Efternamn och barn sedan tidigare
Dubbelnamn är inget alternativ dessvärre
Dubbelnamn är inget alternativ dessvärre
Förstod det :) Men det är enligt pappan inget alternativ säger han :-/
Förstod det :) Men det är enligt pappan inget alternativ säger han :-/
Jag gillar inte att hacka på andra här på fl men jag måste vara ärlig och säga att ditt resonemang känns väldigt barnsligt.
Allt från att exet stjäl uppmärksamheten till anledningen att barnet inte ska ha samma namn som storasyster.
Mitt tips är att du släpper det med exet och resonerar lite mer vuxet. Syskonen kommer förhoppningsvis att ha och stötta varandra genom hela livet.
Systern kommer att vara en av dem viktigaste (kanske t.o.m. den viktigaste i vuxen ålder) i ditt barns liv.
Ge dem så mycket gemensamt du bara kan istället för att hålla isär, det kommer att göra er alla gott, framförallt ditt barn.
När jag gifte mig fick min dotter också byta efternamn om hon ville, vilket hon ville. Så när vi fick barn har syskonen samma efternamn. Tycker att efternamn mer har med syskonen att göra. Klart att syskon ska ha samma efternamn om det är möjligt! Dina anledningar, ursäkta mig nu men, de är barnsliga. Det är du som har tagit åt dig och känt dig hotad av någon anledning. Du låter faktiskt lite egocentrisk...
Jag hoppas för din egen skull att du en dag kan skaka av dig detta obehag. Du skriver att du vill känna det som att detta är ditt barn. Nej det är inte ditt barn. Det är ERT barn, och i det fallet tycker jag att syskonens samhörighet går före ditt orationella tänkande.
Jag hoppas att din svartsjuka släpper. Många kramar!
Antar att det är dubbla namn han motsätter sig till, precis som jag gjorde. Skitjobbigt med både mellannamn och efternamn.
Jag kan se varför du tycker att ts har rätt, du har också ett lite mindre moget tänk och drar snabba slutsatser.
Jag kan inte prata för (egocentrisk), men mitt barn har dubbla förnamn, mellannamn och efternamn så det är inte det skon klämmer för min del.
Det är t.o.m. så att det var jag som insisterade på att barnet skulle ha mammans namn också.
Man behöver inte alltid jämföra på pricken med sin egen känsla eller situation, det känns som att du reagerar lite extra starkt eftersom du själv har en liknande situation.
Jag kan se varför du tycker att ts har rätt, du har också ett lite mindre moget tänk och drar snabba slutsatser.
Jag kan inte prata för (egocentrisk), men mitt barn har dubbla förnamn, mellannamn och efternamn så det är inte det skon klämmer för min del.
Det är t.o.m. så att det var jag som insisterade på att barnet skulle ha mammans namn också.
Man behöver inte alltid jämföra på pricken med sin egen känsla eller situation, det känns som att du reagerar lite extra starkt eftersom du själv har en liknande situation.
Nu drog du helt andra slutsatser än vad jag menade.
Jag tycker också att det är förlegat att kvinnan och barnen automatiskt ska ta mannens efternamn.
Det är inte det faktum att ts vill ha sitt efternamn till barnet som jag tycker är barnsligt, det är argumenten och resonemanget hon framför som jag tycker är barnsliga/omogna och egocentriska.
Att bara ta sitt för att mannen surar känns inte heller som ett jättemoget val.
Mannen kanske surar för att resonemanget ts framför inte är så bra. Hade hon sagt att hon ville ha sitt för att det är ett urgammalt släktnamn, för att det står för något speciellt eller liknande, då kanske mannen hade varit mer mottaglig (kanske säger jag, jag har givetvis ingen aning, han kanske inte heller har bra argument eller resonemang).
Bara läst TS.
Min man har en dotter sedan tidigare. Hon har dubbelefternamn, dvs både sin msmmas och sin pappas. När vi fick gemensamma barn var det en självklarhet för mig att barnen skulle dela efternamn med sin syster. Bandet mellan mig och mina barn känns "självklart" och behovet inte några extra bevis så att säga men bandet till syskonet känns viktigare att förstärka.
Numera heter även jag samma efternamn men även om jag inte gjort det var tankegången densamma.
Möjligtvis haft ett dubbelnamn men om det skulle väljas - definitivt samma som syskonet.
Nej.
Hur skulle vi kunnat ta ett efternamn vi inte heter själva? Det får man inte ;)
Eftersom deras syskon har två efternamn (sin mammas och sin pappas) får de samma efternamn som henne genom att heta sin pappas efternamn. Sedan heter hon ett extra men de har ett gemensamt, vliket varit viktigt för dem. Hade vi gett barnen enbart mitt namn (som TS vill göra med sitt barn) hade de inte hetat gemensamt alls.
Hej,
Jag är gravid nu och min sambo har ett barn sedan tidigare. Vi har haft samma diskussion kring efternamn. Hans barn har samma efternamn som han har (hans mamma har ett annat). De har ett av sveriges vanligaste efternamn, vilket jag tycker är tråkigt, och min sambo skulle kunna tänkt sig att byta till mitt efternamn egentligen. Men inte kan hans barn vara ensam om sitt efternamn, det känns ju jättekonstigt, och mamman vill knappast att barnet tar MITT efternamn.
Jag tycker att syskon ska ha samma efternamn, så att de på så sätt får mer "samhörighet" och familjekänsla trots att de "bara" är halvsyskon.
Däremot vägrar jag släppa mitt efternamn. Så vårt gemensamma barn kommer få mitt efternamn som mellannamn och hans efternamn som efternamn. From juni nästa år kommer man dock kunna ha TVÅ efternamn och barn som föds efter det kommer inte kunna ta ett mellannamn längre.
Släpp DINA känslor TS och tänk på ditt barn, vad är bäst för hen?
Fast biomamman heter ju inte samma som barnet, hon heter något helt annat. Alla barn kommer ha samma efternamn. Mitt efternamn blir bara ett mellannamn, inte efternamn. Så jag tycker inte det är dubbelt :)
Ok. Glöm mitt inlägg, det känns som det bara blir påhopp. Jag skrev bara hur JAG känner och hur JAG kommer att göra.
Jag sa INGENTING om hur TS ska/borde göra över huvud taget. Bara att TS ska lägga sina egna känslor åt sidan och tänka på barnet, sedan vad som är bäst för barnet har väl inte jag eller ni andra någon aning om....
Ok. Glöm mitt inlägg, det känns som det bara blir påhopp. Jag skrev bara hur JAG känner och hur JAG kommer att göra.
Jag sa INGENTING om hur TS ska/borde göra över huvud taget. Bara att TS ska lägga sina egna känslor åt sidan och tänka på barnet, sedan vad som är bäst för barnet har väl inte jag eller ni andra någon aning om....
Kan även meddela att på passet så är båda namnen betecknade som efternamn. Så vilket man väljer som 'mellannamn' el efternamn har absolut ingen betydelse. 'Mellannamnet' skrivs ut som ett första efternamn bara. Ex Karlsson Engberg där Karlsson är mellannamnet.