• Fridizen

Under fertilitetsutredning 2016

Hej!

Jag heter Frida, är 30 år och jag och min sambo gick på vårt första möte för fertilitetsutredning i juni -16.

Jag har pco och vetat om det sedan jag var 18 år men har inte tänkt så mycket på det eftersom det inte orsakat så stora problem för mig, tills nu!

Jag och min sambo har haft oskyddat sex i säkert 3 år nu och inget har hänt. Nu börjar vi en utredning som förhoppningsvis ger oss ett kärleksbarn!

Jag har ätit en kur med Pergotime som inte gav mig mens och ingen graviditet heller så nu väntar vi vad nästa steg blir!

Finns det fler pco;are där ute som börjat äta pergotime eller har gjort? Finns det hopp!?

//Frida

• Svar på tråden Under fertilitetsutredning 2016
  • TessanTess

Jag har PCO och blev gravid på första och fjärde enkelkuren. Första kuren slutade i missfall (har haft tre missfall/MA sammanlagt), men fjärde kuren gick bättre, är i vecka 33+6 nu :)

• amandajavisst

Heej Frida!

Du är inte ensam!

Jag och min sambo går igenom samma sak. Vi ska börja med vår andra Pergotimekur i september, just nu inväntar vi att få börja med Provera så att jag får en blödning och kan börja med Pergotime!

Om du undrar om någon eller vill pratas vid för råd/stöttning så hör av dig i meddelande här på familjeliv.

Du kan kolla in min blogg också om du vill!

vitrorpamirakel.blogg.se

Kram!

• Fridizen
    Tessantess: Åh, vad härligt att höra, stort lycka till! Trist med många missfall innan dock, men då måste ha du ha ganska lätt att bli gravid? Åt du det 4 månader i rad eller hade du uppehåll? 

Jag har som sagt ätit en enkelkur nu och ska under nästa vecka få några tabletter utskrivna som gör att mensen kommer och sedan ha uppehåll en månad för att på nästa egna mens börja med en ny omgång. Det känns som att detta tar så lång tid och när man väl har bestämt sig så vill man ju bara att det ska hända NU Glad

Amandajavisst: Då är vi i exakt samma situation då! Men min läkare vill inte att jag tar en kur nästa mens utan att jag ska ha uppehåll en månad eftersom jag inte har så grov pco, får mens ungefär var 42:a dag och då är det lätt att Pergotime kan ställa till det för den egna ägglossningen som jag har (som jag fattat det iaf.) 
  • TessanTess

Nja, ganska lätt vet jag inte, allt som allt försökte vi i cirka 3 år, med något enstaka uppehåll. Första gången jag blev gravid var det utan någon hjälp alls (hade en period med regelbunden mens), andra gången med hjälp av rosenrot, tredje gången pergotime. Och nu fjärde gången med hjälp av pergotime igen :) Jag hade uppehåll med Pergon till och från, både eftersom mensen försvann några månader efter senaste missfallet, och för att vi flyttade och jag bytte jobb. Så åt fyra kurer Pergo på ungefär 8-12 månader (minns inte exakt) :)

Jag vet, allt ska hända på en gång ;)

• Fridizen
    Okej då förstår jag, ja jag har alltid trott att pergotime ska vara mirakelmedicinen som hjälper alla med pco och vips så är man gravid, riktigt så verkar det ju inte vara tyvärr haha.. Men det är så skönt att höra att några kurer kan göra så att det faktiskt händer! Rosenrot har jag hört talas om men tänkt att det bara är en "bluff"
    men för dig hjälpte det? Då kanske man ska satsa på det också! :) 
  • TessanTess
    Fridizen skrev 2016-08-18 14:17:20 följande:

Okej då förstår jag, ja jag har alltid trott att pergotime ska vara mirakelmedicinen som hjälper alla med pco och vips så är man gravid, riktigt så verkar det ju inte vara tyvärr haha.. Men det är så skönt att höra att några kurer kan göra så att det faktiskt händer! Rosenrot har jag hört talas om men tänkt att det bara är en "bluff"

men för dig hjälpte det? Då kanske man ska satsa på det också! :) 

Tyvärr är det inte någon mirakelmedicin, men tror jag fick positivt ÄL-test på tre av kurerna, dock endast två graviditeter :)

Jag fick positivt ÄL-test efter en kur rosenrot, men det var innan jag hade sökt hjälp och fått pergotime, tror inte man bör blanda dessa två :)
  • Fridizen
    TessanTess skrev 2016-08-18 14:59:59 följande:
    Tyvärr är det inte någon mirakelmedicin, men tror jag fick positivt ÄL-test på tre av kurerna, dock endast två graviditeter :)

Jag fick positivt ÄL-test efter en kur rosenrot, men det var innan jag hade sökt hjälp och fått pergotime, tror inte man bör blanda dessa två :)
    Men det är ju ändå super! Tyvärr fick jag ju inte ägglossning på denna kur, om jag inte fått det senare än de 7 dagarna jag testade på..

Tack för att du delat med dig och stort lycka till med bebbe och livet som mamma! 
  • TessanTess
    Fridizen skrev 2016-08-19 11:32:19 följande:

Men det är ju ändå super! Tyvärr fick jag ju inte ägglossning på denna kur, om jag inte fått det senare än de 7 dagarna jag testade på..

Tack för att du delat med dig och stort lycka till med bebbe och livet som mamma! 

Jag tror jag testade med närmare 10-15 stickor innan denna graviditet, började runt cykeldag 10-12 och fick positivt ÄL-test på dag 24 :) Så fortsätt att testa lite längre nästa gång, ägglossningen kan ju komma senare :)

Tack!
  • muuppeens

Hej. Hoppas in här om det är OK? 
    Vi ska på första mötet den 13e September, har försökt utan resultat sedan April 2015 och det har inte tagit sig än... 
    Längtan efter barn blir bara större och större och alla verkar få barn nu.... 

• FruTerese

Du är inte ensam, jag har med PCO och försöker med ett syskon. Hur går det för dig?

Svar på tråden Under fertilitetsutredning 2016