Inlägg från: irrbloss_83 |Visa alla inlägg
  • irrbloss_83

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Vi har också bestämt namn, fast i vårt fall gjorde vi det innan barnet ens blev till. Ren tur att det faktiskt blev en pojke, för tjejnamn hade vi inget sådär toppenbra. I vårt fall blir det en Hugo, också ett gammalt släktnamn :)

• irrbloss_83

Här är det näst sista dagen på jobbet. Lillkillen ligger fortfarande med sin rygg mot min rygg och envisas med att knäa mig i magen. Oskönt! Idag ligger han också lite längre ner känns det som, för jag har ondare i bäckenet. 

Men snart, snart får jag vila lite! Gud så skönt det ska bli. :)

Skönt att läsa att det tickar på för er andra också, med ny, bättre BM och järndropp och grejer :)

• irrbloss_83

Här är det rätt positivt idag. Jobbade min sista dag igår och maken kom ner och hämtade hem mig och barnvagnen och resten av packningen jag har haft stående på arbetsorten. Inget mer veckopendlande nu utan bara välförtjänt ledighet tills lillkillen behagar kika ut. 

Än så länge har jag inga tecken på att nåt är på gång, ingen slemmis, inga förvärkar, ingenting. Men det är lugnt för mig nu, nu är jag hemma och ledig och har tid att vänta. Har massor med småpyssel att göra innan han kommer :)

• irrbloss_83

Nezeril är ingen fara egentligen, man riskerar att bli "beroende" vilket jag har varit för typ ett decennium sen eller så, och det var hyfsat drygt att avgifta sig ifrån det, men det gick ganska fort. 

Jag använder också mycket nässpray nu pga förkylning och gravidtäppa i kombination. Försöker att ta det mest till natten men ibland när det blir för illa tar jag på dagen också. 

• irrbloss_83

Fortfarande inga förvärkar. Bebis rörlig/ruckbar enligt BM igår och nu ligger han inte i rätt läge alls. Igår låg han med sin rygg mot min högra sida och idag vetesjutton. Hade jag inte känt med händerna att huvudet är i bäckenet hade jag trott att han låg i tvärläge högst upp. 
    Jag har ju hela graviditeten trott att han skulle komma sent, och efter vad det verkar så kommer jag inte ha fel. Hoppas bara jag slipper igångsättning...

Börjar också bli lite nervös inför själva förlossningen. Hur ont gör det egentligen liksom? Det går ju inte att få reda på innan man har gjort det. Så nu känner jag mest att jag vill ha det överstökat så bebis får vara på utsidan med oss sen. Men det funkar väl inte riktigt så har jag förstått... :P

• irrbloss_83
    Elisa77 skrev 2016-10-25 12:59:59 följande:
    När jag födde sist så hade jag en fantastisk barnmorska som jobbat i Afrika bla och verkligen förespråkade profylax, att andas och vara närvarande i smärtan. Det gick skitbra ända tills hon klev av sitt pass och jag fick en ny. Då tog det inte lång tid förrän jag bönade och bad om epidural. : )

Jag tycker det är en sund inställning att tro på sig själv och vilja testa köra på så långt det går utan. Men nånstans vara öppen för att kunna ändra sig och ta det som det kommer.
    En sån barnmorska vill jag också ha (som din första alltså)! Jag skulle helst slippa alla interventioner överhuvudtaget, men behövs det så behövs det. 
  • irrbloss_83

Usch, det är lätt att överanstränga sig med boandet märker jag. Slipade innertak för ett par dagar sedan, igår var jag helt däckad hela dagen, låg mest på soffan. Idag har jag städat två rum och nu har jag parkerat mig framför one born every minute med en näve lösgodis igen. Vi får se om jag orkar göra ytterligare nånting senare eller om jag växer fast här nu :) 

Oh well, har inte vidare dåligt samvete för mitt slappande, plötsligt hamnar man på förlossningen och då är det nog bra att inte vara helt utarbetad redan. 

• irrbloss_83
    Rosen1990 skrev 2016-10-30 18:37:29 följande:
    Hej tjejer. Jag har tid för vändningsförsök imorgon, men nu är de så att jag vill verkligen inte göra det. Jag har 2 av mina närmsta vänner som förlorat sina barn inom loppet av 4 veckor, ena upptäckte dom de på ultraljudet v20 och jag var med henne och den andra åkte in med värkar i fredags när hon hade bf men hennes flicka hade gått bort. Jag mår så psykiskt dåligt nu pga detta att jag vågar inte göra ngt som kan utsätta min bebis för obehag eller komplikationer men är så rädd att dom kommer köra över mig i morgon och övertala mig. Han sitter i säte och har gjort detta sen v27 och är i v 37 nu. Jag anser att han sitter som han gör av en anledning och han trivs så och mår bra, varför klydda och försöka ändra på honom då. Jag vill ha mitt snitt och inget annat. Förlåt om jag skrämmer upp någon nu men måste få kräka av mig. en annan fråga, jag hade sex igår och började blöda lite, kommer bara precis lite rosa när jag torkar mig och ytterst lite på trosskyddet. Är detta normalt?
    Jag håller med föregående talare egentligen. Vändningsförsöket är valfritt och inget du "måste". Känns det fel i maggropen så gör det, och det är alltid bättre att följa sin magkänsla. 

Vad gäller blödning efter sex så är det vanligast att det beror på att slemhinnan på livmodertappens spets är lite extra skör nu, och dessutom extra blodfylld pga alla graviditetshormoner, så antagligen är det därifrån du blöder. Men är du orolig, så åk in.
  • irrbloss_83
    ems86 skrev 2016-11-05 16:20:40 följande:
    I natt kom vår ärta ut som en pil! Känns fullständigt overkligt och jag är oerhört tacksam över att efter min första förlossning haft en mindre mardrömsupplevelse denna gång fått uppleva en riktigt bra variant! Tack för allt pepp ni bidragit med sista tiden! Nu ska det gosas för hela slanten.
    Vad roligt, grattis! Vad härligt med en riktigt bra förlossning :)
  • irrbloss_83

Ingen bebis hos mig i alla fall. Han sparkar och bökar på insidan, och jag försökte pedagogiskt förklara igår att det är mer plats här ute, så att om han tycker det är trångt så är han välkommen.... Men icke. 

3 dagar kvar till BF, och jag har ju genetiken emot mig eftersom mamma gick till 41+6 med mig. Så jag gissar att han inte kommer i första taget. Dessutom ligger han fel igen, så hans mor vore ju tacksam om han vände sig rätt först, eftersom förlossningen sägs bli mer riskfylld, lång och smärtsam när de ligger rygg mot rygg. 

Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?