• ailime

Sluta amma

Hej!

Jag har en son på 6 månader och om tre veckor ska jag åter börja jobba på 100% (jag har varit föräldraledig på heltid). Min sambo ska då vara hemma med sonen i 6 månader (vi ska sen dela upp ytterligare ca 6 månaders föräldraledighet). Vi bestämde redan från start att vi skulle dela lika på föräldraledigheten och det kändes bra.

Nu till problemet: jag har helammat sonen och tanken var att nu under sommaren trappa ned på amningen. Det har dock gått RIKTIGT dåligt. Sonen vägrar flaska och han avskyr ersättning (vi har testat det mesta). Han är inte särskilt intresserad av annan mat (får i sig några tsk gröt eller puré och sen tvärstopp). Han ÄLSKAR att ligga vid bröstet och snutta (han tar inte napp, utan använder mig som napp). Han sövs med hjälp av bröstet, med undantag för när han somnar i vagnen. Hade det varit så att jag skulle fortsätta att vara hemma hade jag tagit det hela med ro. Men nu ska jag ju börja jobba och sambon kommer att få kämpa med såväl matning som att söva. Jag jobbar dessutom skift och är inte alltid hemma på kvällarna (dvs jag kan inte söva sonen). Jag känner mig uppgiven redan nu.

Är det någon som har varit i en liknande sits? Hur gjorde ni? Löste det sig?

Tacksam för alla erfarenheter och råd som ni kan dela med er av!! :)

• Svar på tråden Sluta amma
  • nnnnnnnn

Antingen försöker ni dela på ett annat sätt tex att du jobbar mindre och har kortare dagar, trots att du då inte kan vara hemma lika mycket senare (ifall du inte har råd att jobba mindre utan att ta ut FP).
    Eller så ska du se att det löser sig på något sätt.

Du har rätt att ta amningspauser från jobbet ifall din partner tar med barnet till arbetet och du pausar för amningen. Det finns ingen gräns heller för hur många gånger och/eller hur långa dessa pauser är, men det ska ju vara aktiv amning.

Om inte detta går, så ska du se att barnet kommer äta annat. Det kommer inte svälta sig 8-10 timmar om dygnet för att du inte är hemma. Ersättning/utpumpad mjölk samt vanlig mat kommer locka på ett annat sätt!

Eller så kanske barnet vänder på dygnet och äter massor när du är hemma och sover massor när du är borta.

• Iiiiiiiiii

Vi hade precis samma upplägg som er med ledigheten, jag hade tänkt vara hemma 6 månader först men förlängde det just pga.amningen, eftersom varken jag eller dottern var redo att sluta amma.

När hon var 8 månader hade vi trappat ned amningen och det gick bra. Däremot blev det svårt för pappan att hitta sätt att söva dottern eftersom jag brukade söva med amning. För oss började det funka när vi planerade strikta rutiner. Äta och sova vid samma tidpunkt varje dag. Sen gick det förvånansvärt bra ????

Har du testat pumpa bröstmjölk?

• ailime

Tyvärr blir det svårt att ändra på upplägget nu eftersom man ska meddela arbetsgivaren 2 mån i förväg (om jag minns rätt?) för att vara säker på att man får igenom det. Dessutom har min sambo sergeant emot stötfångare vara hemma med sonen. Får väl se vad jan tycker efter första veckan sen :S

Jag bor 1,5 mil från jobbet, så blir ohållbart för sambon att köra fram och tillbaka för amning. Om det hade varit typ promenadavstånd så hade det varit en annan femma.

Pumpa har alltid gått trögt för mig tyvärr. Har testat både elektrisk och manuell pump. Trots att jag har tillräckligt med mjölk så får jag oftast bara ut 25-40 ml.

Jag vet ju att det kommer att lösa sig förr eller senare. Jag menar jag hade ju kunnat hamna på sjukhus eller ännu värre och sonen hade ju inte svältit ihjäl för det. "Inget friskt barn svälter sig" som BVC säger. Men just nu ser jag inte hur det ska gå då bröstet är sonens hela värld, haha. Iaf trygghetsmässigt.

• ailime

Seargent emot stötfångare (se ovan)... What? Hahaha!!! Jävla autocorrect! Haha!

• nnnnnnnn

Finns en nässpray man kan ta innan man pumpar ut mjölken, så kommer det ut lättare.

1.                   VAD ÄR SYNTOCINON OCH VAD ANVÄNDS DET FÖR

Syntocinon innehåller hormonet oxytocin som stimulerar tömning av bröstkörtlarna och livmodersammandragningar. Det används för igångsättning av amning, för att lindra spända bröst och motverka mjölkstockning samt för att förebygga och bota begynnande bröstkörtelinflammation.

Svar på tråden Sluta amma