Inlägg från: Anonym (Hfblo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hfblo)

Efternamn och barn sedan tidigare

Jag gillar inte att hacka på andra här på fl men jag måste vara ärlig och säga att ditt resonemang känns väldigt barnsligt.

Allt från att exet stjäl uppmärksamheten till anledningen att barnet inte ska ha samma namn som storasyster.

Mitt tips är att du släpper det med exet och resonerar lite mer vuxet. Syskonen kommer förhoppningsvis att ha och stötta varandra genom hela livet.

Systern kommer att vara en av dem viktigaste (kanske t.o.m. den viktigaste i vuxen ålder) i ditt barns liv.

Ge dem så mycket gemensamt du bara kan istället för att hålla isär, det kommer att göra er alla gott, framförallt ditt barn.

• Anonym (Hfblo)
    Anonym (Klara) skrev 2016-08-30 21:13:04 följande:
    Å ett efternamn har NOLL betydelse i det sammanhanget. Deras relation hänger Inte på efternamnet. Dom kommer troligtvis Aldrig ens reflektera över det. Jag fattar verkligen inte dessa uråldriga 'regler' om att man ska ta pappans efternamn. Ts sambo vägrar att ha bådas efternamn som är fullt möjligt, ett som mellannamn å ett som efternamn. Surar han så tycker jag ts ska ta sitt.
    Nu drog du helt andra slutsatser än vad jag menade.
    Jag tycker också att det är förlegat att kvinnan och barnen automatiskt ska ta mannens efternamn.
    Det är inte det faktum att ts vill ha sitt efternamn till barnet som jag tycker är barnsligt, det är argumenten och resonemanget hon framför som jag tycker är barnsliga/omogna och egocentriska.

Att bara ta sitt för att mannen surar känns inte heller som ett jättemoget val.

Mannen kanske surar för att resonemanget ts framför inte är så bra. Hade hon sagt att hon ville ha sitt för att det är ett urgammalt släktnamn, för att det står för något speciellt eller liknande, då kanske mannen hade varit mer mottaglig (kanske säger jag, jag har givetvis ingen aning, han kanske inte heller har bra argument eller resonemang).
  • Anonym (Hfblo)
    Anonym (Klara) skrev 2016-08-30 21:48:20 följande:
    Fast det är inte dubbelnamn. Det är ett mellannamn å ett efternamn. Jag antar att dina barn inte har ngt annat namn än enbart tilltalsnamn å efternamn. Eftersom det är precis samma sak att ha fler förnamn, vilket du ju tycker är skitjobbigt.
    Jag kan se varför du tycker att ts har rätt, du har också ett lite mindre moget tänk och drar snabba slutsatser.

Jag kan inte prata för (egocentrisk), men mitt barn har dubbla förnamn, mellannamn och efternamn så det är inte det skon klämmer för min del.

Det är t.o.m. så att det var jag som insisterade på att barnet skulle ha mammans namn också.
    Man behöver inte alltid jämföra på pricken med sin egen känsla eller situation, det känns som att du reagerar lite extra starkt eftersom du själv har en liknande situation.
Svar på tråden Efternamn och barn sedan tidigare