• Lilla C

Vad hade ni gjort?

Skilsmässa antagligen på gång.

Hade ni försökt att få ett lån överskrivet helt på dig och behålla ett hus för att bo kvar med barnen på heltid. Summa lån 2 425 000, där vi nu betalar 4415 i månaden (ränta och amortering).

Eller hade ni försökt hittat ett annat boende där ni får ett mindre lån och kanske en hyra på 4000-5000 kr?

Behöver hjälp att tänka!

• Svar på tråden Vad hade ni gjort?
  • Carambolan

Det är ju ett ganska litet lån (med mina Stockholsmått mätt) så jag hade absolut försökt se till att en av föräldrarna kan bo kvar, om någon vill det.

• nnnnnnnn

Jag hade haft svårt att se att någon av oss föräldrar hade klarat att sköta huset ensam.
    Klart att det är möjligt, men är det värt det? Allt jobb som läggs på huset ska skötas av endast 1 vuxen, som kanske samtidigt måste ta hand om barnen, jobbet och allt annat.

En lägenhet är i princip underhållsfri, jämfört med ett hus med trädgård. Och inte alls samma ytor att städa och ta hand om.

Sen är det säkert bättre ekonomi att ha ett hus,när det väl säljs...

Kanske sätta in pengarna i en bostadsrätt och på så sätt få en lägre hyra, lite lagom ansvar och en eventuell framtida vinst?

• Illusion

Det beror ju helt på vad du har för nettoninkomst och vad huset är i för skick. 

I don't trust words. I trust actions.
  • Lilla C

Ja det blir ju lite kämpigt med att sköta trädgård och allt. Barnen kommer ju att bo med mig på heltid. Tror inte vi får en stor vinst om vi säljer nu så med en bostadsrätt får det ändå bli lån, dock inte så högt.

Jag har inte så hög nettoinkomst, får väl ut 18000-20500 varje månad... (Beroende på om jag tänker jobba heltid eller 80-85%). Sen får jag barnbidrag och senare även Underhållsbidrag. Vet ej om jag är berättigad till något annat bidrag efter det.

Och behöver ha minst en 3:a eftersom jag har 2 barn.

• Jill 79

Jag betalar samma summa i ränta och amortering som du (mitt lån är dock på en miljon mindre än ditt). Jag har även lika lön som du. Nu står jag iofs på hela lånet redan men även om det inte vore så skulle jag försöka ta över det till varje pris om jag och sambon skulle separera. Tycker bo i hus är värt jätte mycket när man har barn dessutom ligger treorna här på 9-10 tusen i månaden. Det är vad vi betalar här en dyr vintermånad. Möjligen att det skulle bli billigare med en äldre bostadsrätt. Visst är det jobbigt att sköta trädgård och underhållna på huset ensam men det gör jag nästan redan i dagsläget, då sambon är helt ointresserad av sånt. Men det går att föra trädgården ganska lättskött. Man måste inte ha massa rabatter och planteringar. Och skulle jag bli ensam skulle det första vara att köpa en självgående gräsklippare.

• Lilla C

Jag tycker också att det är värt mycket att ha hus när man har barn. Vi bor i ett bra område nu och helst vill jag inte byta.

Trädgården kan jag säkert ordna till så att den blir lättskött, får plocka bort lite växter bara...

Det är mest ekonomin jag oroar mig för och underhåll om något behövs renoveras osv..

• Carambolan

Hur hög belåningsgrad har ni? Kommer det finnas marginal att låna upp lite mer om det skulle vara kris på renoveringsfronten? (Även efter att du har köpt ut din partner?)

• Ilse79

Kan du inte prova att behålla huset själv och om du på sikt märker att det blir för dyrt så kan du sälja och byta till lägenhet?

Lycka till och beklagar skilsmässan.

• Lilla C

Får kolla upp det med belåningsgrad.. Ja så ska man ju lösa ut maken..

Vill nog testa att behålla om banken ger klartecken...

För barnens skull, så förändringen inte blir så stor..

Svar på tråden Vad hade ni gjort?