Gå ner till 75% utan att fylla ut med fp, kan man återgå till 100% sen?
Småbarnsföräldrar har enligt föräldraledighetslagen rätt till förkortning av normal arbetstid tills yngsta barnet fyllt åtta år eller slutat sitt första skolår.
Småbarnsföräldrar har enligt föräldraledighetslagen rätt till förkortning av normal arbetstid tills yngsta barnet fyllt åtta år eller slutat sitt första skolår.
Du har rätt att förkorta din arbetstid med upp till 25 procent av normal hel arbetstid utan att du samtidigt tar ut föräldrapenning tills barnet fyllt åtta år eller avslutat sitt första skolår (delledighet utan föräldrapenning). Under den tiden kan du alltså jobba 75 procent av din normala heltid eller till exempel 6 timmars arbetsdag.
Du bör anmäla till arbetsgivaren senast två månader i förväg om att du vill förkorta din arbetstid. Prata med din chef och skriv även en ansökan, så att det blir tydligt vad ni kommer överens om. Ange hur lång ledighet du vill ha och på hur många procent av din arbetstid. Tänk på att inte skriva på något avtal om att du permanent förändrar din arbetstid.
Du kan till exempel skriva så här:
”Jag ansöker om förkortad arbetstid för föräldraledighet på X procent (max 25 procent) av min normala arbetstid under perioden 1 april – 30 september i år. Jag skulle vilja förlägga förkortningen av arbetstiden jämnt fördelat över arbetsveckan, det vill säga arbeta kortare dagar och sluta tidigare på eftermiddagarna.”