• nnnnnnnn

Var äter ditt barn frukost när ni är lediga? (Välj det alternativ som överväger)

Välj det alternativ som passar bäst in på ert/era barn.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Var äter ditt barn frukost när ni är lediga? (Välj det alternativ som överväger)
  • gbgumman

Jag menar väl att klart de måste få ha skärm då vi vuxna har det. Ingen orkar ändå inte prata med varandra på morgonen. Äter vi middag ihop har vi utan skärm om det inte är plockmat/tv-dinner som vi har ibland.

• tulip79

Vi äter alltid frukost vid köksbordet, inga skärmar. De kan få titta på ipad i soffan när vi lagar lunch/middag men aldrig vid matbordet. Vi har inte mobil/padda vid bordet, bara dagstidningen.

• gbgumman
    tulip79 skrev 2016-08-18 19:00:38 följande:

Vi äter alltid frukost vid köksbordet, inga skärmar. De kan få titta på ipad i soffan när vi lagar lunch/middag men aldrig vid matbordet. Vi har inte mobil/padda vid bordet, bara dagstidningen.

Så gjorde vi med innan vi upptäckte alla fördelar mer DN på plattan.

1 billigare

2 vi slipper bråka om första delen

3 miljövänligare

4 Skipper massa tidningar i huset som ingen orkat gå ut med.

5 tar mindre plats på bordet
  • micjos

Skulle aldrig låta barnen ära framför tv/surfplatta utan vi sitter vi matbordet i köket om vi ska äta o äter alltid tillsammans. Möjligtvis i undantagsfall att de kan få ära mellis på golvet framför tv eller i sitt rum om de är sjuka, aldrig annars.

• lövet2

Jag valde "ensam utan skärm" för att hon sitter ensam vid köksbordet och äter, men jag är i köket, så vi brukar prata medan hon äter. På lediga dagar brukar jag äta frukost runt kl 7 och hon först vid halv 9. Storebror äter en timma senare.

• gbgumman

Ni som är anti skärm varför? Reagerar ni lika inför en tidning?

• micjos

Japp, inga tidningar/böcker/mobiler vid bordet utan där umgås man med familjen och pratar om dagen o livet.

gbgumman skrev 2016-08-19 06:56:34 följande:

• gbgumman
    micjos skrev 2016-08-19 09:32:37 följande:

Japp, inga tidningar/böcker/mobiler vid bordet utan där umgås man med familjen och pratar om dagen o livet.

även på frukosten? Själv är jag uppvuxen med dn på bordet varje morgon. (pappa journalist så det bidrog nog mycket) Mycket spännande uppslag till diskussioner fick man därifrån. För mig är det viktigt att men tar in nyheter, något jag vill lära mina barn. Än läser de inte dn men sonen har börjat nosa och dottern brukar kolla in deras barnsidor.
  • micjos

Frukosten med! Har inga tidningar utan vi läser på mobilen/iPad eller kollar nyheter på tv andra tider än mattider :)

gbgumman skrev 2016-08-19 09:52:17 följande:

även på frukosten? Själv är jag uppvuxen med dn på bordet varje morgon. (pappa journalist så det bidrog nog mycket) Mycket spännande uppslag till diskussioner fick man därifrån. För mig är det viktigt att men tar in nyheter, något jag vill lära mina barn. Än läser de inte dn men sonen har börjat nosa och dottern brukar kolla in deras barnsidor.

• nnnnnnnn

Vi kör med att tidningar är OK. Så även för barnen.

MEN eftersom barnen inte har sina tidningar på skärm, så läser vi vuxna tidningen på skärm och barnen läser sina tidningar på papper.

Om de vill läsa dagstidningen på skärm så är det OK, men inga spel eller filmer.

Ett bra sätt att få in läsningen och senare när de är äldre, få in nyhetsuppdatering, men inte ett tillfälle att roas av filmer eller spel.

• gbgumman
    nnnnnnnn skrev 2016-08-19 10:46:47 följande:

Vi kör med att tidningar är OK. Så även för barnen.

MEN eftersom barnen inte har sina tidningar på skärm, så läser vi vuxna tidningen på skärm och barnen läser sina tidningar på papper.

Om de vill läsa dagstidningen på skärm så är det OK, men inga spel eller filmer.

Ett bra sätt att få in läsningen och senare när de är äldre, få in nyhetsuppdatering, men inte ett tillfälle att roas av filmer eller spel.

I min värld låter det ovanligt sunt. Jag kan tycka att det finns ett överdriven förakt ang. Barn och teknik. Självklart ska alla barn erbjudas alternativ till tekniken som ofta dominerar deras vardag, men den skeptisk som vi vuxna ofta har känns också osund.
  • nnnnnnnn
    gbgumman skrev 2016-08-16 21:31:30 följande:
    Jag menar väl att klart de måste få ha skärm då vi vuxna har det. Ingen orkar ändå inte prata med varandra på morgonen. Äter vi middag ihop har vi utan skärm om det inte är plockmat/tv-dinner som vi har ibland.
    Jag uppfattade det som att bara för att er tidning råkar finnas på en skärm, så är det fritt blås på skärmar för alla.

Jag ser inte skärmen som något man ska vara rädd för eller så, men man ska som förälder tänka igenom vilka aktiviteter som är OK vid vilka tidpunkter.
    Tex: Frukost - är det OK att spela spel? Läsa tidning? Titta på film?
    Eftermiddag - är det OK att spela spel? I så fall: ensam? (tex lägga patiens) eller tillsammans (brädspel eller tex wii sport).

Alltså är det inte skärmen som styr utan aktiviteten.

Hos oss är det OK att läsa tidningar vid frukost och spela "tillsammansspel" på eftermiddagen (inte att en person spelar och en tittar på, utan båda ska vara aktiva).
    Men det är inte OK att bara för att jag vill läsa tidningen på skärmen, så får alla andra ta fram datorer, slå igång TV, hämta mobilen och "leka".
  • lövet2
    En dagstidning kostar 20 kronor. Om barnet spiller ut chokladkoppen över tidningen, så kan jag köpa en ny. Om en surfplatta får 2 dl varm mjölkchoklad över sig, då är det värre. Hos oss får man äta frukost i vardagsrummet framför TV:n om man skulle vilja det, för TV:n står flera meter från frukosten. Nu är det ingen som väljer att äta där ändå, men det är så jag resonerar i alla fall.
  • gbgumman

Vill lägga till att vi periodvis även har papperstidning. Vi varvar beroende hur vårt liv ser ut. Erkänner morgontidnings beroende. Uppvuxen med upp till 5 dagstidningar.

Svar på tråden Var äter ditt barn frukost när ni är lediga? (Välj det alternativ som överväger)