Någon som varit på bromstensgården?
Anonym (H) skrev 2016-10-06 19:51:20 följande:
Ja du lät ju verkligen som en människa man ska ta allvar... inte. Ts låt dig inte bli skrämd av dessa människor som blivit av med sina barn. Det finns en anledning till att de inte fick ha kvar dem. Sköt dig och bete dig vettigt så kommer allt gå fint.
Jag tillbringade 13 veckor på det där hemska stället, och har mycket att berätta. Men gör jag det stämplas jag väl av dig och andra förståsigpåare som någon som inte kan tas på allvar.
Det är dålig stil av dig och andra som du att föraktfullt klassa oss som varit där oh kanske mist våra barn som personer som inte kan tas på allvar, att bara vifta bort våra upplevelser med en fnysning på det där sättet. Utan någon annan jämförelse är det nästan som att läsa horribla berättelser av folk som suttit i koncentrationsläger och bara fnysa och säga "Ja, dem kan man ju ta på allvar...inte".*
Du och alla andra som ifrågasätter folks beskrivningar av B-gården och liknande ställen - tyvärr finns det ju flera liknande utredningshem runtom i Sverige - kan ju ställa er frågorna: Hur kommer det sig att i princip alla som varit där har samstämmande berättelser? Hur kommer det sig att man sällan läser något positivt om dessa ställen? Är vi alla rubbade och inte värda att tas på allvar, eller kan det vara så att det finns sanning i berättelserna? Har vi kanske alla träfats och kokat ihop historier i hopp om - vad? Vad skulle vi tjäna på det? Hur kommer det sig att du kan gå åratal tillbaka och finna samma berättelser som i dag?
Tyvärr har jag mötts av liknande reaktioner när jag försökt berätta om mina upplevelser. Samma sak när jag försökt berätta om hur socialtjänsten i vårt land fungerar (eller kanske snarare inte fungerar). Alltid samma kommentarer. "Soc tar ju bara barn om det är verkligt illa i hemmen, missbruk, misshandel och liknande". "Soc finns ju där för att hjälpa människor, de vill ju väl." Och visst, på sätt och vis förstår jag den inställningen, det är ju så soc ska fungera. Och jag är uppriktigt glad att ni som säger detta har sluppit uppleva hur det verkligen är, jag önskar ingen annan att behöva genomgå det vi och tiotusentals andra behövt uppleva. Men det vore ju fint om ni, istället för att fnysa åt oss och tycka att om någon fått sitt barn omhändertagna så förtjänade de, för de är knarkare och slår sina barn. Lyssna på vad vi har att säga, försök inse att världen kanske inte fungerar som ni tror! Säg inte bara att vi inte kan tas på allvar, även om vi skriver i affekt och är upprörda!
Och en annan sak jag är så grundligt less på är när soctanter (ja, jag kallar dem alla det, oavsett ålder och kön) kommer in i diskussionerna och kommer med sitt "Det här stämmer inte, det är ju inte vi som tar barnen, det är förvaltningsrätten!" (Man vill ju hålla händerna rena...) På detta svarar jag "Bah humbug." Visst, det är förvaltningsrätten som fattar beslut om lvu, men de fattar inte detta beslut på egen hand, utan de grundar sitt beslut på soctanternas ofta överdrivna och ibland rentav lögnaktiga upplysningar. Och när någon skenhelig soctant förfärat utbrister "Vi skulle aldrig ljuga" säger jag bara; "Å jo, det gör ni visst". Jag har upplevt det själv. Självklart ljuger ni, ni vill ju vinna era mål. Jag skulle gärna gå in närmare på detta, men det här inlägget är redan så långt att jag blir förvånad om någon orkar läsa hela. dessutom känner jag att jag börjar jaga upp mig (det händer alltid i dessa diskussioner) och, viktigast av allt; det är utom ämnet. Får försöka hitta en tråd som handlar just om lögnaktiga soctantern. Det brukar inte vara svårt att hitta sådana...
* (Observera att jag inte jämför en vistelse på B-gården med att sitta i koncentrationsläger, det är ditt bemötande av denna kvinna jag pratar om. Det är väl bäst att jag poängterar detta å det starkaste, innan jag också hamnar i "kan-inte-tas-på-allvar-facket". Hoppas alla förstår detta.)