• Emaria

BF maj 2017

Hoppar in. BF 13 maj. Andra barnet. Två MF i bagaget varav det första i v10 och det andra i V5. V6 nu.

• Emaria

Börjar bli så otroligt nojig. Är i v7+5 men tycker att symptomen är svagare denna än förra veckan. Funderar på att boka in privat ul på måndag för att se. Orkar inte vänta med att ev få ett MA senare. Fick missfall i v10 innan dottern. Med dottern gjorde jag vul i v7 och v14 vilket var väldigt skönt.

• Emaria
    Bäbiiiis skrev 2016-10-12 07:42:57 följande:
    "De flesta" betyder ju bara mer än 50%. Jag skulle gissa att de flesta (mer än 50%) missfall sker betydligt tidigare än så.

Hittade detta inlägg i ett annat forum. Har inte kollat upp källan men källhänvisning finns ju längst ner om någon vill kolla:

Här kommer vad jag tycker är lite intressant information över sannolikhet för missfall i olika graviditetsveckor. Har undrat över detta själv och hittade en studie som går igenom just detta.

Studien är en sammanställning av 4 andra studier, men eftersom resultaten skiljer sig ganska brett beroende på vilken studie man tittar på så har jag gjort en högst personlig tolkning av ungefärliga risker per vecka som ett "snitt" av de 3 studier vars resultat låg närmast varandra. Då får man följande risker:

Vecka 5: ca 11 %

Vecka 6: ca 10 %

Vecka 7: ca 10 %

Vecka 8: ca 8 %

Vecka 9: ca 7 %

Vecka 10: ca 6 %

Vecka 11: ca 4 %

Vecka 12: ca 3 %

Vecka 13: ca 3 %

Vecka 14-20: från 3 % till ca 0 %, hyfsat linjärt

Total missfallsrisk varierar mellan 11 % och 22 % (jag har utgått från total risk 11 % ovan). Missfall som inträffat innan v. 5 tas inte med i studien. Men som sagt, jag har försökt göra en egen förenkling av studien, läs gärna hela om ni är intresserade eller vill ha mer info! Ovanstående procentsatser har jag anpassat från Figure 3.

"A Systematic Review to Calculate Background Miscarriage Rates using Life Table Analysis" by L. A. Avalos, C. Galindo, D. Li, Birth Defects Research (Part A) 94:417-423 (2012)
    Jag antar att dessa procent syftar på alla graviditeter och inte av alla missfall? För annars är det något som inte stämmer. 11% slutar i missfall i V5, av de som klarar sig till V6 slutar 10% i MF i V6 osv. Eller? Intressant hade varit att veta hur stor andel som får MF i de olika veckorna av totalt antal MF.
  • Emaria

Räknar man på detta så är det ungefär hälften som får MF och då är inte innan V5 medräknat, stämmer det...?

• Emaria
    jooo skrev 2016-10-14 07:18:54 följande:

Någon mer som knaprar levaxin gör sköldis? Jag tar mitt andra blodprov sen plusset idag. Än så länge har de inte ökat nått av graviditeten. Hur ser det ut för er?

Ja, jag har fått höja en del. Låg för högt redan innan graviditeten så nu äter jag 125micrg per dag. Förra graviditeten åt jag 75 4d/v och 100 3d/v så känns väl sådär. Undrar ju vad det är med kroppen. :/
  • Emaria
    Paincake skrev 2016-11-04 17:43:12 följande:

Jag har Kub på tisdag, v 12+0 (typ).

Idag är jag så himla matt och har hjärtklappning för minsta lilla. Orkar nästan inte stå upp, vill bara sova. Kontaktade barnmorskan eftersom jag misstänkte att järnvärdet inte var i ordning men det var helt ok (120). Skulle vila/sova under helgen och återkomma om det inte blev bättre. Hon nämnde något om sköldkörteln så vi får väl se.

Se till att de kollar s-Ferritinet annars. Jag hade hyfsat hb förra graviditeten men katastrofalt lågt s-ferritin, dvs depåerna tömda, och mådde jättedåligt helt plötsligt!
  • Emaria
    Paincake skrev 2016-11-05 22:31:33 följande:
    Järndepåerna var bra, s-ferritinvärde på 45 och hb 120 enligt barnmorskan så det är inte det som spökar. Är trött och hjärtat rusar idag också trots att jag mestadels har vilat så jag får väl tassa in på vc och ta lite prover i veckan.

Men tack för att du tänkte på det. Det är ju därför man är med i en familjelivsgrupp. <3
    Skönt det ändå!
Svar på tråden BF maj 2017