• Brumma

Styvbarn

även jag hade nog funderat ett varv till gällande anledningen. Kan det ha hänt något i hennes liv som hon mår dåligt av. Det måste ju nödvändigtvis inte betyda att ni vet om det eller att hon kommer berätta om ni ställer frågan. Men jag hade nog satt mig ner o pratat lugnt (utan att skuldbelägga) om varför hon reagerar såhär.

Vilken ålder är dina barn? delar även de rum? 

Och hur länge har det pågått? Du skriver bara att det inte bara var några gånger?

• Brumma
    Anonym (Styvmamma) skrev 2016-08-15 13:59:00 följande:

Det började i våras...sedan var det bra under sommaren å nu har det börjat igen. Mina barn har rummet intill å är 6 och 10 år. Hennes yngre syster är 8 år. Vi har pratat å pratat med henne å jag får då känslan av att hon inte vill att jag å hennes pappa ska sova i samma säng.

Ta för allt i världen inte detta fel nu men vill ändå ställa frågan - det finns ingen möjlighet att ngt av dina barn går in och på något sätt stör under natten?

Annars, om det är så "enkelt" (inget är väl enkelt i barns huvuden..) som att hon inte vill att ni ska sova i samma säng - erbjud henne att sova på madrass i ERT rum istället ;)

Vill hon ha sällskap för att hon mår dåligt - då är det ett utmärkt alternativ. Vill hon ha ur pappan ur er säng, då kommer det inte vara ett alternativ hon går med på (förmodligen..)

• Brumma
    Anonym (Styvmamma) skrev 2016-08-15 14:14:47 följande:

Nej mina barn stör henne inte (tror jag) ofta sover de inte hos oss samtidigt samt att mina barn sover djupt. Först skyllde hon på att systern inte kunde sova men nu blir det mer å mer tydligt att det är hon själv som har problem med att vi sover i samma säng.

Och det kan inte vara så att hon vill ha eget rum?
    Är barnen inte där samtidigt kanske de istället kan dela rum med det barn som inte är där samtidigt? 

Annars vet jag inte.. 
    Lycka till iallafall ;)
  • Brumma
    Anonym (...) skrev 2016-08-15 18:35:51 följande:

Så man kan förlora vårdnaden om sitt barn om man inte sover hos en tolvåring?!

Nej.

Men en tolvåring blir inte tvingad att åka hem till en förälder om barnet väljer att inte åka dit. Speciellt inte om mamman ståt bakom och eldar på..

Så - barnet vägrar komma om pappan inte sover i rummet, detr inte att förlora vårdnaden men kontentan blir att barnet inte kommer.

Eller hur tänkte du?
  • Brumma
    Anonym (...) skrev 2016-08-15 21:24:07 följande:

Tvivlar starkt på att tolvåringen aldrig mer kommer att träffa sin pappa för att han visar vem som bestämmer..

Tro mig, med andra föräldern hejande på är de4t nte ett sånt konstigt resultat.
  • Brumma
    Anonym (...) skrev 2016-08-15 19:04:43 följande:

Jag tänkte att en tolvåring inte ska utpressa en förälder med att hota att inte komma om hon inte får som hon vill. Eller tycker du att det är ett alternativ att tillåta det? 

Nej JAG tycker inte man ska tillåta der, men de4 räcker ju med att den andra föräldern tillåter de4.

Alternativet är ju att hämta med våld typ, och de4 hoppas jag du inte anser är ett alternativ?
  • Brumma
    Anonym (Hmm) skrev 2016-08-16 06:14:21 följande:

Vill flickan inte komma till sin pappa mer så är det för att HON inte vill det. Har inget med mamman att göra. Hon är 12 år, stor nog att bestämma själv.

Jag vägrade också att åka till min pappa i den åldern, min mamma kämpade dom en galning för att jag skulle åka.

Så glöm mamman i detta - det är flickans eget beslut!

Att din mamma kämpade för att du skulle åka och du själv valde att gå emot båda föräldrarna innebär inte att alla har det likadant..

Vet av egen erfarenhet att föräldrar kan manipulera, prata illa om den andra föräldern och påverka sitt barn/tonåring.

Så nej, alla barn väljer inte själv (inte ens tonåringar) och alla föräldrar kämpar inte för att barnen skall åka till den andra föräldern. .
  • Brumma
    Anonym (...) skrev 2016-08-16 11:27:00 följande:
    En period kanske men inte för alltid.
    Brumma skrev 2016-08-16 06:09:17 följande:
    Nej JAG tycker inte man ska tillåta der, men de4 räcker ju med att den andra föräldern tillåter de4.

Alternativet är ju att hämta med våld typ, och de4 hoppas jag du inte anser är ett alternativ?
    Att låta en tolvåring bestämma vart pappan ska sova eller hämta med våld? Ser du verkligen inte fler alternativ?
    En period kan bli lång.. Och ställa till stor skada på relationen..

Vad finns det för alternativ när mamman ställer sig som sköld i vägen, vägrar släppa ut barnet och barnet säger att det inte vill?
    Även om det inte nödvändigtvis blir fysiskt våld så psykiskt om man tvingar in barnet mot dess uttalade vilja.

Men du får gärna komma med förslag på hur man får med ett barn på umgänge i ett sådant läge?

Jag anser inte heller att barnet ska bestämma en sådan sak, men om hotet blir verklighet (vilket jag som sagt sett på nära håll) så blir konsekvensen att barnet inte kommer alls. 
  • Brumma
    Anonym (...) skrev 2016-08-16 12:05:04 följande:

Alltså ett barn på tolv år ska inte bestämma vart pappan ska sova. Punkt! Ger man efter för utpressning så har man betydligt värre problem än att barnet inte vill komma en (lång) period. Hjälper det inte att prata så får man vänta ut barnet. Hon är tillräckligt gammal för att bestämma själv vad hon vill. 

Fortfarande så anser jag precis som du.

Men TS har uttryckt en oro och det är hennes man som behovet göra det valet.

Det jag sa emot var påståendet att ett barn inte kommer för att man sätter hårt mot hårt..
Svar på tråden Styvbarn