• potis88

Min syster hör aldrig av sig

Kämpar för att hålla liv i relationen till min syster... Vi är ungefär lika gamla och har barn i samma ålder... Men hon hör aldrig av sig. Idag har jag ringt fyra gånger på hennes mobil med flera timmars mellanrum, utan att få svar. Hon ringer aldrig upp även om hon måste se på mobilen att jag har ringt. När vi planerar saker ställer hon ofta in i sista minuten av olika orsaker... Det kan vara att hon är sjuk, att det dyker upp andra saker (ofta barnens aktiviteter). Hon har aldrig spontant ringt till mig någonsin för att höra hur det är med mig... Blir ofta (alltid) ledsen och känner mig värdelös. Jag skulle så gärna vilja att vi har en relation och ses, de behöver inte vara jätteofta men någon gång varannan månad? När hon ställer in, oftast via SMS, så säger hon att vi måste boka in ett nytt tillfälle och sen gör hon sig oanträffbar... Hur länge ska man kämpa? Ska jag acceptera att det är så här? Eller bara skita i henne? Jag har bara en syster....

• Svar på tråden Min syster hör aldrig av sig
  • Muffins2017

Så där är både min mamma och min syster. Dom umgås dock med varandra men inte med mig. Min mamma har typ aldrig ringt mig och det kan gå månader utan att vi hörs. En stor sorg i mitt liv.

• 2016

Pratar du väldigt mkt om dig själv under samtalen?

• 2016

Då är det kanske hon som är den självupptagne som inte har något behov av att tala med dig för att du inte gynnar henne på något vis. Jag hade tagit ett steg tillbaka

• Tecum

Strunta i henne! Sluta att höra av dig jämt, om hon saknar dig och vill ha kontakt så hör hon av sig. Annars, ok då vet du vad hon går för så varför krusa...?

• 2016
    potis88 skrev 2016-08-29 20:58:29 följande:

Kämpar för att hålla liv i relationen till min syster... Vi är ungefär lika gamla och har barn i samma ålder... Men hon hör aldrig av sig. Idag har jag ringt fyra gånger på hennes mobil med flera timmars mellanrum, utan att få svar. Hon ringer aldrig upp även om hon måste se på mobilen att jag har ringt. När vi planerar saker ställer hon ofta in i sista minuten av olika orsaker... Det kan vara att hon är sjuk, att det dyker upp andra saker (ofta barnens aktiviteter). Hon har aldrig spontant ringt till mig någonsin för att höra hur det är med mig... Blir ofta (alltid) ledsen och känner mig värdelös. Jag skulle så gärna vilja att vi har en relation och ses, de behöver inte vara jätteofta men någon gång varannan månad? När hon ställer in, oftast via SMS, så säger hon att vi måste boka in ett nytt tillfälle och sen gör hon sig oanträffbar... Hur länge ska man kämpa? Ska jag acceptera att det är så här? Eller bara skita i henne? Jag har bara en syster....

Hon kanske har en diagnos som gör att hon är väldigt känslostyrd?
  • Nordström
    Muffins2017 skrev 2016-08-29 21:01:31 följande:

Så där är både min mamma och min syster. Dom umgås dock med varandra men inte med mig. Min mamma har typ aldrig ringt mig och det kan gå månader utan att vi hörs. En stor sorg i mitt liv.

Fy vilken usel mamma. Är hon narcissistist?
  • potis88

Inga diagnoser så vitt jag vet... Vill gärna ha kontakten med henne också för barnens skull. De tycker om att vara med sina kusiner. Jag tänker att jag ska stå ut med att ringa, höra av mig och "krusa" för barnens skull... och inte bry mig. Men det fungerar inget vidare. "Törs" inte låtsas om att jag blir ledsen eller sur..pga risken att hon inte vill ses överhuvudtaget...

• Avhelamitthjarta

Skulle ställa henne mot väggen och fråga om det är något jag gjort. Fråga om det var något personligt. Och om du känner att du en dag får nog av att hon inte svarar och hör av sig skulle jag gå vidare utan henne. Ibland är inte blod tjockare än vatten. Jag känner igen mig i det du skriver och jag har mer eller mindre förstått att jag mår bättre av att inte ringa och sen bli ledsen av att min syster inte hör av sig.

• Muffins2017
    Nordström skrev 2016-08-29 21:35:52 följande:

Fy vilken usel mamma. Är hon narcissistist?

Jag vet inte, men nått är ju fel på henne i allafall.
  • asta66
    2016 skrev 2016-08-29 21:15:34 följande:

Då är det kanske hon som är den självupptagne som inte har något behov av att tala med dig för att du inte gynnar henne på något vis. Jag hade tagit ett steg tillbaka

Håller med. Bara för att man är systrar så innebär det inte att man har nåt utbyte av att umgås. Jag anser att i alla bra relationer får alla parter ut något av dem.
  • Seven Costanza

Vare sig jag eller min man har någon vidare kontakt med våra syskon trots att vi alla har bra kontakt med våra föräldrar och inte är ovänner med syskonen. Vi är olika helt enkelt och jag känner inte till många nära syskonrelationer bland mina vänner heller. Det verkar väldigt vanligt i Sverige att man inte håller kontakten särskilt väl med syskon i vuxen ålder. Om det är viktigt för dig hade jag pratat med henne om det, annars hade jag accepterat läget och slutat försöka.

• athanatos

Jag har nästan ingen kontakt alls med mina syskon. Dom är typ som gamla vänner man har växt ifrån. Dom har liksom ingen självklar plats i mitt liv idag. Umgås mycket hellre med mina vänner.

• asta66
    Tecum skrev 2016-08-29 21:22:30 följande:

Strunta i henne! Sluta att höra av dig jämt, om hon saknar dig och vill ha kontakt så hör hon av sig. Annars, ok då vet du vad hon går för så varför krusa...?

Håller med. En relation som inte är ömsesidig är knappast värd att hållas vid liv.
  • Connie07

Låt henne vara ifred en period .Ring inte/sms:a inte.Vänta tills hon här av sig.Ibland kan man må dåligt /ha problem och därför orkar man inte ha kontakt.

• Stefan99

Så är det mellan mig och mitt syskon också, det är nästan jag som tar all kontakt, den lilla vi har, vi chattar bara med varandra nu för tiden då vi bor i olika länder.
    Antar att mitt syskon helt enkelt har ett mycket mer hektiskt liv med aktiviteter varje helg. Jag har alltid varit den stillsamma typen och brorsan den som far runt, jag trivs bäst hemma.
    Känner mig också låst när jag umgås med föräldrarna, det blir massa tider att passa och det är inget för mig som alltid levt ensam i vuxen ålder.
    Dock pratar jag med föräldrarna ca 2 gånger i veckan, oftast i början och slutet av veckan, typ Måndag och Fredag.
    Jag hade mycket bättre kontakt med mina farföräldrar än med mina föräldrar, mina föräldrar har alltid varit mer dömande och det tror jag är en anledning till att jag undviker kontakt med dom.

• Atsidosatt

Jag är som din syster. Jag är och har varit dålig på att höra av mig till min lillasyster. Inte för att jag ogillar henne eller inte uppskattar henne. Men jag har under perioder mått dåligt psykiskt främst (PMDS). Jag har i dessa faser varit otroligt dålig på att hålla relationer i liv... Trots att jag tycker otroligt bra om mina vänner/ syskon.

Jag saknar henne. Vi ses kanske ett par gånger per år men när vi väl träffas är det som vi aldrig varit ifrån varandra.

Vad jag menar är, ta det inte personlig. Jag tror hon är uppriktig med att hon vill boka om eran träff och vill ses. Ifall hon har svårt att ta kontakt skicka något roligt o kravlöst ibland? Och vid tillfälle försök prata med henne, hon kanske går igenom något som hindrar henne att våga öppna sig för andra och isolerar sig.

Svar på tråden Min syster hör aldrig av sig