samma diskussion kring efternamn. Hans barn har samma efternamn som han har (hans mamma har ett annat). De har ett av sveriges vanligaste efternamn, vilket jag tycker är tråkigt, och min sambo skulle kunna tänkt sig att byta till mitt efternamn egentligen. Men inte kan hans barn vara ensam om sitt efternamn, det känns ju jättekonstigt, och mamman vill knappast att barnet tar MITT efternamn.

Jag tycker att syskon ska ha samma efternamn, så att de på så sätt får mer "samhörighet" och familjekänsla trots att de "bara" är halvsyskon.

Däremot vägrar jag släppa mitt efternamn. Så vårt gemensamma barn kommer få mitt efternamn som mellannamn och hans efternamn som efternamn. From juni nästa år kommer man dock kunna ha TVÅ efternamn och barn som föds efter det kommer inte kunna ta ett mellannamn längre.

Släpp DINA känslor TS och tänk på ditt barn, vad är bäst för hen?

• Oviss01
    Anonym (Klara) skrev 2016-08-31 09:33:28 följande:
    Fast de flesta biomammor vill inte byta tillbaka till sitt gamla efternamn just pga att de vill heta samma som barnen. Ditt barn kommer få ditt efternamn också men ts barn skall bara ha sin pappas? Varför gör inte ni så då med när du säger till ts att det är så hon ska göra? För barnets skull lägger du dessutom med... Men i ditt fall gällande ert barn så gäller det annorlunda väldigt märkligt!
    Fast biomamman heter ju inte samma som barnet, hon heter något helt annat. Alla barn kommer ha samma efternamn. Mitt efternamn blir bara ett mellannamn, inte efternamn. Så jag tycker inte det är dubbelt :)
  • Oviss01

Ok. Glöm mitt inlägg, det känns som det bara blir påhopp. Jag skrev bara hur JAG känner och hur JAG kommer att göra.

Jag sa INGENTING om hur TS ska/borde göra över huvud taget. Bara att TS ska lägga sina egna känslor åt sidan och tänka på barnet, sedan vad som är bäst för barnet har väl inte jag eller ni andra någon aning om.... 

Svar på tråden Efternamn och barn sedan tidigare