Äldsta barnets hund är aggressiv mot bebisen- hur hantera hundens flytt?
Vill gärna ställa frågan till er som har fler barn och vet hur syskonsvartsjuka kan fungera....Vi har precis fått ett syskon till vår 10-åriga dotter, hon är glad och gullig mot syskonet även om det kan finnas ett sting av svartsjuka. Dottern har en hund som hon fick när hon var fyra, och tyvärr har vi misslyckats med att disciplinera hunden; den skäller på barn, andra hundar och ibland på förbipasserande. Vi har försökt hitta strategier för att förbereda hunden, bland annat läst lite Cesar Millan och kastrerat hunden, men det har inte varit tillräckligt. När vi kom hem från BB förra veckan och pedagogiskt försökte introducera hunden och bebisen blev hunden alldeles ?upprörd? skällde, morrade och kissade utanför sovrummet där bebisen sover. Nu får hunden inte gå in i sovrummet där bebisen är men igår smet den in i alla fall när vi var upptagna, och försökte gömma sig under sängen. Jag har tyvärr insett att det är alldeles för stor risk att ha hunden kvar, eftersom den kan disciplineras men enligt experter (i alla fall vad jag lyckats googla fram...)är det ganska svårt och vi måste fokusera på bebisen nu. Situationen är inte hållbar så det måste bli ett nytt hem.... Problemet är att vi verkligen inte vill att dottern ska bli arg på lillasyster eftersom det är ganska uppenbart att det är därför vi måste göra denna ändring. Hur skulle ni hantera detta? Vänta ett tag så att det blir mindre uppenbart hunden måste flytta ...? Kompensera förlusten med ett annat mycket mindre krävande husdjur (typ hamster...) Låta dottern bearbeta sorgen främst på egen hand? (Kanske har vi varit lite curlande ibland...) Jag tänker mig själv in i hennes situation och tror att det kan vara mycket jobbigt, är själv ensambarn och hade en katt som jag verkligen älskade......