Inlägg från: emzerus |Visa alla inlägg
  • emzerus

BF Maj 2017

Hej!

Jag plussade i torsdags på äl+10 och har inte bim först på onsdag den 24e men jag hoppar in här ändå :)

Bf den 2 maj och det här blir första barnet för oss :)

• emzerus
    Ememem skrev 2016-08-21 10:11:44 följande:
    Grattis och välkommen!
    Tack o grattis till dig med :) 
  • emzerus
    natlin skrev 2016-08-21 10:30:40 följande:
    Grattis till plusset! Extra spännande när det är första :)
    Tack :) Grattis till dig med! 

Ja det känns verkligen spännande!! jag hoppas att det kommer gå vägen denna gång bara, har försökt sen september 2014 o haft flera tidiga missfall. Men har en bra känsla denna gång så hoppas det stämmer <3
  • emzerus
    natlin skrev 2016-08-21 11:02:38 följande:
    Då håller jag tummarna extra hårt för dig att de går vägen nu!!!
    Jag har två barn födda 99 & 13.
    Var gravid senast 2015 men som slutade i katastrof i november i v21 efter det blev jag utbränd och haft svårt att bli gravid pga det.
    Men i sommar har jag bara gjort måbra grejer som att springa å vandra i fjällen så nu håller jag tummarna att jag ordnat en bra miljö för det lilla fröet i min kropp :)
    Tack <3 

Så ledsen för er skull att ni behövde avbryta graviditeten så sent :( Förstår att det måste ha varit en oerhört jobbig tid! Vad var det som hände? Orkar/vill du inte berätta så är det såklart helt okej! 

Härligt att du är gravid igen <3 
  • emzerus
    natlin skrev 2016-08-21 18:56:19 följande:
    Vid RUL upptäcktes att vår lilla kille hade ett hjärtfel. Vi fick remiss till akademiska där de sa att hjärtat var lätt att operera. Men i samband med det togs ett fostervattensprov som visade en allvarlig kromosomavvikelse (trisomi13) som gör att de flesta barn endast lever någon timme. De som överlever har väldigt svåra hjärnskador och många andra handikapp & missbildningar som de ofta lider väldigt mycket av. De var två veckor av hopp & förtvivlan.

Så vi är jätteglada men vi har nog en tuff resa framför oss som vi förhoppningsvis kommer få mycket hjälp av spec mödravården med.

Tack för att du fråga <3
    Fy va hemskt! Så ledsen att ni behövde gå igenom det :( 

Ja ni borde ju få lite extra stöd o vul kan jag tycka! 
    Gjorde ni kub sist? vet inte hur mkt som kan upptäckas genom det? Finns ju NIPTtest också, men det tror jag man får bekosta själv?

Här där jag bor erbjuds inte kubtest. Skulle egentligen vilja göra nipttest, som vi kan göra hos en privat barnmorska men tycker det är sjukt mkt pengar. Kostar nästan 10 000 kr här. 

Kram <3
  • emzerus
    natlin skrev 2016-08-21 19:49:03 följande:
    Vad jag har fått förklarat för mig så händer det att de barn som har trisomi13 slinker igenom KUB för de har inte den form som man mäter när det gäller downs syndrom.
    Men det är 1 på 10 000 som får trisomi 13 så vi hade maximal otur....

Men vad jag läste ska NIPT testet vara tillförlitligt men galet dyrt. Vi kommer få göra FVP i vecka 15 men tror även vi kommer bli remitterade KUB jag fyller ju 36 också så :)
    Ja jag vet verkligen inte hur vi ska göra med kun eller nipt. Får se lite längre fram o diskutera tillsammans...

Har du kontaktat barnmorska nu för inskrivning o så?
  • emzerus
    Ememem skrev 2016-08-22 05:28:08 följande:
    Här erbjuds ju alla KUB, tycker det är lite sjukt att det är så olika över landet vilka som erbjuds det. Var bor du?

NIPT har jag inte satt mig in i riktigt, men har förstått att man kan få det betalt om det finns anledning till det, kanske om det finns sjukdomar i familjen etc. Men att man även kan betala för det privat men jag tycker inte det är värt de summorna.
    Vi bor i västerås. 
    Vart bor ni?

Ja jag tycker också det är sjukt att det ska vara så olika beroende på vart man bor. jag kan tycka att alla ska erbjudas samma sak inom vården. 
  • emzerus
    Tiger grr skrev 2016-08-22 21:04:34 följande:

Jag plussade idag! :D

Helt oväntat då vi endast fått till det en gång nu och ägglossning skedde ngra dgr tidigare än beräknat. Nu hoppas vi bara på att denna vill stanna. Hade ett MA i mars, vecka 13, som upptäcktes på KUB. Det va väldigt ledsamt, de trodde den dött bara en dag innan för den hade rätt storlek för tiden. :'( har ett gäng tidiga missfall i bagaget också. Men men man får försöka se framåt. :)

BIM-5 idag. När plussade ni? :)

Grattis :)  Håller tummarna att det går vägen nu <3

jag plussade i torsdags på äl+10 o bim är på onsdag så jag väntar otåligt på att passera den dagen. 
    har haft 6 tidiga missfall sen vi började försöka i september 2014. Men gravtesten ökar fint i styrka o jag har en bra känsla så jag hoppas såå! 
  • emzerus
    natlin skrev 2016-08-22 22:25:17 följande:

Nej jag har inte gjort de än, försöker vänta 1-2 veckor till om jag kan hålla mig.

Har du ringt?

Vi bor också i Västerås :)

Nej jag har inte heller ringt. Vi har tid den 8 september hos fertilitetsmottagningen(vi påbörjade nyss en utredning igen) o har tid då för att få provsvar. Så jag väntar tills dess med att säga att vi är gravida o hoppas att jag gå höra ett vul när jag ändå är där :)

Vi borde få lite extra stöd knäet graviditeten då vi haft väldigt många missfall. Så får säkert nåt extra vul innan rul.

Kul att du också bor i västerås :)
  • emzerus
    Tiger grr skrev 2016-08-22 21:36:57 följande:

Tack! <3

Åå jag har varit där, 6 st tidiga i rad innan vi fick till min yngsta, det är inte kul. :'(

Jag hoppas att våra vill stanna denna gång. <3

Ja det får vi verkligen hoppas <3
  • emzerus

Idag har jag bim (äl+16) men ingen blödning än. Vet ju att jag är gravid men jag är ändå orolig varje gång jag går på toaletten att jag ska se blod.
    Tar progestron (lutinus) pga mina tidiga missfall o vet att de kan skjuta på mensen/blödningen. Men mina gravtest ökar i styrka fortfarande, imorse fick jag även gravid 2-3 på digitala gravtesten så borde ju vara positivt? Har symtom också o idag o speciellt nu ikväll mår jag riktigt illa vilket jag kanske också ska se som positivt i sammanhanget :)

Någon mer än jag som känner sig lite orolig? 

• emzerus
    KattenH81 skrev 2016-08-24 18:13:31 följande:
    I mina tidigare graviditeter har jag aldrig riktigt oroat mig. Visst sker mf men inte för mig... Första ggn gick det superbra och jag fick dottern. De andra ggr:na fick jag ju mf. Denna gång märker jag att jag har en större mf-skräck! Känner dock en trygghet att jag har gått igenom det två ggr och skulle fixa att gå igenom det många ggr till eftersom jag så gärna skulle vilja ha ett barn till.

Jag vågar dock inte njuta riktigt denna gg känner jag. Klickade tidigare idag hem ett tvåpack av cb:s digitala. De var de som avslöjade förra missfallet när stegringen inte skett som den borde ha gjort. Tänker kolla med ett nästa vecka och sen kanske 10 dar efter det. Sen tänker jag även boka tidigt vul mellan 9-16 sep.
    Man kan ju inte påverka det ngt så bäst är väl att bara njuta o slappna av men genom mina maniska grejer (tester o vul) hoppas jag iaf få reda på om det är ngt negativt innan det isf blir synliga bevis.
    Jag försöker tänka positivt ändå och som du säger så är det ju inget man kan påverka. men jag precis som dig kommer testa med ett nytt cb digital nästa vecka nångång. Sen hoppas jag få ett vul 8 september då  vi har ett besök inbokat redan hos fertilitetsmottagningen. Kommer då vara i v 6´+1 och undrar om vi kommer kunna se något då eller är det för tidigt? 

Jag hoppas det går bra för oss alla o att vi får våra små i maj <3 Längtan är så enorm!! 
  • emzerus
    KattenH81 skrev 2016-08-24 21:28:59 följande:
    Hoppas ni får se ett litet pickande hjärta då! Läste nånstans att det börjar picka typ dag 22 eller 23 efter att det fäst!
    Kommer gå galant för oss och ser så fram emot en liten maj-bebis!!
    Tack hoppas med att vi får se hjärtat slå då  <3 
  • emzerus
    KattenH81 skrev 2016-08-24 21:28:59 följande:
    Hoppas ni får se ett litet pickande hjärta då! Läste nånstans att det börjar picka typ dag 22 eller 23 efter att det fäst!
    Kommer gå galant för oss och ser så fram emot en liten maj-bebis!!
    Tack hoppas med att vi får se hjärtat slå då  <3 
  • emzerus

[quote=76912949][quote-nick]paron skrev 2016-08-25 16:58:57 följande:[/quote-nick]

Plussade idag. Efter 4 mf så är jag väldigt rädd :( Nästan som att jag förväntar mig missfall denna gång också :/

[/quote

Vi har också haft flera missfall...6 stycken sen september 2014 och är gravid nu igen i v 4+1. Ledsen över att även ni behövt gå igenom missfall :(

Förstår o känner igen din rädsla o oro. Den kommer över mig också ibland o jag är rädd varje gångväg går på toaletten ifall jag ska se blod. Försöker så gott det går att tänka positivt o glädjas för om det blir missfall kan jag ju ändå inte påverka.

Jag ska få vul när jag är v 6+1 och så hör jag digitala gravtest ibland gör att se så att hcg ökar samt gör att lugna något.

Eftersom du också gått igenom flera missfall borde du också få extra stöd i graviditeten.

Kram <3

• emzerus
    KattenH81 skrev 2016-08-25 18:54:02 följande:

Bruna flytningar idag på BIM! Panik!

Så har mina båda tidigare mf börjat. Känns som det bara är att avvakta och se om det kommer mera. Var som vit flytning men m brunt i det. Sen efter typ 2-3 toabesök så var d över. Tog en ny test innan det imorse och det var iaf starkare än tidigare.

Imorn lär det visa sig tänker jag.

Förstår din oro men eftersom det var så lite så behöver det inte betyda att något är fel. Håller tummarna att det inte blir nå mer!

Kram <3
  • emzerus

Är också gärna med i en fbgrupp, men även jag vill att den ska vaar hemlig då vi vill hålla graviditeten hemlig än så länge :) 

• emzerus
    Tiger grr skrev 2016-08-27 09:46:58 följande:

Fick detta igår kväll på ÄL+16 så nu ska jag försöka slappna av lite och njuta. :)

Åh va härligt! <3
  • emzerus
    Ememem skrev 2016-08-27 11:56:38 följande:

Men det är några som PMat mig. Jag testar att skriva till dig! Ska se om jag kan kolla på inställningarna.

Jag kan inte heller pma dig då det står att din profil är privat. Men är gärna med i fb gruppen :)
Svar på tråden BF Maj 2017